"سفیدک"، آفتی بر جان محصول ملی در قوچان

مدیر جهاد کشاورزی قوچان از آسیب زدگی آفت بیماری سفیدک داخلی خسارت ۴۰درصدی به باغات انگور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد,مدیر جهاد کشاورزی با یادآوری این موضوع که اجرای طرح فراز در روستای بیگلر برای داربستی کردن انگور در هفت هکتار برای نخستین بار در منطقه انجام می شود بیان کرد:اعتبار این طرح ۱۲۵میلیون ریال با استفاده از تسهیلات بانکی بوده است .


یگانه مقدم با تاکید بر این مطلب شهرستان قوچان با داشتن حدود چهارهزارو ۵۰۰هکتار باغ انگور به طور متوسط سالانه ۹۰هزارتن تولید انگور دارد و کشمش صادراتی آن نیز همواره ارز آوری خوبی در کشور داشته است.

وی افزود: محصول انگور در قوچان معمولا در شهریور ماه قابل برداشت است اما متاسفانه امسال به بیماری سفیدک در برخی از نقاط شهرستان قوچان باعث مشکلاتی شده که باغدراران را هم غافلگیر کرده است .

یگانه مقدم با تاکید بر این مطلب که شرایط اقلیمی این شهرستان همچون تعداد روزهای آفتابی , اختلاف دمای شب و روز و .... موجب شده محصولات زراعی , باغی و دامی قوچان فرا ملی شود تصریح کرد: بیشترین بارندگی در سطح استان داشتیم ۴۴۰ میلی متر از اوایل مهر تا الان که طوفان , سرما و تگرگ بیش از ۲۰میلیارد تومان خسارت در بخش زراعی و باغی در تمام روستاها آسیب جدی وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری در برخی از مناطق روستایی خساراتی به باغ ها زده است گفت: امسال به واسطه بارش های مداوم و زیاد و شرایط دمایی , علیرغم اقدامات موثر جهاد کشاورزی و تلاش باغداران میانگین خسارت و آسیب از ناحیه بیماری سفیدک داخلی حدود ۴۰درصد شد .

وی با بیان اینکه خسارت در بحث اپیدیمی و بیماری و شرایط رطوبتی دما در طول بهار مساعد بودن برای این بیماری افزود: در شهرستان قوچان به مدت سه سال کار شروع شده که در روستای مزرج و علی آباد به مدت ۲سال در بحث محصول انگور سپری شده است که امسال سال سوم تحت لیسانس یک شرکت آلمانی و عوامل ترکیه ای که برند , ارگانیک را گرفته و توانسته فروش محصول خیلی از شهرهای همجوار را عضو آن شود . 

یگانه مقدم بیان کرد: سطح باغات انگور ۱۸۰هکتار در روستای مزرج طرح ارگانیک بوده که در صورت سالم بودن باغ به 3 هزار و 600 تن تولید کشمش ارگانیک خواهیم داشت ول متاسفانه امسال تولید کشمش در این روستا به حد تولید اقتصادی برای فروش وجود ندارد . 
قنبری یکی از باغداران روستای بیگلر گفت: از چهار هکتار باغ انگوری که دارم , بیش از دو هکتار آن نابود شده است که باتلاش زیاد توانسته ام محصولات دو هکتار دیگر را تاحدی مدیریت کنم که آفت نزند .

وی خاطر نشان کرد: روستای بیگلر جمعیتی حدود ۲۰۰خانوار دارد که تنها سرمایه و محصول و درآمد روستاییان انگور وکشمش است که امسال با این مشکل معیشت کشاورزان دچار مشکل شده است به طوری که از کل باغ های انگور شاید فقط ۲۰ درصد از بیماری سفیدک داخلی انگور نجات یافته است که در مقابل این بیماری ناخواسته هیچ گونه اقدام و درمان موثری وجود ندارد.

یگانه مقدم یاد اور شد :بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه ۶.۸ اعتبارات را به خود اختصاص داده است در صورتی که اعتبارات آب برای تامین انتقال آب شرب ۳۳.۴ است بنابراین برای توجه بیشتر به این حوزه باید سهم بخش کشاورزی و باغی در برنامه ششم توسعه ۲۳درصد افزایش پیدا کند . 

مدیر جهاد کشاوزی با اشاره به اینکه ما نیاز به حمایت های ویژه ای داریم بیان کرد: این بیماری مشکلات و خساراتی به دنبال داشته که با غداراران با این وضعیت نیازمند حمایت هستند ویژه باغدارانی که محصول خود رابیمه کرده اند لازم است بیمه به طور جدی وارد کار شود واین خسارات را جبران کند .

انتهای پیام//ح.خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
با تشکر؛
آخرین اخبار