آخوندی در نخستین اجلاس شوراها و شهرداران مطرح کرد:

نباید سیاستی را اتخاذ کنیم که کلان شهر ها همچنان جاذب جمعیت باشند

وزیر راه و شهرسازی گفت: نباید سیاستی را اتخاذ کنیم که شهرهای بزرگ، جاذب جمعیت و شهر هلی کوچک خالی شوند.

نباید سیاستی را اتخاذ کنیم که کلان شهر ها همچنان جاذب جمعیت باشندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 که امروز(چهارشنبه) در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: بنده اعتقاد دارم که نمی توان شهر ها را بدون فعالیت بخش خصوصی توسعه داد،اما آیا فعال کردن بخش خصوصی به معنی نادیده گرفتن تمام حقوق مردم و فروش تمام قوانین و مقررات است؟

وی بیان داشت: آیا فعال کردن بخش خصوصی باید به معنی تبعیض گسترده شهری و تقسیمرکردن شهر به 2 قطب بالا شهر و پایین شهر باشد؟، نباید بخش خصوصی در مقام قانون گذار تبدیل شود و یک جا تمام قوانین و مقررات را زیر پا بگذارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید به شدت به دنبال منافع بخش خصوصی باشیم، گفت: در این راه نباید منافع مردم را زیر پا بگذاریم.

آخوندی گفت: به عنوان مثال منطقه یک تهران زمانی باغستان شهر بود و امروز در وضعیتی قرار دارد که ساختمان‌های بد قواره و لوکس آن را احاطه و محلی برای تاخت و تاز برج سازان تبدیل شده است، قبول نداریم در جهت توسعه شهری حقوق معلولان، سالمندان و مردم را فدای کسانی کنیم که دارای قدرت و دار و دسته هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رژیم قدرت شهری باید در دست مردم و شوراها باشد، گفت: اگر رژیم قدرت در دست عده‌ای خاص باشد، می‌تواند آغازگر تثبیت یک عده اشراف در شهر باشد.

آخوندی بیان داشت: اکنون که 14 سال از عمر شوراها می‌گذرد عده‌ای بحث می‌کنند که عملکرد شوراها عملکرد مناسبی نبوده و باید به نظام مقتدر شهرداری‌ها بازگردیم، اما باید با یک ارزیابی از این 14 سال داشته باشیم و نقاط ضعف و قدرت شوراها را  بررسی کنیم و با اصل افزایش قدرت شهری و دموکراسی قوانین را تغییر دهیم اما لازمه آن این است که شوراها طرفدار حقوق مردم، سالمندان، امنیت عمومی، معلولان و عابران باشد.

وی تاکید کرد: اگر شوراها ابزار دست سوداگران باشد، کسی از آنها حمایت نمی‌کند و بنده تصورم این است که ما در دولت باید به عنوان پشتوانه اصلی شوراهای شهر باشیم و در این خصوص دستورات لازم را به مدیران کل و اعضای وزارت خانه، راه و شهرسازی داده‌ام تا حداکثر حمایت را از شورا داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بنده به ایده بازآفرینی شهری اعتقاد دارم و بحث من این است که شهرهای زیادی از جمله کلانشهرها و شهرهای کوچک در کشور وجود دارند.

آخوندی افزود: می‌خواهیم تصوری از 15 سال آینده شهرهای ایران داشته باشیم، آیا در این 15 سال باید پیرامون شهرها را توسعه دهیم و طرح‌هایی مانند مسکن مهر را در بیابان‌های اطراف شهر توسعه دهیم و تمام فضاهای سبز را نابود کنیم که این موضوع باعث فرسوده شدن داخل شهرها می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید ظرفیت‌های کنونی شهرها که محدود هستند افزایش دهیم و با همین‌ها شهرها را اداره کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در تهران 15 میلیون نفر زندگی می‌کنند، آیا باید همچنان ظرفیت آن را افزایش دهیم و جمعیت آن را به 20 میلیون برسانیم؟ آیا فکر می‌کنیم که تمام‌ شهرها باید به 10 کلانشهر بزرگ کشور تخلیه شوند؟ بنده اعتقاد دارم که هر شهری دارای ظرفیت خاص است.

آخوندی گفت: در حال حاضر وقتی در شورای عالی شهرسازی و معماری نوبت به طرح جامعه شهرهای متوسط می رسیم با این موضوع مواجه می‌شویم که هنوز این شهرها به افق جمعیتی لازم نرسیده‌اند و این موضوع به این معنی است که شهرهای بزرگ جاذب جمعیت نیستند و حتی نمی‌توانند جمعیت کنونی خود را حفظ کنند.

وی با طرح این سوال که آیا همچنان  باید سیاستی را اتخاذ کنیم که کلانشهرها جاذب جمعیت باشند؟ گفت: هم اکنون 25 هزار واحد مسکونی در شهر تهران در حال احداث است که این یعنی 1 میلیون نفر به جمعیت این شهر اضافه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: آیا توزیع متعادل جمعیت از این طریق امکان دارد بنابراین تنها راه سیاست باز آفرینی شهرها است یعنی هر شهری را باید دوباره خلق کنیم و سیاست مداخله گسترده در شهرها تحت عناوین رنگ لابداری به کار نمی‌آید ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم کیفیت زندگی را در شهرهای متوسط افزایش دهیم.

آخوندی تصریح کرد: از نظر بنده در باز آفرینی شهری باید ببینیم هر شهری چه پتانسیلی دارد و مشکلات هر شهر را داخل همان شهر حل کنیم که به این مطلب سیاست شهری می‌گویند.

وی گفت: بعد از این شوراها و شهرداری‌ها می‌توانند از دولت درخواست امکانات کنند و ما در حدی که امکان دارد در خدمت هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: یکی دیگر از بحث‌های مهم موضوع حمل و نقل یکپارچه است که بنده به آن معتقد هستم و نباید حمل و نقل شهری به مرزهای شهرها ختم شود و حمل و نقل باید یکپارچه و متصل باشد، شرایط امروز باعث شده که 30 درصد حوادث جاده‌ای در ورودی شهرها رخ دهد.

آخوندی مطرح کرد: باید نظارتی بر کنترل ساختمان‌ها داشته باشیم از نظر بنده همان مقدار که به مقررات ملی ساختمان توجه می‌شود باید به مقررات شهرسازی نیز توجه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مهندسان مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌کنند، اما مقررات شهرسازی را رعایت نمی‌کنند اینجا است که مسئولیت اجتماعی شوراها و شهرسازی‌ها آشکار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مقررات شهرسازی ضامن حقوق مردم است، گفت: باید از مهندسان ناظر درخواست کنیم به همان میزانی که به مقررات ملی ساختمان توجه دارند مقررات شهرسازی را رعایت کنند تا شهرها محلی برای سرمایه گذاران خصوصی باشند که به دنبال رعایت قانون هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار