کرمان؛

امسال، احتمال شیوع آنفلوآنزا کم است

امسال با توجه به رعایت نکات بهداشتی احتمال شیوع آنفلوآنزا درکرمان کم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی شفیعی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آنفلوآنزا در زمستان امسال مانند سال گذشته، استان کرمان را درگیر نکند اما رعایت نکات بهداشتی در فصل سرما باید جدی گرفته شود.

وی گفت: اپیدمی آنفلوآنزا با توجه به گونه های ویروسی موجود هر دو تا پنج سال یک بار اتفاق می افتد.

وی توصیه کرد: عموم مردم برای پیشگیری از بیماری های تنفسی شامل ویروس هاس سرماخوردگی، آنفلوانزا و ویرس شبه آنفلوانزا رعایت نظافت دست ها را به عنوان امری بسیار مهم جدی بگیرند.

شفیعی گفت: تصور می شود بیماری های سیستم تنفسی فقط از راههای تنفسی وارد بدن انسان می شوند در حالی که بیشترین راه شیوع و ابتلا به این بیماری ها دست های آلوده است.

وی بیان کرد : زمانی افراد از راه های تنفسی به ویروس آنفلوآنزا و بیماری های تنفسی آلوده می شوند که در محیط های بسته و نزدیک فرد بیمار قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بعد از استفاده از دستمال کاغذی باید آن را در سطل زباله ای که دارای پلاستیک باشد انداخت افزود: در صورت در دسترس نبودن دستمال حین عطسه به جای گرفتن جلوی دهان با دست از گودی آرنج و یقه لباس استفاده شود.

وی تاکید کرد: والدین به محض رویت احساس کسالت در فرزندان از بردن آنها به مدرسه خودداری کنند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی با رصد آمار مراجعه کنندگان مبتلا به آنفلوآنزای خفیف به مراکز درمانی موارد را رصد می کند و احتمال بروز آنفلوآنزای خفیف در افراد به دلیل کاهش دما وجود دارد.

مهدی شفیعی گفت: افراد بیمار بعد از ویزیت و تایید توسط پزشک می توانند در محیط های جمعی حضور یابند.

وی با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزا در مجموع به طور مشخص قابل پیش بینی نیست گفت: بروز آنفلونزا در زمستان به دلیل ازدحام در محیط های بسته و سرما وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر گونه جدیدی از ویروس آنفلوآنزا وارد استان نشود یا ویروس تغییراتی نداشته باشد آنفلوآنزا در کرمان به صورت اپیدمی خود را نشان نخواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه افراد توصیه نمی شود و گروه هدف باید این واکسن را دریافت کنند البته منعی برای تزریق واکسن برای سایر افراد نیز وجود ندارد.

مهدی شفیعی افزود : گروه هدف واکسن آنفلوانزا افرادی هستند که احتمال می رود با گرفتن این ویروس فرم های شدید بیماری را بروز دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد مسن، باردار، بیماران پیوند عضو، دیالیزی و بیمارانی که به بیماری های بدخیم و شیمی درمان یا اشعه درمانی مبتلا می شوند، گروه هدف تزریق واکسن هستند.

وی افزود: پرسنل مراکز بهداشتی درمانی نیز که در تماس با بیماران هستند باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و پرسنل و بیماران خاص، واکسن را به صورت رایگان دریافت می کنند.

شفیعی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در تمامی داروخانه های استان کرمان موجود است گفت: مارک واکسن مهم نیست زیرا تمامی واکسن ها وارداتی هستند و توسط سازمان غذا و دارو ارزیابی می شوند.

وی از مردم خواست واکسن هایی را تهیه کنند که تاریخ 2016 را داشته باشند و از خرید واکسن های سال قبل با توجه به اینکه برخی از ویروس های جدید را پوشش نمی دهند، خودداری کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار