ماهواره مخابراتی ناهيد ١ به زودی پرتاب می شود

رييس پژوهشگاه فضايی ايران گفت: ماهواره ناهيد ١ در مرحله پاياني قرار دارد و به زودی آماده پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن حدادپور رييس پژوهشگاه فضایی ايران در دومين همايش آشنايي با علوم و فناوري فضايي و كاربرد آن كه در این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: پژوهشگاه فضايي ايران در راستاي انجام وظايف و ماموريت‌هاي خود در توسعه فناوري هاي فضايي كشور و ايجاد زير ساخت هاي لازم، ٤٣ پروژه فضايي را به اجرا در آورده كه ٢٤ پروژه آن خاتمه يافته و ١٩ پروژه در دست اجرا است.

ماهواره مخابراتی ناهيد ١ به زودی پرتاب می شود

وی ادامه داد: پروژه ماهواره مخابراتي ناهيد یک در مراحل پاياني تجميع و آزمایش قرار دارد که به زودي آماده پرتاب مي شود و افزون بر اين، پروژه‌هاي ماهواره هاي مخابراتي ناهيد ٢، ماهواره سنجشي پارس١ و بلوك انتقال مداري در پژوهشگاه طراحي اوليه شان به اتمام رسيده و در مرحله ساخت مدل مهندسي سيستم قرار دارند.

ماهواره مخابراتی ناهيد ١ به زودی پرتاب می شود

رييس پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به دو سامانه فضايي كه در اين پژوهشگاه طراحي شده ، گفت: سامانه بالن مخابراتي تدبير یک (بام) طراحي شده و به زودي تست بالن مقيد آن انجام مي شود همچنين سامانه رادار دهانه مصنوعي هواپايه در پژوهشگاه پس از اتمام مرحله طراحي  و پردازش تصوير در مرحله ساخت مدل مهندسي رادار قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت ماهواره در جهان گفت: با توجه به اهمیت دستاورد‌های فضایی و نقش آن در توسعه پایدار و اقتدار ملی کشور‌های جهان در این عرصه به رقابت پرداخته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه می‌کنند، فعالیت‌های فضایی هزینه‌بر اما درآمد‌زا است.

حدادپور اظهار داشت: درآمد جهانی حاصل از صنعت ماهواره در سال 2015 معادل 208.3 میلیارد دلار بوده که بیشترین سهم آن با مبلغ 127.4 میلیارد دلار به خدمات ماهواره‌ای اختصاص دارند و نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: صنایع تجهیزات زمینی 58.9 ساخت ماهواره 16.6 و صنایع پرتاب 5.4 میلیارد دلار درآمد داشته و در جایگاه‌های بعدی قرار دارند در سال 2015، 202 ماهواره پرتاب شده که 108 ماهواره (49 درصد) مکعبی بوده و اغلب از ماهواره‌های تجاری رصد زمین بوده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه از ماهواره‌های پرتاب شده در سال 2015 ماهواره‌های خدمات رصد زمین 54 درصد را به خود اختصاص داده است افزود: ماهواره‌های مخابراتی (نظامی، غیرانتظامی ، تجاری) 26 درصد مابقی را به خود اختصاص داده است. در پایان این سال تعداد هزار و 381 ماهواره عملیاتی در مدار وجود داشته که نشان از افزایش 40 درصدی تعداد ماهواره‌ها در 4 سال اخیر بوده است.

حدادپور با اشاره به قرار داشتن هفته جهانی فضا که از سال 1999 در روزهای 4 تا 10 اکتبر از سوی انجمن هفته جهانی فضا انتخاب شده است گفت: برنامه‌های این هفته با نظارت کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ما برای جو و دفتر امور فضای ما برای جو در سازمان ملل متحد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیشرفت در زمینه فناوری‌های فضایی و دستیابی به مرز‌های آسمان از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان‌ها و نهاد‌های فعال در حوزه فضا آشناسازی عموم و دستاورد‌های کشف شده و تأثیر مثبت آن‌‌ها در زندگی روزمره بشر به منظور جلب حمایت‌های مردمی است.

رئیس پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه برگزاری مراسم هفته جهانی فضا که بزرگترین رویداد هماهنگ در سطح جهان به شمار می‌رود افزود: فعالان این حوزه به آموزش و ترویج فناوری‌های فضایی در این هفته پرداخته تا به این ترتیب انجام شده در این حوزه و مزایای آن دستاورد‌های هر کشور به عموم معرفی شود.

حدادپور با اشاره به شعار هفته جهانی فضا در سال 2016 که سنجش از دور و توانمند‌سازی آینده است اظهار کرد: این شعار به منظور نقش رصد زمین از فضا در راستای بهبود زندگی بشر مورد بررسی قرار گرفته است سنجش از دور یعنی دریافت اطلاعات در مورد یک شئ یا پدیده از راه دور به این معنا است که برخلاف آنچه در مشاهده حضوری روی می دهد تماس فیزیکی با شئ یا پدیده مورد نظر وجود ندارد.

وی ادامه داد: آنچه در هفته جهانی فضا مورد توجه قرار دارد سنجش از دور با استفاده از ماهواره‌ها برای شناسای، ثبت اجرام و پدیده‌های زمینی از روی سطح و در داخل جو و اقیانوس‌ها است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره‌های سنجش از راه دور امکان تصویر برداری از نواحی دوردست و خطرناک را در هر زمان برای بشر ممکن می‌سازد افزود: این ماهواره‌ها کاربرد‌ها زیادی در زمینه انجام تحقیقات علمی، نقشه‌برداری، اقلیم‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، زمین‌شناسی دارد.

ماهواره مخابراتی ناهيد ١ به زودی پرتاب می شود

وی ادامه داد: کمک به پیشگیری و مدیریت بلایای طبیعی، کویر‌زدایی پایش آب و زمین‌های کشاورزی و مدیریت مناسب این منایع ارزشمند، اکتشاف و استخراج منابع طبیعی، امداد و نجات در زمان بروز حوادث، رصد تغییرات آب‌ و هوای جهان و تغییرات ایجاد شده به دست بشر از دیگر کاربرد‌های ماهواره‌ها سنجش از دور است این شاخه از دانش و فناوری در زمینه‌های نظامی، اقتصادی، تجاری و برنامه‌ریزی نیز به کار گرفته می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره فضا گفت: آشنا نمودن هرچه بیشتر نوجوانان با دانش، علوم و فناوری‌ها فضایی و محصولات حاصل از آن مزایای استفاده از این فناوری‌ها در زندگی روزمره از اهداف پژوهشگاه و صنایع مرتبط در کشور است که از این منظور همایشی را جهت آشنایی دانش‌آموزان با فضا و فناوری‌های کشور در پژوهشگاه برگزار کردیم.

حدادپور خطاب به فرزندان ایران گفت: کودکان و نوجوانان امروز آینده خود، خانواده و کشور عزیزمان ایران را در دست دارند یادگیری دانش در حوزه علوم فضایی و انتخاب شغل در حوزه فضا یکی از انتخاب‌های خوبی است که نفع شخصی و جمعی برای همه دارد.

وی با اشاره به ساختار پژوهشگاه فضایی اظهار کرد: پژوهشگاه سازمانی دانش‌بنیان و با ساختاری محصول محور و نوآور در عرصه اکتساب فناوری‌ها فضایی است به همین منظور 5 پژوهشکده و یک مرکز تحقیقات در تهران، اصفهان، شیراز و تبریز ساخته شده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: ساخت ماهواره و جمع کردن آن در پژوشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی تهران یکی از پر افتخار ترین مراکز فعال در حوزه فضا در کشور است.

حدادپور با اشاره به برخی فعالیت‌های پژوهشگاه گفت: مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی طراحی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل فضایی کار ساخت فناوری‌های پیشران ماهواره برای قراردادن آن در مدار ساخت موتوری که در ماهواره پرتابی سوار است بخشی از اقدامات انجام گرفته در پژوهشگاه است.

گفتنی است؛ دومین همایش آشنایی با علوم در فناوری فضایی و کاربرد‌های آن به منظور آموزش و شناخت نوجوانان و جوانان با دستاورد‌های علمی و فناوری با کاربردهای آن در زندگی انسان و ترویج فرهنگ فضایی با حضور دانش‌آموزان مقطع دبیرستانی مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.

در این همایش چند کارگاه آموزشی ازجمله معرفی انواع ماهواره‌ها و مدار‌ها کاربرد سنجش از دور در زندگی بشر ابعاد عالم، عکاسی نجومی و سنجش از دور توانمند‌ساز امسال در حفظ محیط زیست برگزار شد.

دانش‌آموزان در این همایش افزون بر موارد فوق در کارگاه ساخت ماکت ماهواره و فعالیت که شامل داستان‌نویسی و نقاشی در حوزه فضا است همچنین در برنامه رصد خورشید و بازدید از مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران شرکت کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار