باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جمع آوری زنان معتاد متجاهر تا آخر مهر/ احداث کمپ دولتی ترک اعتیاد برای زنان

بعد از آنکه دوره درمان تعدادی از زنان معتاد متجاهر در شفق به اتمام رسید، این مرکز مردانه شد اما حالا مقرر شده تا تهران مرکز ترک اعتیاد زنانه با ظرفیت 400 نفر داشته باشد.

جمع آوری زنان معتاد متجاهر تا آخر مهر/ احداث کمپ دولتی ترک اعتیاد برای زنانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 4 ماه پیش بود که خبر رسید دوره درمان زنان متجاهر در شفق به اتمام رسیده و آنها راهی مراکز بهاران شده اند.

همان زمان توسط مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام شد که تهران نیاز به داشتن کمپ مجزا (موضوع ماده 16) برای نگهداری از زنان  معتاد متجاهر ندارد و دولت با خرج خود هرکدام از آنها را به مراکز ماده 15 یا همان کمپ های خصوصی می فرستد. 

حال محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان از تصمیم برای احداث کمپ ترک اعتیاد زنانه خبر داد.

وی گفت: در آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران تصمیم گرفته شد تا مرکزی با ظرفیت 400 نفر برای نگهداری از زنان معتاد متجاهر در تهران احداث شود.

آذرنیا تأکید کرد: این مرکز تا آخر مهرماه احداث شده و جمع آوری زنان متجاهر نیز تا پایان همین ماه صورت می گیرد.

اما شفق در آن زمان حاشیه هایی همراه خود داشت، حاشیه هایی که بیشتر آنها با ادعاهای فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران همراه بود.

ادعای حضور مردان در شفق

فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران در دویست و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت زنان کارتن‌خواب در پایتخت اظهار کرد: زنان کارتن‌خواب تهران با همکاری دستگاه‌ها، شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری و به مرکز شفق منتقل شدند. قرار بود پس از پایان روند ترک آنها را به مرکز بهاران منتقل کنیم و شهرداری در این خصوص باید برنامه‌ زمان‌بندی‌شده‌ای را ارائه می‌داد.

وی با اشاره به حضورش در مرکز شفق و بازدید از این مرکز افزود: اما اقداماتی که در این خصوص انجام شد خلاف برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده بود. پیمانکارانی که در مرکز شفق رفت‌وآمد می‌کنند و در محوطه حضور دارند آقایان هستند که بدون ملاحظه در این مرکز تردد می‌کنند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه زمانی که من وارد محوطه نگهداری زنان معتاد شدم تعدادی مرد نیز به همراه من بدون رعایت شئونات وارد این مرکز شدند، عنوان کرد: زنان بدون روسری در مرکز حضور داشتند و آنهایی که دارای اعتقاد مذهبی بودند ملحفه به سر می‌کشیدند.

دانشور ادامه داد: در این خصوص نامه‌های مکتوبی را به شهردار تهران و رییس شواری شهر ارائه کردم. در آنجا حتی بهداشت عمومی هم رعایت نمی‌شود. قرار بود شهرداری مرکز بهاران را هرچه سریع‌تر آماده کند تا زنان پس از ترک به آنجا منتقل شوند، اما چنین اتفاقی نیفتاد. درست است که امروز مددکار اجتماعی و پزشک از طرف وزارت بهداشت در این مرکز وجود دارد، اما این حضور بی‌فایده است.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: پزشکی که در مرکز شفق حضور داشت نتوانست تشخیص دهد یکی از خانم‌های بستری در این مرکز باردار است و این موضوع بسیار خنده‌دار به نظر می‌رسد که یک پزشک نتواند بعد از غربالگری متوجه باردار بودن یک خانم شود.

وی با بیان اینکه نقد تنها به شهرداری وارد نیست و در این زمینه همه دستگاه‌های مربوط مورد انتقاد هستند، عنوان کرد: شخص مقام معظم رهبری به آسیب‌های اجتماعی حساس شدند و در اردیبهشت‌ماه باید دستگاه‌های مختلف در این خصوص گزارش ارائه دهند. دستگاه‌ها نمی‌توانند به خودشان نمره دهند. این مردم هستند که باید به آنها نمره دهند و در این خصوص و در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی مربوط به آن دستگاه‌های دولتی نمره خوبی را دریافت نمی‌کنند.

دانشور تصریح کرد: بهاران راه‌اندازی شد اما چرا اولویت به زنان داده نشد. زنان خود به تنهایی مورد بحث نیستند وقتی پای زنان وارد بحثی می‌شود بحث زایمان و دیگر آسیب‌های اجتماعی هم نیز مطرح است. در گذشته 385 زن معتاد در مرکز شفق حضور داشتند که امروز این تعداد به 185 نفر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: قبل از عید دختر 19 ساله‌ای را دیدم که قبلا در مرکز شفق حدود چهار ماه بستری بود، اما پس از اینکه پاک شده بود او را از کمپ ترخیص کرده و او مجددا به کوچه‌های دروازه‌غار برگشته بود.

درس عبرت از شفق

یکی از مشکلاتی که آن زمان موجب زیرسوال رفتن شفق شد، آماده نشدن مراکز بهاران شهرداری تهران بود. تا جایی که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بارها در مقابل دوربین خبرنگاران از این موضوع گله کرد و در نهایت نیز تصمیم به مردانه شدن شفق گرفتند.

حالا با گسترده شدن مراکز بهاران و فعالیت های شهرداری انتظار این است که مشکلات گذشته در کمپ جدید رخ ندهد.

لزوم احداث 2 مرکز بهاران در هر منطقه از پایتخت

مجتبی عبداللهی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با مراکز بهاران اظهار داشت: در حال حاضر حدود 27 الی 28 مرکز بهاران در شهر تهران فعال است، اما این تعداد باید به 40 الی 44 مرکز افزایش  پیدا کند.

وی افزود: تقریباً در هر منطقه از شهر تهران باید 2مرکز بهاران وجود داشته باشد، در حال حاضر فقط 4 الی 5 مرکز مختص زنان است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مردان و زنان معتاد و کارتن خواب بعد از این که شناسایی و به کمپ های ترک اعتیاد معرفی می شوند در آن جا پس از گذراندن دوره های درمانی اولیه به مراکز بهاران برای تکمیل دوره های روحی و روانی منتقل می شوند.

عبداللهی تصریح کرد: مراکز بهاران موظف است تا با کمک خانواده های معتادان، دوره های 9 الی 10 ماهه را برای بازگشت مجدد این افراد به چرخه جامعه و زندگی برگزار کند که در این راستا همه سازمان های مربوطه از جمله سازمان بهزیستی تاکنون همکاری مناسبی را با شهرداری داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ تير ۱۳۹۷
گزارش خوبی بود
آخرین اخبار