آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

ورود یک میلیون و 400 هزار کلاس‌اولی به مدارس/ افزایش سرانه کتاب‌های غیردرسی برای دانش‌آموزان

این هفته شاهد رویدادهای مهمی در آموزش و پرورش بودیم که خلاصه‌ای از آنها را می‌توانید در این مطلب دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ورود یک میلیون و 400 هزار کلاس اولی به کلاس‌های درس، موافقت سازمان مدیریت شرط لازم برای عملی شدن طرح رتبه‌بندی 40 هزار نیروی خدماتی، اولویت آموزش والدین کلاس اولی ها، توزیع 550 هزار جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان استثنایی، توجه به پوشش تحصیلی دختران در مناطق محروم کشور، اتخاذ برنامه های توجیهی برای بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان سال آینده و افزایش سرانه کتاب‌های غیر درسی برای دانش آموزان از مهم‌ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته محسوب می‌شود.

ورود یک میلیون و 400 هزار کلاس اولی به کلاس‌های درس

علی اصغرفانی وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: امسال یک میلیون و 400 هزار نو‌آموز در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و معلمان و آموزگاران که بار اصلی آموزش و پرورش را به دوش می‌کشند، نقش مهمی در فرایند آموزشی و پرورشی این دانش‌آموزان دارند.

وی ادامه داد: آمار امسال رشد دانش‌آموزی بیش از 25 هزار نفر را در سراسر کشور نشان می‌دهد و به طور کلی 7 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95 – 96 تحصیل خود را آغاز می کنند.

فانی با بیان اینکه امسال بیش از 13 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل می‌شوند گفت: به طور مجموع 200 هزار دانش‌آموز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌ است.

موافقت سازمان مدیریت شرط لازم برای عملی شدن طرح رتبه‌بندی 40 هزار نیروی خدماتی

علی اصغر فانی وزیرآموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی 40 هزار نیروی خدماتی هنوز در حال پیگیری با سازمان امور اداری است و در صورت موافقت سازمان مدیریت به مرحله اجرا می رسد. 

وی ادامه داد: مهرماه سال ۹۴ طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردیم که در این طرح حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش رتبه‌بندی شدند و هم اکنون نیز در حال پیگیری برای ۴۰ هزار نفر از نیروهای خدماتی هستیم که مشمول نظام رتبه بندی نشدند.

فانی اعلام کرد: در حال حاضر ۷۶۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش در کشور داریم که از طریق تعامل با وزارت تعاون در حال پیگیری و رفع مشکلات آنها هستیم.

وی یاد آور شد: تاریخ دقیق برگزاری آزمون استخدامی با سازمان سنجش نهایی نشده و ممکن است به آبان ماه موکول شود.

افزایش سرانه کتاب‌های غیر درسی برای دانش آموزان

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی  وزارت آموزش و پرورش پیرامون وضعیت تجهیز کتابخانه‌های مدارس و افزایش کمیت کتاب‌ها به ازای هر دانش آموز گفت: اواخر دولت قبلی که کار تحویل گرفته شد به ازای هر دانش آموز 4 کتاب غیر درسی وجود داشت اما اکنون با توجه به فعالیت‌های انجام شده این عدد به 9 رسیده است.

کفاش  عنوان کرد: اکنون کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی 80 درصد تجهیز شده‌اند همچنین امسال 3 هزار کتابخانه روستایی در مناطق دور دست احداث می شود.

در سال تحصیلی آینده اولویت آموزش با والدین کلاس اولی‌ها است

صادق صادقپور مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ارسال دستورالعمل آموزش والدین دانش آموزان کلاس اولی به استان ها انجام شده تا شرایط مشارکت  آن ها افزایش پیدا کند.

وی از برگزاری دوره های آموزشی برای ویژه رابطان تلفیقی برای فعالیت هرچه بهتر دانش آموزان با نیازهای ویژه یادگیری خبر داد.

اتخاذ برنامه های توجیهی برای بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان سال آینده

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری ویژه بازگشایی مدارس در پاسخ به خبرنگاران پیرامون بحث هدایت تحصیلی و تغییرات آن برای سال تحصیلی آینده گفت: اصل هدایت تحصیلی در نظام آموزشی پذیرفته شده است و امسال به دلیل آنکه در نظام 3-3-6 تغییرات ساختاری وجود داشت این مسئله با چالش روبه‌رو شد.

وی افزود: با توجه به تصمیم‌گیری‌های انجام شده برای دانش‌آموزان سال آینده توجیه و برنامه‌های بیشتری برای آشنایی در روند هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است.

فانی بیان کرد: آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم تا دیروز حدود 766 هزار و 409 نفر بوده است که از این تعداد 12.65 درصد در رشته ریاضی، 32.48 درصد در رشته تجربی و 23.54 درصد در رشته انسانی، نیم درصد رشته معارف، 17.41 درصد در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و 13.37 درصد در هنرستان‌های کار و دانش ثبت‌نام کرده‌اند البته 160 هزار دانش‌آموزان اطلاعاتشان هنوز وارد سامانه سناد نشده است.

توزیع 550 هزار جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان استثنایی

محسن غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی کشوراز آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان با نیاز ویژه همانند سایر دانش‌آموزان خبر داد و گفت:‌ این دانش‌آموزان از سوم مهر ماه در کلیه مراکز آموزشی و توانبخشی سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 

وی اظهار داشت: امسال برای تمامی گروه‌های تحت پوشش سازمان استثنایی شامل کم‌توان ذهنی، نابینا و نیمه‌بینا بالغ بر 550 هزار جلد کتاب در سراسر کشور توزیع شده تا دانش آموزان بدون هیچگونه کمبودی در کلاس‌های درس حاضر شوند. 

غفوریان از حضور 22 هزار معلم و مربی برای فعالیت در مدارس استثنایی سراسر کشور خبر داد و بیان کرد: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده امسال شاهد پیشرفت‌های بیشتری در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم. 

توجه به پوشش تحصیلی دختران در مناطق محروم کشور

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خصوص وضعیت تحصیل دختران با بیان اینکه برای این افراد مکانیزم‌هایی نظیر روستا مرکزی و مدارس شبانه‌ روزی در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از نکات مهم در زمینه تحصیل دانش آموزان دختر ازدواج آنها است که البته آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش منع تحصیل برای آنها ایجاد نکرده اما ازدواج آنها موجب دور شدن از فضای تحصیل می‌شود. 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش سعی می‌کند تا با ایجاد فرصت‌های مختلف شرایط تحصیلی را برای آنها فراهم کند تا از نظر پوشش تحصیلی شاهد محروم بودن دانش آموزان دختر از تحصیل نباشیم. 

جزئیات رایگان شدن سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی

محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیرامون بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی و رایگان شدن سرویس مدارس برای آنها درسال تحصیلی جدید گفت: براساس برنامه ریزی ها و برآورد های انجام شده بودجه ای معادل 18 میلیارد و 500 ملیون تومان برای سرویس دانش آموزان استثنایی تخمین زده می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که بیشتر دانش آموزان با نیاز های ویژه برای رفت و آمد از سرویس مدارس استفاده می کنند و جهت رفاه حال آنها در مدارس استثنایی مناطق محروم 100 درصد هزینه ها رایگان اعلام می شود و در استان های کمتر برخوردار نیز تا 70 درصد هزینه ها پرداخت می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار