تولد سالانه 20 هزار نوزاد معلول در کشور/ آزمایش های ژنتیکی راهی برای مبارزه با معلولیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه حدود 20 هزار کودک با بیماری مستقیم ژنتیکی در کشور متولد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در مراسم افتتاح مرکز جامع خدمات ژنتیک واقع در تالار همایش‌های نور بیمارستان طالقانی با اشاره به اینکه سالانه حدود 20 هزار کودک با بیماری مستقیم ژنتیکی در کشور متولد می‌شوند، بیان کرد: به طور عمده این مشکل ناشی از ناآگاهی، مشکلات مالی و کمبود دسترسی به تست‌های ژنتیکی با تعرفه‌های دولتی است.

وی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی در درمان ناهنجاری‌های ژنتیکی نقش موثری نداشته‌اند، اظهار داشت: این مرکز به عنوان مرکز درمانی در کاهش ابتلا به اختلالات ژنتیکی در کودکان می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

در ادامه این مراسم انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: به طور میانگین از هر هزار کودک متولد شده حدود سه تا چهار درصد از اختلالات کم‌شنوایی و ناشنوایی رنج می‌برند که حدود 50 درصد علل این اختلالات ناهنجاری‌های ژنتیکی است.

وی ادامه داد: در سال 94 حدود یک میلیون و 550 هزار کودک مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان سه هزار و 38 هزار نفر دچار مشکلات کم‌شنوایی و ناشنوایی بوده‌اند که 70 درصد از این مبتلایان غربالگری شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال 94 حدود سه میلیون کودک سه تا شش سال غربالگری شده‌اند که از این میان 15 هزار نفر دچار اختلالات تنبلی چشم و 64 هزار نفر گرفتار ناهنجاری‌های دیگری بودند.

محسنی بندپی عنوان کرد: اکنون با سعی و تلاش موفق شدیم در شهرهایی مثل کرمان، یزد و برخی شهرهای استان مازندران حدود 30 درصد از تولد کودکان معلول کاهش دهیم.

وی توصیه کرد: امید است با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و اجباری شدن مشاوره ژنتیک در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش تولد کودکان معلول باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار