42 دفتر سیاحتی صدور روادید اربعین تعطیل شد

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در 2 هفته گذشته بیش از 42 دفتر سیاحتی غیرمجاز و نامعتبر شناسایی و با آنها برخورد شده است، گفت: برخی از سودجویان برای مردم دردسرساز هستند و مردم نباید به این افراد اعتماد کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن نظافتی با بیان اینکه امسال وظیفه سازمان حج و زیارت ساماندهی اربعین سازمان حج و زیارت ثبت نام و هدایت مردم به سفارتخانه برای گرفتن روادید است گفت: طبیعی است در زمانی که مراجعات زیاد است دلالانی در مسیر مردم قرار بگیرند و اعلام کنند که روادید ارزان تر برایشان فراهم کنند، اما با توجه به اینکه ما دفاتر متعدد داریم هر کسی می تواند به راحتی به سامانه مراجعه کند و ثبت نام را انجام دهد.
 
وی درباره رایزنی مسئولان ایرانی برای تثبیت نرخ هزینه صدور روادید اظهار داشت: هزینه صدور روادید زائران ایرانی برای حضور در راهپیمایی اربعین مانند سال گذشته و بدون تغییر 40 دلار باقی مانده است و نباید وجهی به طور دستی پرداخت شود. بدیهی است اگر کسی در سامانه سما ثبت نام کند، باید یک دفتر زیارتی را انتخاب کند، و لیست کلیه دفاتر شهر خودش در سامانه مقابلش قرار می‌گیرد و باید به دفتر مسافرتی مراجعه و مدارک را تحویل دهد و گاهی اصلا نیاز به مراجعه حضوری ندارد.  
 
نظافتی با بیان اینکه در 2 هفته گذشته بیش از 42 دفتر سیاحتی غیرمجاز و نامعتبر صدور روادید اربعین شناسایی و با آنها برخورد شده است، افزود: برخی از سودجویان بدون مکان هستند و برای مردم دردسر درست می‌کنند و مردم نباید به این افراد اعتماد کنند.
 
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با هشدار مجدد درباره فعالیت مجموعه‌های غیرمجاز در خصوص سفر اربعین، درباره بیمه زوار گفت: شرکت بیمه‌ای انتخاب شده و هزینه آن هم از طریق ثبت در سامانه سما دریافت خواهد شد. دفاتری که غیر معتبر هستند شاید مبالغی کمتر از مردم بگیرند، و مردم در زمانی که دچار مشکل بشوند متوجه خواهند شد که چرا هزینه کمتر شده است.
 
هشدار دولت عراق مبنی بر عدم مراعات با زائران غیرمجاز اربعین
 
در این زمینه همچنین علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: زائران تا فرصت هست برای سفر اربعین به عراق روادید بگیرند.
 
وی با اشاره به جنگ داخلی عراق اظهار داشت: پارسال کار به جایی رسید که احتمال تیراندازی به سمت کسانی وجود داشت که غیرقانونی وارد کشور عراق می شدند.
 
مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زائرین امام حسین (ع) نظم پذیرترین افراد هستند، افزود: نیروهای امنیتی عراق چگونه باید بتوانند کسانی که بدون روادید وارد این کشور شده‌اند را از تروریست‌ها تشخیص دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته عده کسانی که سفرهای بدون روادید را انجام می‌دهند، بسیار کم هستند اما دولت عراق هشدار داده که امسال مراعات نخواهیم کرد و حتما افرادی که غیرقانونی وارد این کشور شوند، بازداشت خواهند شد.
 
مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با بیان این که تعداد زندانی داریم که به علت ورود غیرمجاز به عراق برای زیارت دستگیر شده‌اند، افزود: زیارت یک مستحب و حفظ جان یک اصل و واجب است و کسی نباید برای یک مستحب واجبی را زیر پا بگذارد. عده ای به علت نداشتن روادید در زندان‌های بغداد هستند و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.
 
وی اظهار داشت: ما مرز گسترده‌ای داریم، اما هر کسی که قصد زیارت دارد حتما از مبادی رسمی به زیارت برود. یک زائر متدین نباید کاری کند که موجب تلخی این سفر زیارتی شود.
 
به گفته وی، در چند سال اخیر که از این راهپیمایی به عنوان یک رویداد بزرگ از آن یاد می شود، در سطوح مختلف وزارت خارجه 2 کشور رایزنی‌های لازم صورت می‌گیرد، و سازمان حج و زیارت موضوع را پی‌گیری کرده‌اند. حتی نیروهای انتظامی ما وزارت کشور با همتایان خود در عراق رایزنی کرده‌اند تا سفری ایمنی برای زائرین ایرانی فراهم باشد.
 
وی با بیان اینکه 4 کنسولگری عراق در شهرهای‌ تهران، کرمانشاه، مشهد و اهواز مامور صدور روادید زائران ایرانی هستند اظهار داشت: از 20 محرم به بعد طبق برنامه‌ریزی سفارت عراق در تهران 12 مرکز نیز به مرور زمان صدور روادید را آغاز خواهند کرد، و در سامانه سما هم مبلغ و چگونگی مراجعه در آن ذکر شده است.
 
چگنی با اشاره به اینکه وزارت خارجه درباره موضوعاتی که در داخل کشور رخ می دهد، دخالتی ندارد، افزود: از چگونگی برخورد با متخلفان مطلع نیستم، اما حتما با افرادی که از احساسات مذهبی مردم سواستفاده کنند و به آنها ویزای جعلی می‌دهند، برخورد خواهد شد، زیرا وقتی یک نظام تصمیم گرفته امن‌ترین خدمات را به مردم بدهد، چه ضرورتی دارد عده‌ای از این افراد سو استفاده کنند.
 
منبع:خبرگزاری فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.