دیدگاه امام خمینی (ره) درباره بزرگداشت محرم و ذکر مصائب اهل بیت (ع)

همواره تاکید امام خمینی(ره) نگه‌داشتن محرم و ذکر مصائب اهل بیت (ع) بوده است.

امام خمینی: باید ما محرّم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت با همان وضع سنتیبه گزارش خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام خمینی(ره) چهارم آبان سال 60 در جمع وعاظ و خطبای تهران و قم بیاناتی را در زمینه زنده نگهداشتن محرم و ذکر مصائب اهل بیت (ع) ایراد کردند. ایشان در این سخنرانی ضمن سخنانی در زمینه ضرورت حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌افزایند: «باید ماها و شماها در گفتاری که داریم و خصوصاً در این ماه محرم و صفر، که ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم‌‏السلام ـ که با ذکر مصائب اهل‌‏بیت ـ علیهم‌‏السلام ـ زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه‏‌سرایی و روضه‏‌خوانی.

شیاطین به گوش شما نگویند که ما انقلاب کردیم، حالا باید همان مسائل انقلاب را بگوییم و مسائلی که در سابق بود حالا دیگر منسی باید بشود؛ خیر.

ما باید حافظ این سنت‌های اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‌‏افتند، [باشیم؛]تأکید کنیم که بیشتر دنبالش باشند. محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا ـ سلام‌‏اللّه‏‌علیه ـ است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‏‌های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری به عنوان عزاداری راه می‌‏افتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت‌ها را حفظ کنید. البته اگر یک چیزهای ناروایی بوده است سابق و دست اشخاص بی‌‏اطلاع از مسائل اسلام بوده، آن‌ها باید یک‌‏قدری تصفیه بشود، لکن عزاداری به همان قوت خودش باید باقی بماند و گویندگان پس از اینکه مسائل روز را گفتند، روضه را همان طور که سابق می‏‌خواندند و مرثیه را همان طور که سابق می‌‏خواندند، بخوانند و مردم را مهیا کنند برای فداکاری.»

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار