اگر حتی یکبار تصمیم گرفته باشید که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود را تغییر دهید، با غولی به نام رانژه مواجه خواهید شد.

به گزارش خبرنگار   دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مناسب نبودن کیفیت و سرعت اینترنت باعث شده عدهای زیادی از کاربران ADSL تصمیم بگیرند با شرکت اینترنتی طرف قرار داد خود قطع ارتباط کنند و از خدمات دیگر شرکتها که مناسبتر است استفاده کنند اما به دلیل معطلی زیاد در بیشتر موارد قید این کار را میزنند.

غولی به نام رانژه!

اگر حتی یکبار تصمیم گرفته باشید که با شرکت ارایهدهنده اینترنت خود قطع ارتباط کرده و از جای دیگری خدمات دریافت کنید با مشکلات فرالوانی که در این راه وجود دارد به خوبی آشنا هستید.

در مرحله اول که شرکت طرف قرارداد به بهانههای مختلف شما را معطل کرده و حتی پیشنهاد ارایه بهتر خدمات را میدهد که البته این وعدهها در بیشتر موارد سرابی بیش نیست و اما در مرحله بعد که شرکت را مجاب کردید که دیگر نمیخواهید خدمات آنها را دریافت کنید به سد بزرگتری بر میخورید سدی به نام رانژه.

شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما حداقل یک هفته زمان میخواهد تا تجهیزات خود را از روی خط شما بردارد و البته در مقابل شرکت جدید هم حداقل همین اندازه زمان برای رانژه کردن خطتان طلب میکند.

با احتساب تعطیلی آخر هفته و در نوبت ماندن برای آزاد شدن خط و دیگر بهانهها عملا شما برای مدت یک ماه بدون اینترنت میمانید آنچه برای خیلیها که کارشان با اینترنت ارتباط دارد عملا نشدنی است.

غولی به نام رانژه!

رانژه چیست؟

اصطلاح"رانژه کردن" به صنعت مخابرات مربوط میشود و در یک تعریف کلاسیک رانژه کردن به عملی می‌گویند که طی آن شرکت مخابرات، برقراری ارتباط تلفن مشترک با شرکت خدمات اینترنتی را فراهم می‌کند.

درواقع در طی عملیات رانژه مسیر سیم تلفن مشترک را در مخابرات عوض میکنند تا کابل تلفن مشترک از تجهیزات شرکت خدمات اینترنتی نیز بگذرد و امکان دریافت اینترنت را در کنار مکالمات صوتی داشته باشد. این عوض کردن مسیر به درخواست مشترک و با ارسال نامه از طرف شرکت به مخابرات انجام میشود.

درنتیجه قبل از این که بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ای‌دی‌اس‌ال استفاده کنید باید این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارایه دهنده سرویس، رانژه شده باشد.

غولی به نام رانژه!

مشکل از کجا آب میخورد؟

شرکتهای اینترنتی درباره علت تعللشان برای قطع و وصل کردن ارتباط مشترک انگشت اتهام خود را به سمت شرکت مخابرات دراز میکنند و مدعی هستند که مخابرات مانع دسترسی سریع آنها به خطوط است.

مخابرات اما مدعی است که کار نصب و قطع ارتباط مشترک بین دو شرکت به آن شرکتها بر میگردد و مخابرات هیچ لزومی ندارد که کار این شرکتها را با کارمند خود به صورت رایگان برای آنها به انجام رسانده و خطوط را رانژه کند. لذا مخابرات از شرکتهای اینترنتی میخواهد که نمایندگان خود را بفرستند تا با نظارت کارمند مخابرات تجهیزات خود را از روی خطوط مشترکان برداشته یا نصب کنند و عملیات رانژه کردن خطوط را به انجام رسانند.

در این بین اما باز هم شرکتهای اینترنتی مدعیاند که با وجود آنکه در چندین نوبت آنها کارمندشان را برای رانژه کردن خط میفرستند اما مخابرات اجازه ورود آنها به مراکز مخابراتی را نمیدهد. مخابرات در مقابل اما میگوید از آنجایی که تجهیزات مخابراتی بسیار حساس و گران هستند عملیات رانژه حتما باید با نظارت کارمند آنها صورت گیرد تا به تجهیزات مخابرات لطمهای وارد نشود.

این اختلافات شرکتهای اینترنتی و شرکت مخابرات اما فارغ از این که چه کسی مقصر است بیش از هر کس مشترکان اینترنت ایران را متضرر کرده است و باعث شده حتی اگر فرد از خدمات اینترنتی که دریافت میکند رضایت ندارد و حتی اگر مرتبا با افت سرعت، قطعی و گرانی مواجه است اما باز هم با خدمات ضعیف شرکت اینترنتی طرف قراردادش بسوزد و بسازد اما گرفتار غولی به نام رانژه نشود. غولی که حداقل یک ماه او را ار دریافت خدمات اینترنتی محروم میکند.

غولی به نام رانژه!

درگیریهای مشترکان با ارایهدهندگان اینترنت بر سر رانژه

درگیریها و اختلافات کاربران اینترنت با شرکتهای اینترنتیشان بر سر تعلل در رانژه خطوط از ابتدای آمدن ADSL به کشور جزیی جدا نشدنی از مباحث اینترنت کشور بوده است.

با یک جستجوی ساده اینترنتی به سیلی از شکوههای کاربران درباره رانژه نشدن خطوطشان میرسید. یکی از کاربرانی که حسابی از این مساله گلایه دارد در یک فروم اینترنتی نوشته است:

"می خواستم به اطلاع‌تان برسانم که شرکت اینترنتی که از آن سرویس خریده‌ام سرعت کارشان از لاک پشت هم کمتر است و با وجود آنکه از تاریخ ثبت‌نام من حدود 13 روز می گذرد ولی هنوز سرویس ADSL راه اندازی نشده است. این در صورتی است که اگر از مخابرات خریداری می کردم حداکثر 48 ساعته اینترنت درخانه‌ام بود. یکی از دوستان خودم اقدام به خرید از مخابرات کرده و بعد از 24 ساعت خط رانژه شده و سرویس توسط کارشناس راه اندازی شده است."

البته این مشکل محدود به کاربران یک شرکت اینترنتی خاص یا یک استان خاص در کشور نیست و با نگاهی به پیامهای مردم به وضوح میبینید که کاربران تعداد زیادی از شرکتهای اینترنتی در استانهای مختلف از این مساله ناراحت و آزرده خاطر هستند.

برخی از کاربران در این میان معتقدند که مشکل از مخابرات آب میخورد و این شرکت این کار را میکند تا کاربران اینترنت پرسرعت را ناچار کند از خودش اینترنت بگیرند تا برای راهافتادن اینترنتشان معطل نشوند. این عده عقیده دارند که اگرچه رانژه شدن خط برای شرکتهای اینترنتی زمانبر است اما مخابرات این کار را برای مشترکان اینترنت خود در کمتر از 48 ساعت انجام میدهد.این در حالی است که برای رانژه خطوط دیگر شرکتها مخابرات چوب لای چرخ میگذارد.

یکی دیگر از کاربران که چند ماه پیش مشکل رانژه داشته است می‌گوید که رانژه شدن خطش 28 روز طول کشیده است و دست آخر هم پس از 10 بار رفتن و داد و بیداد کردن در مخابرات مجبور شده خودش مسوول نمایندگی شرکت اینرنتی‌اش را به مخابرات ببرد تا کارش انجام شود.

البته تعداد زیادی از کاربران هم این استدلال را رد میکنند و معتقدند که این شرکتهای اینترنتی هستند که به دلیل ضعف و کمبود نیرو در ساختار خود مشترکانشان را معطل میکنند. چنانکه در هنگامی که برای هر مشکلی با اپراتور این شرکتها هم تماس گرفته میشود آنها حتی اتصال به اپراتور را آنقدر طول میدهند تا فرد قید اعتراض و بیان کردن مشکلش را بزند.

غولی به نام رانژه!

چه باید کرد؟

با وجود تمام ریزهکاریهایی که در رانژه کردن خطوط وجود دارد و با وجود هماهنگیهایی که می‌بایست بین مخابرات و شرکت‌های اینترنتی صورت گیرد عملیات رانژه نباید بیش از 72 ساعت زمان ببرد. پس اگر رانژه شدن خط شما بیش از این میزان زمان برده حتما هر چه سریعتر به وب‌سایت https://195.ict.gov.ir مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید.

سامانه 195 که توسط وزارت ارتباطات ایجاد شده برای رسیدگی به شکایات مردمی است و با توجه به این که وزارت ارتباطات مستقل از مخابرات و شرکت‌های اینترنتی تعریف شده است می‌تواند بین آن‌ها حکمیت کرده و حق و حقوق مشترکان را از آنها بگیرد.

البته طبیعی است که انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز توجه بیشتری به مساله رانژه نشان داده و شرکت‌های اینترنتی و مخابرات را ملزم به رعایت حقوق کاربران ایرانی کند.

