مشهد؛

بیش از 7 و نیم درصد جمعیت قوچان را سالمندان تشکیل می‌دهند

رئیس اداره بهزیستی قوچان گفت : 20 درصد سالمندان در کشور تنها زندگی می‌کنند، که این میزان طبق آمار اعلام‌ شده توسط شبکه بهداشت و درمان 7 و نیم درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ ناصر نیک افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات اداره بهزیستی بابیان اینکه قوچان یکی از نادر شهرهای است که کودک کار و خیابانی ندارد، افزود: برخلاف شهرهای دیگر که این موضوع به یک معضل تبدیل‌شده است، خوشبختانه کودک‌آزاری به‌ندرت در شهرستان دیده می‌شود که اگر مواردی نیز بوده، سریعاً پیگیری و جمع‌آوری‌شده است.

نیک افشار با اشاره به وجود 32 مهدکودک شهری و روستایی، بیان کرد: امسال 630 نفر در مهدهای شهری و 315 نفر در مهدهای روستایی ثبت‌نام کرده‌اند که به دلیل فعالیت آموزش‌وپرورش در حوزه پیش‌دبستانی و خانه‌های قرآن این تعداد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

وی همچنین از پرداخت یارانه و تهیه غذای گرم به مهدهای روستایی خرداد گفت ازآنجایی‌که مهد روستایی در روستاها صرفه مالی زیادی ندارد برای سرپا ماندن کمک مالی به این‌گونه مهدها انجام می‌شود؛ در خصوص غذای گرم، مشکلات تغذیه‌ای در روستا، بهزیستی تمرکز خود را بر این موضوع گذاشت تا حداقل درویده ظهر، کودکان غذای گرم بخورند.

وی بابیان اینکه نرخ نامه‌های جدید به مهدهای کودک ابلاغ‌شده اما باید برای این قشر از جامعه ساماندهی کشوری در حوزه آموزش‌وپرورش، بهزیستی و اوقاف صورت بگیرد، عنوان کرد: مهدهای روستایی 310 میلیون ریال یارانه دریافت کرده‌اند و 920 میلیون ریال نیز هزینه یک وعده‌غذای گرم این مراکز در روستاها و حاشیه شهر پرداخت‌شده است.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با اشاره به گزارش‌ 56 مورد کودک‌آزاری در سال گذشته ، عنوان کرد: این آمار در 6 ماه سال 95 به 26 مورد رسیده است؛ طی 6 ماه سال جاری 21 مورد فرزند بد سرپرست ساماندهی شدند که این آمار در سال گذشته به 51 مورد می‌رسد.

نیک افشار بابیان اینکه سال گذشته از 91 تماس با اورژانس اجتماعی در قوچان 654 خدمت ارائه و امسال نیز طی شش ماه 50 تماس مرتبط به ثبت رسیده است، گفت: یکی از موارد درخواست در این شهرستان که ارائه آن نیز کم بوده است، فرزندخواندگی است که 17 مورد درخواست ارائه‌شده که امسال تاکنون 2 فرزند تحویل‌ داده شده است.

وی بابیان اینکه یکی از اقدامات دیگر بهزیستی توزیع شیر خشک بوده است، تصریح کرد: امسال به 70 جهت حمایت شیر خشک تعلق‌گرفته است که در این 6 ماه 700 قوطی شیر خشک به خانواده‌های بی‌بضاعت و کودکانی که مشکل تغذیه‌ای دارند تحویل داده‌ایم؛ شهرستان قوچان دارای 8 خانواده 3 قلو است.

رئیس اداره بهزیستی قوچان یادآور شد: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان بهزیستی مهارت‌های دانشجویی است که هفت مهارت طی دوره زمانی مشخص باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود و امسال 40 نفر در قالب دو گروه در حال ساماندهی هستند.

نیک افشار بابیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین، ساماندهی متکدیان یک کار چند پارچه است، تأکید کرد: شهرداری یکی از متولیان اصلی اجراکننده ساماندهی این موضوع بوده است که برای نخستین بار خانه سبز در قوچان با تأمین اعتبار مالی توسط شهرداری و شورای شهر و در اختیار قرار دادن مکان توسط آموزش‌وپرورش و مدیریت فنی با بهزیستی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه 24 نفر به این محل فرستاده شدند که 14 نفر به خانواده تحویل، سه نفر به شهر خود بازگردانده و چهار نفر نیز بی‌خانمان بودند.

نیک افشار بیان کرد: ساماندهی متکدیان سختی‌های کار خود را نیز دارد که نیازمند همکاری تمامی ترجمان‌ها جهت فرهنگ‌سازی موضوع متکدیان در قوچان است ‌که تابه‌حال حتی یک بنر نوشته برای کمک نکردن به متکدی در سطح شهر دیده نمی‌شود.

رئیس اداره بهزیستی قوچان تعداد کل مستمری‌بگیران حوزه توان‌بخشی بهزیستی در این شهرستان را 817 نفر اعلام کرد که در شش ماه اول امسال 2 میلیارد و 860 میلیون ریال به آنان پرداخت‌شده است.

نیک افشار افزود: 30 ضایعه نخاعی، یک هزار و 300 معلول جسمی حرکتی، 880 معلول ذهنی، 265 نابینا، 570 ناشنوا و معلول گفتاری به همراه 302 بیمار اعصاب و روان ساماندهی شده‌اند.

وی تعداد مراجعه برای طلاق به اورژانس اجتماعی این شهرستان طی شش ماه اول سال جاری را 250 مورد دانست و تصریح کرد: 19 مورد به سازش، 181 طلاق، 35 مورد عدم همکاری و 15 مورد نیز در حال رسیدگی هست و این در حالی بوده که سال گذشته از 298 مراجعه 32 مورد سازش و 230 طلاق صورت گرفته است.

انتهای پیام//ح.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.