اصفهان؛

12 هزار نفر در کاشان گرفتار بلای خانمان‌سوز اعتیاد است

مسوول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کاشان گفت:حدود 10 تا 12 هزار نفر در این شهرستان گرفتار بلای خانمان‌سوز اعتیاد هستند.

عباسعلی‌قپانی‌پور،در گفتگوی اختصاصی باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با تاکید بر اینکه هیچ کس آمار دقیقی از تعداد افراد معتاد نمی‌تواند ارائه کند گفت: تعداد معتادین بر اساس میانگین جهانی و فرمول محاسبات آن در هر جامعه‌ای سه تا پنج‌درصد است که این معتادین می‌تواند از معتاد یکبار مصرف تا معتاد حرفه‌ای چندین بار مصرف‌ باشد.

وی، افزود: حدود 10 تا 12 هزار نفر آمار جمعیت معتاد پیش‌بینی‌شده بر طبق جلسات با ادارات ذی‌ربط و دستگاه‌هایی که در پیشگیری،مقابله و مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کاشان نقش دارند در این شهرستان است.

به‌گفته‌وی،مباحث حضور اتباع افغان، واقع شدن کاشان در جاده ترانزیت و محل عبور و مرور شمال به جنوب کشور و یکی از راه‌های عبور به کشور همسایه افغانستان از مسائلی است که در چالش اعتیاد شهرستان نقش دارد.

*وضعیت اعتیاد در کاشان نسبت به سایر شهرها بهتر است

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان،با اشاره به‌اینکه تعداد افراد معتاد از اتباع بیگانه افغان هر چند جزو جامعه ما نیستند اما جزو آمار معادتین شهرستان محسوب می‌شوند گفت: ما نمیخواهیم بگوییم وضعیت ما از حیث تعداد افراد معتاد ایده‌آل است اما چون کاشان یک شهر فرهنگی مذهبی است وضعیت آن نسبت به دیگر شهرها بهتر است ولی یک معتاد هم برای شهر کاشان ما زیاد است.

‌قپانی‌پور، تصریح‌کرد:اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کاشان یک کار جمعی که کردند جلوی فوران اعتیاد را در این شهرستان گرفتند.

وی،برنامه‌های پیشگیری‌کننده خوب ادارات،حضور پلیس با مباحث مقابله با قاچاقچیان و خرده‌فروشان بویژه در محله غربت‌ها از جمله این اقدامات است.

به‌گفته‌وی،فعالیت 6 کمپ ترک اعتیاد، مراکز نگهدارنده MMT برای جلوگیری از آسیب‌ها، اداره بهزیستی و مراکز NA همه باعث شدندجلوی فوران این مساله را در کاشان با توجه به اینکه سبقه فرهنگی مذهبی دارد بگیرند و امید است اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کاشان بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند.

*مردان معتاد در کاشان بیشتر از زنان هستند/معتادین زنان رو به افزایش

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان، در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور مسلم تعداد مردان معتاد بیشتر و ظرفیت زنان معتاد کمتر است گفت:یک نگرانی وجود دارد که تعداد زنان معتاد در این شهرستان رو به‌افزایش است.

‌قپانی‌پور،افزود: نکته قابل توجه در بحث اعتیاد زن و مرد اینست که وقتی یک مرد خانواده معتاد می‌شود وضعیت خانه و خانواده به‌گونه‌ای جمع و جور می‌شود اما وقتی یک زن معتاد می‌شود بچه، خانه، و زندگی همه از هم پاشیده‌می‌شود و موضوع بچه‌های طلاق و انحراف آنها به اعتیاد کشیده‌می‌شوند.

*سن اعتیاد در کاشان جوان است/ بعضی موارد غیر بومی در سنین پایین است

وی، اثرات بد و مخرب اعتیاد زنان را بیشتر از اعتیاد مردان یادآورشد و گفت:سن اعتیاد نیز در کاشان مستثنی از کشور نیست و سن جوانی است و متاسفانه در بعضی موارد به‌ندرت که غیر بومی و مهاجر به کاشان هستند در سنین پایین است.

‌قپانی‌پور، در خصوص ترک اعتیاد افراد معتاد، درصد معتادینی که پاک می‌شوند یا افرادی که دوباره سراغ اعتیاد می‌روندگفت:باتوجه به‌اینکه قاعده کلی در مورد ترک اعتیاد اراده مصمم فرد است و تا زمانیکه خودش نخواهد و پی به آسیب‌های جدی این مساله نبرد برگشتش بسیار ضعیف است.

وی،ترک اعتیاد و درصد معتادینی که پاک می‌شوند را در کاشان با توجه به جمعیت مراکز NAاز یکماه تا 16 سال اعلام‌کرد و گفت:کمک خانواده،پشتیبانی مسوولان، حمایت دوستان و اجتماع بویژه ایجاد اشتغال برای آنها همه و همه نقش موثر و سازنده‌ای در ترک اعتیاد و تداوم و بقای پاکی فرد معتاد دارند.

*دیپلم و زیر دیپلم مقطع تحصیلی معتادین

به‌گفته‌وی،قبلا گفته‌می‌شد افراد بیکار معتاد هستند اما اکنون مشخص شده که این افراد شاغل و بعضا افراد دارای مشاغل سخت با مقطع تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم در کاشان هستند.

قپانی‌پور، به‌عنوان نماینده فرماندار کاشان در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان گفت:افراد با مشاغل سخت به‌گمان نیروزایی و افزایش قدرت بدنی و فیزیکی خود را گرفتار اعتیاد می‌کنند.

*شیشه نوع مواد مصرف در کاشان/گرایش به سمت مواد سنتی

وی، شیشه را نوع مواد مخدر مصرفی در کاشان خاطرنشان‌کرد و گفت:‌به‌تازگی آماری ‌به‌دست‌‌آمده که آمار مصرف شیشه در این شهرستان در حال حاضر رو به کاهش و گرایش به مصرف مواد سنتی شده‌است.

به‌گفته‌وی،بسیاری از مشکلات ما در اثر بی‌اطلاعی است که در حوزه اعتیاد نیز در اثر بی‌اطلاعی در خانوده‌ها است برای همین یکی از اقدامات اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کاشان پیشگیری و اطلاع‌‌رسانی به خانواده‌ها و اجتماع است که وارد اعتیاد نشوند و حتی تجربه هم نکنند.

دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کاشان، گفت:اعتیاد مانند یک بیماری است که باید از آن پیشگیری کرد چرا که درمان آن بسیار مشکل و هزینه‌بر و در پاره‌ای مو ارد برگشت معتاد بسیار سخت و غیرممکن است.

‌قپانی‌پور، در پایان گفت:پرداخت میلیاردها از تسهیلات طرف بهزیستی،ایجاد اشتغال برای معتادین از طرف اداره کار از جمله اقدامات شورا برای این افراد است.



انتهای پیام/م

برچسب ها: وضعیت ، اعتیاد ، درکاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.