گزارش از نادر نینوایی



انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام خسته نباشین. آسیاتک خط منو جمع آوری نمیکنه و به زور میگه باید بسته بگیری. چه کنم؟ لطفا راهنمایی کنین!!
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۵:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
ولی من مشکل بقیه رو ندارم من واسه راه انداری دو روزه انجام میشه جمع اوری هم دو روزه انجام میشه من فقط میخوام بدونم واقعا لازمه 65 تومان پوله رانژه بدیم؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا حسین زاده
۲۰:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
باسلام از اسیا تک بسته خریدم الان ۱۰ روزه چراغ پورت ندارم وجلوی اینکه ثبت نام کنم به من نگفته اند که آنتن دهی به آن منطقه ندارم الان باید چکار کنم کسی هم پاسخ نیست گرفتارمون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بهترین راه حل مثل کشورهای دیگه مشترک راضی نبود راحت از طریق اینترنت سرویسش رو منتقل کنه به یک شرکت دیگه همه کشورها ازین سیستم استفاده میکنند و با اتوماسیون کردن این مراحل نیروی انسانی کمتری مورد نیاز هست و سرعت فوق العاده بالا میره و نیاز به نیروی انسانی چه در مخابرات چه در شرکت ها فوق العاده پایین میاد حتی اگر سرویس مشترک تمام نشده باشد میتونن راحت ادامه سرویس به شرکت دیگه منتقل کنند مثل ترابرد سیمکارت که به راحتی میتونید از شرکتی به شرکت دیگه راحت ترابرد انجام بدید حتی چند ثانیه طول نمیکشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۴:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
من ۴۵ روزه که درخواست جمع اوری به داتک دادم میگه مخابرات همکاری نمیکنه به ۱۹۵ شکایت کردم میگه این مشکل بسیاری از کاربران هست و مخابرات همکاری نمیکنه صبور باشید ۱۹۵ فقط نمایشیه هیچ کس نیست به داد این مردم برسه
Romania
علی
۱۷:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
من 28روزه که در خواست وصل و رانژه دارم که هنوز وصل نشده تازه قبلش هم رو اپراتور دیگه نبوده خط که وقت قطع کردن هم تلف شه فقط یه رانژه که هنوز وصل نشده خدا داند که کی وصل شه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا جزایری
۱۰:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
مخابراط دیگه مسخرشو در اورده این چه وضعیه ۲۹ فرورودین اعلام کرده به اسیاتک که خط رانژه شده و تا الان اینترنت قطع بود هی زنگ زدم اسیاتک‌از اون موقع امروز که زنگ‌زدم‌گفتن‌مخابراط اعلام کرده اصن خط رانژه نشده بوده...
معلوم نی تا کی میخا صبر کنم از همه کلاسا و کارای انلاینم‌موندم عقب
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۹:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام
من مهر99خریدم از مخابرات مودم و بسته بود و الان آبتنگ99 هست داره یکماه میشه و هنوز خبری از وصل اینترنت مخابرات نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سوال این جاست که در عصر به اصطلاح ارتباطات این مسخره بازی ها چیه . هر کس میخواد شرکت اینترنتی تغییر بده باید زنگ بزنه مخابرات و در عرض ده دقیقه این اتفاق صورت بگیره الان یه عده از این وضعیت سو استفاده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ALIREZA
۰۹:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدت زمان برای رانژه و جمع آوری فقط چند کلیک هست.
و دو طرف مقصر اند.
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۲۳:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام بسیار مقاله مفیدی بود و ممنون.
من کارآموزیمو در مخابرات بخش مخابرات سیار بودم و آدماشم آدمای معمولی بودن مثل خود من و شما. آدمای بدی هم نبودن!
شاید بیشتر از ده سال پیش که میخواستم نت بخرم برای اولین بار یک کم طول کشید البته اونم برای این بود که میخواست خط خالی بشه. در کل واقعا قوه قضاییه مسءوله که شرایط یکسان رو برای اپراتورها فراهم کنه.
من الان از دست صبانت شاکیم که مودمم عوش شده واسه همین نت قطع شده همه تنظیماتشم خودم کردم و مسءولینش با سه سوت میتونن اینترنتمو وصل کنن اما پشتیبانیش همش مشغول میزنه. واقعا که مسخرس. الانم تو 195 ثبت شکایت زدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خیلی بد بود
Iran (Islamic Republic of)
m.s
۲۱:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
با سلام و هرض ادب و احترامبنده خودم کارمند محابرات و در اتاق mdf عملیات رانژه دا هم برای adsl و هم دایری جدید انجام میدم اولا کل این کار نهایتا72 ساعت کار میبرد و هیچوقت به 5 رور نمیرسد با استثنا رورهای تعطیا و مشکل در ثبت نام و شاهکار آن. و غیر از خود ما هیچکس حق ورود به اتاق mdfرا ندارد مگر با داشتن برگه ماموربت و تردد.باور کنید خود بنده هیچوقت از سه روز بالاتر نرده چه برای دوست و غیر ووست..و تا آنجا که از کارگزاران مخابرات کرمانشاه اطلاع دارم به همین منواله موفق و موید باشید.در ضمن از لحاظ قیمت هم هیچ فرقی نکروه 1مگ 100 گیگ حجم 220000 و .....
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۰۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام من حدود یک سال از مودم tdlteمبین نت استفاده کردم حالا میخوام جابه جا بشم . منطقه که میخوام برم تحت پوشش نیست مودمم سالمه الان قیمتا رفته بالا میخوام شرکتشو عوض کنم میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
رانژه چی هست ؟ چطوری میشه از آن استفاده کرد ؟
۱۲۳
آخرین اخبار