اعزام بیمار به خارج از کشور به صفر رسیده است/ فراوانی "سرولوژی مثبت" در بین افراد بالای 50 سال

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به هزینه های سرسام آور غربالگری های ژنتیکی امکان بهره مندی از تمامی این خدمات در کشور وجود ندارد.

اعزام بیمار به خارج از کشور به صفر رسیده است/ فراوانی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه رسمی مرکز جامع مشاوره ژنتیک در بیمارستان طالقانی اظهار داشت: این نوع آزمایشگاه های تشخیصی باید با محوریت وزارت بهداشت در درمان ناهنجاری‌های ژنتیکی نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه آزمایش‌های ژنتیکی مانند یک تیغ دو لبه هستند، اظهار داشت: این آزمایشگاه‌ها به حوزه سلامت کمک می‌کند و از طرفی دیگر بسیار گران و هزینه‌بر هستند. 

معاون وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: از آنجایی که خدمات نوین بسیار گرانقیمت هستند باید این خدمات در مسیر راهنمایی‌های بالینی قرار بگیرند. 

وی عنوان کرد: اکنون اعزام بیمار به خارج از کشور برای بهره‌گیری از خدمات ژنتیکی تقریبا به صفر رسیده ولی ضروری است با تلاش فراوان، ارسال برخی از نمونه‌ها به خارج از کشور را نیز به حداقل برسانیم.

آقاجانی با بیان اینکه امروزه بیش از 600 کلینیک در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در حدود 250 این کلینیک‌ها فعالیت‌های فوق تخصصی به مردم ارائه می‌دهند.

وی عنوان کرد: برای گرایش مردم به خدمات بستری فرانشیز بیماران سرپایی از 30 به 15 درصد کاهش یافت، همچنین برای حمایت از اقشار محروم جامعه 20 درصد از خدمات سرپایی به حدود 32 درصد در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرد.

در ادامه مراسم رضا ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت بیان کرد: بسیاری از تست‌های ژنتیکی با وجود مثبت بودن منجر به بیماری نمی‌شوند. بنابراین علم ژنتیک با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است و گاهی اوقات این مشاوره‌ها سبب نگرانی بی‌مورد  خانواده‌ها می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد بالای 50 سال دارای سرولوژی مثبت هستند، افزود: با وجود مثبت بودن این آزمایش مجاز به تجویز آنتی‌بیوتیک در بسیاری از این افراد نیست. 

معاون پژوهشی وزارت بهداشت عنوان کرد: متاسفانه تنها حدود 20 درصد از بیماری‌های ژنتیکی را می‌توان تشخیص داد و طیف وسیعی از این بیماری‌ها قابل تشخیص نیستند. 

گفتنی است در این مراسم تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان بهزیستی کشور مبنی بر همکاری در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیکی منعقد شد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار