نخل گردانی در برخی مناطق مازندران از جمله در روستای نوا لاریجان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با توجه به اعلام نتایج کارشناسان مردم شناسی نخل گردانی در روستای نوای آمل جزو اولین یا دومین آئین نخل گردانی در سطح کشور است که برخلاف دیگر شهرهای کشور که این آئین مذهبی را برگزار می‌کنند، به دوران آل بویه برمی‌گردد.

اگر چه نخل در زبان عامیه به معنی درخت خرما است ولی مفهوم دیگری در این مراسم دارد. نخل یعنی آراستن و آرایش کردن که در روز هفتم محرم نخلی که لباس‌های آن کامل شده توسط مردم به حرکت در می‌آید.

نخل گردانی نشان از عشق دوطرفه و احترام متقابل بین امام حسین(ع) و عزاداران و عاشقان اهل بیت دارد که نخل از روز هفتم حرکت خود را آغاز کرده و این حرکت در روز هشتم، نهم و دهم محرم نیز ادامه می‌یابد.

نخل در حرکت خود به تمام طوایفی که در محل حرکت‌اش سقاخانه دارند جلوی هر سقاخانه سه بار ادای احترام می‌کند. همچنین در روز‌های دیگر مسیر حرکت نخل متفاوت است، اگر چه در بسیاری اوقات مسیرهای نخل مشترک است، ولی برخی از مسیرها اختصاصی است.

آئین سنتی نخل گردانی همه ساله در صبح روز هشتم محرم برگزار میشود , عزاداران نخل را از میدان روستا بیرون می‌آورند و دور روستا می‌چرخانند و به قسمتی به نام حورا می‌برند که شخصی در ۹۰۰ سال پیش نخل را در آن جا ساخته است. نخل را روی آرامگاه او برای ادای احترام می‌گذارند و دوباره همان مسیر را بر می‌‌گردند و در طول مسیر هر کسی نذری دارد آن را ادا می‌کند.

با توجه به سنگ و لوحی که در این روستا کشف شده قدمت این آئین مذهبی به بیش از 650 سال بازمی‌گردد.

قدمت تکیه، درخت قدیمی محل و سقاخانه‌های این روستا نیز به 650 تا 700 سال برگشته که مسجد جامع نوا با توجه به نوع معماری به دوران هارون ‌الرشید و پیشینه‌ای 700 ساله باز می‌گردد.

وزن تقریبی نخل بیش از 300 کیلوگرم است که شکلی مخروطی داشته، پنج نفر در جلو و یک نفر در عقب آن را حمل می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار