حسینی منش مطرح کرد؛

سهم 16درصدی موتورسیکلت ها در افزایش آلودگی هوا/ برای اجرای طرح LEZ مشکلی نداشتیم

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: طرح کاهش را تنها به استناد ازدحام صف متوقف کردند، در حالی که ما در خصوص اجرای کامل این طرح با هیچ گونه مشکلی رو به رو نبودیم.

سهم 16درصدی موتورسیکلت ها در افزایش آلودگی هوا/ برای اجرای طرح LEZ مشکلی نداشتیم
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در نشست خبری که شب گذشته در ستاد معاینه فنی نیایش برگزار شد، با بیان اینکه در دهه اول مهرماه، 70 هزار خودرو به مراکز معاینه مراجعه کرده اند، اظهار داشت: در سوم و چهارم مهرماه امسال 7 هزار و 500 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند که این آمار نشان از رشد 750 درصدی داشته است.

وی افزود: بر اساس میانگین، در دهه اول مهرماه شاهد رشد 400 درصدی مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی تهران بوده ایم.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از راننده ها برای اولین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، گفت: شهردار تهران بارها اعلام کرده اند که مدیریت آلودگی هوا را به ما بسپارید تا بتوانیم آن را کاهش دهیم.

حسینی منش ادامه داد: بسیاری از راننده ها، قانون از قبل تعریف شده را رعایت نمی کردند، به همین دلیل با اجرای طرح کاهش، 70درصد از راننده ها مجبور شدند برای اولین بار به مراکز معاینه فنی خوردو مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در یک ماه گذشته شاهد رشد 25 درصدی مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی بودیم، اما در حال حاضر این آمار به 33درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در یک ماه گذشته میزان مردودی خودروها ناشی از گازهای خروجی و آلایندگی 25 درصد بوده است، تاکید کرد: امروز این آمار به 41 درصد افزایش پیدا کرده است.

حسینی منش در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 17 هزار نفر از شهروندان ایرانی در سوانح و تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، گفت: همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی، 200 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای مجروح شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در 10 سال گذشته 236 هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، یادآور شد: بر اساس آمار و اطلاعات سردار سید تیمور حسینی بیشتر تصادفات جاده ای به دلیل مشکلات عدم ایمنی، ترمز، انحراف و لاستیک بوده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه بدون تردید هیچ شخصی مسئول پاسخگویی به این همه کشته شده در کشور نیست، تصریح کرد: با یک تست ساده خودرو می توانیم ایراد خودرو را دریابیم و آمار کشته ها در سوانح را کاهش دهیم.

حسینی منش با اشاره به افزایش سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، گفت: با این افزایش خودروها از حالت استاندارد خارج می شوند به همین دلیل نباید با افزایش سن معاینه فنی صورت مسئله را پاک کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات به دست آمده 60 درصد خودروهای کشور پراید و پژو است، تصریح کرد: 80 درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند ایرانی هستند.

حسینی منش اضافه کرد: علی رغم اعلام شرکت های خودرو سازی مبنی بر اینکه عمر کاتالیست خودروهای داخلی بیش از 2 سال نیست اما مجلس خودروهای صفر ساخت داخل را 5 سال از معاینه فنی معاف کرده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه هنوز 500 هزار خودرو معاینه فنی دریافت نکرده اند، گفت: به دنبال آنیم که با 3 شیفت کردن مراکز معاینه فنی خودروها، به مردم خدمات رسانی بهتری داشته باشیم.

حسینی منش با بیان اینکه سامانه سیمفا اجازه جعل برگ معاینه فنی را به خودرها نمی دهد، تصریح کرد: این ستاد هیچ گونه خدماتی مبنی بر دریافت برگ معاینه فنی درب منزل ندارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در حال حاضر قوه قضاییه رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود دارد و همچنین چاپخانه های متخلف را پلمپ کرده است.

وی با اشاره به توقف طرح lez از سوی پلیس، گفت: این طرح را تنها به استناد ازدحام صف متوقف کردند، در حالی که ما در خصوص اجرای کامل این طرح با هیچ گونه مشکلی رو به رو نبودیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه دستگاه ها و تجهیزات مراکز معاینه فنی خودروها از نظر سخت افزاری با هیچ گونه مشکلی رو به رو نیست چرا که هر ساله تجهیزات ما نوسازی می شود، افزود: بدون شک هر گونه کار اجرایی با مشکلاتی رو به رو است، اما مشکل ما تنها نرم افزاری بوده است.

حسینی منش با بیان اینکه یک میلیون و 800 هزار خودرو در تهران بیش از 5 سال عمر دارند، تاکید کرد: از یک میلیون و 300 هزار خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی یک سوم آنها مردود شده اند.

وی اضافه کرد: علت مردودی یک سوم خودروها ، 40درصد به دلیل مباحث آلایندگی و 60 درصد هم به دلیل عدم ایمنی بوده که باید اصلاح شود.

حسینی منش با بیان اینکه خودروهای ایرانی شرکت سایپا بیشترین برگ مردودی مراکز معاینه فنی را به خود اختصاص دادند، گفت: 30 درصد مردودی ها پراید، 25 درصد پژو 405 و همچنین مابقی درصدها را پژو 206 و سمند تشکیل داده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمار پزشک قانونی سال گذشته 7هزارو 8 نفر به دلیل سکته قلبی و مغزی در شهر تهران جان خود را از دست داده اند، گفت: بدون شک این عزیزان را به دلیل آلودگی هوا از دست داده ایم.

حسینی منش یادآور شد: یک موتورسیکلت 8برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند به همین دلیل باید در راستای حل این موضوع هم گام هایی برداریم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس، 3 هزار موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ داریم که عمده آنها لیزینینگ هستند، افزود: تعدادی از افراد این موتورها را به صورت اقساط روزی 3 هزار تومان خریداری می کنند، به همین دلیل بعد از توقف وسیله خود از سوی پلیس به دنبال آن نمی روند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تاکید کرد: یک موتورسیکلت 16 و 2 دهم درصد در افزایش آلودگی هوای تهران سهم دارد که این موضوع نگران کننده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار