کاهش 13درصدی صادرات میعانات گازی /اختصاص 50میلیارد تومان تسهیلات به صادر کنندگان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر کاهش 13درصدی صادرات میعانات گازی از افزایش صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد.

افزایش 10.6 درصدی ثبت نام کنندگان در سامانه انتخاب صادر کننده نمونه سالبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی صادرات (29 مهرماه) اظهار داشت: از20 سال پیش که روز ملی صادرات به تصویب رسید هدف اصلاح فرهنگ صادراتی و بهبود فضای کسب و کار برای رونق این کار بوده است و به این منظور معرفی صادر کنندگان نمونه یکی از فعالیت های موثر در راستای الگوی سازی برای بهبود فرهنگ صادارت بوده است.

وی با اشاره به چگونگی معرفی صادر کنندگان اظهار داشت: از سال 80 آئین نامه ای در هیئت وزیران مصوب که بر اساس آن صادر کنندگان نمونه مشخص  می شوند؛ تشخیص این افراد در کارگروهی متشکل از بخش خصوصی و دولتی انجام شده و هیچ گونه تصمیمات شخصی و فردی در انتخاب این افراد وجود ندارد. 
 
خسروتاج تصریح کرد: صادر کنندگان و فعالان اقتصادی برای انتخاب شدن به عنوان صادر کننده نمونه در 69 گروه کالایی با یکدیگر رقابت می کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: حداقل ارزش صادراتی برای گروه های کالایی و خدماتی در سال 94 از یک میلیون تومان برای صادر کنندگان محصولات با فناوری بالا و دانش بنیان تا 100 میلیون تومان برای مواد پلمیری متغییر بوده و قطعا کسانی که رقم صادراتی بالاتری در سال 94 کسب کرده اند از امتیاز بیشتری در مقایسه با سایر رقبا برخوردار خواهند شد
 
افزایش 10.6درصدی ثبت نام کنندگان 
 
خسروتاج افزود: تعداد کل ثبت نام کندگان در سامانه نمونش478 بنگاه است که در مقایسه با سال گذشته 10.6 درصد افزایش داشته است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه کل پرونده های پذیرش 161 مورد اعلام شده است، در این میان 150 پرونده در بخش کالا و 11 پرونده در بخش خدمات بوده است. 

وی در خصوص میزان مشارکت استان های مختلف کشوردر مسابقه ملی صادرکننده نمونه سال ، گفت: استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویر احمد در فرآیند انتخاب صادر کننده نمونه سال حضور نداشته اند اما استان تهران با 53 بنگاه متقاضی در رتبه اول و پس آن استان های خراسان رضوی با 14 و اصفهان و فارس با 12 بنگاه متقاضی در رتبه های بعدی قرار دارند. 
 
خسرو تاج در خصوص چگونگی امتیاز دهی برای انتخاب صادر کنندگان نمونه اظهار داشت: بیشترین امتیاز به کمیت صادرات اعطا می شود که میزان آن 450 امتیاز است؛ همچنین درآمدهای ارزی حاصل از صادرات ، حفظ و توسعه بازارهای هدف و سایر فعالیت های بازاریابی و مهارت های فنی و تخصصی از شاخص های مهم در ارزیابی صادر کنندگان در مسابقه ملی روز صادرات به شمار میرود. 
 
وی افزود: بسیاری از شرکت های که در امر صادرات فعالیت می کنند تنها 19 درصد از آنها برند خود را در بازارهای هدف به ثبت رسانده اند که توسعه این امر می تواند در توسعه صادرات موثر باشد. 
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه حدود 75 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به دارا بودن استانداردهای مدیریتی بین المللی را کسب نموده اند، افزود: در حالی که فقط 41 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به استانداردهای کیفی بین المللی را به دست آورده اند و تقریبا 98 درصد متقاضیان به امتیاز دارا بودن وب سایت دو زبانه و 29 درصد متقاضیان امتیاز تبلیغات در سایت های بین المللی را احراز نموده اند و فقط 27 درصد این افراد امتیاز دارا بودن دفتر فروش و نمایندگی در کشور هدف را کسب نموده اند. 
 
وی تصریح کرد: کمتر از 5 درصد متقاضیان امتیازات های مربوط به جذب سرمایه گذاری خارجی و فعالیت اخذ لیسانس را به دست آورده و 81 درصد این متقاضیان امتیاز مربوط به ماندگاری در بازارهای هدف را به دست آورده تنها 5 درصد متقاضیان از دستیابی به امتیاز روند رشد صادرات باز مانده اند. 
 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در شش ماه سال جاری بر اساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران معادل 59 هزار و 132 هزار تن کالای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و با ارزش 21میلیون و 706 هزار دلار صادر شده است، اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.5 درصد از لحاظ وزن و 6 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است. 

کاهش 13درصدی میعانات گازی 

وی از کاهش 13 درصدی صادرات میعانات گازی خبر داد و اعلام کرد: صادرات محصولات پتروشیمی طی این مدت از لحاظ وزنی 53 درصد و از لحاظ ارزشی 22 درصد افزایش داشته است.

خسرو تاج افزود:سایر کالاهای صادراتی حدود 9.5 میلیارد دلار و به عبارت دیگر حدود 44 درصد از ارزش کل صادرات و از نظر وزنی 31.5 میلیون تن (53درصد) را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بخش صنعت 33 درصد ، بخش کشاورزی 7 درصد، معدن 2.7 درصد، فرش و صنایع دستی نیز 7 درصد از کل میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.

خسرو تاج با اشاره به کشورهای عمده مقصد صادراتی در شش ماه نخست سال تصریح کرد: در شش ماه سال جاری کشور چین رتبه نخست مقصد صادراتی را با ارزشی بالغ بر 4 میلیارد دلار که شامل 18 درصد ارزش کل صادرات می شود را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کشور امارت متحد عربی نیز به 3.4 میلیارد دلار و تصاحب سهم 16 درصدی از کل صادرات کشور در رتبه دوم و پس از آن کشور عراق با 400 میلیون دلار کمتر یعنی 3 میلیارد دلار و با کسب سهم 14 درصدی از سهم صادرات در رتبه سوم  قرار گرفت.

خسرو تاج در خصوص تحولات شرکای تجاری ایران در6 ماه نخست سال جاری گفت: 3هزار و 67 قلم کالای نفتی به 138 کشور جهان صادر شد که از این میان بیشترین صادرات به کشورهای چین، عراق، امارت متحد عربی و ترکیه اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: کشورهای عمان، تایوان، جمهوری کره، سوریه، ازبکستان، ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک، مراکش، پاکستان، تایلند، اسپانیا، بلغارستان، فرانسه، کاندا و رومانی از جمله کشورهایی بودند که صادرات آنها نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

خسرو تاج با اشاره به میزان واردات در سال جاری اظهار داشت: در 6 ماه نخست سال 95 واردات از آلمان با 23 درصد رشد به یک میلیون و 92 هزار دلار، برزیل با 152 درصد رشد به 533 میلیون دلار، ایتالیا با 13 درصد رشد به 512 میلیون دلار رسید؛ همچنین واردات از کشور فرانسه با 43 درصد رشد به 480 میلیون دلار، هلند با 21 درصد رشد به 412 میلیون دلار، انگلیس با 9 درصد رشد به 208میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

وی افزود: همچنین واردات از کشور پاکستان با 68 درصد رشد به 190میلیون دلار و ژاپن با 31 درصد رشد به 174میلیون دلار رسید.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص 50 میلیارد دلار تسهیلات به صادر کنندگان خبر داد و گفت: در بخش حمل و نقل هوایی به صادر کنندگان متقاضی دریافت تسهیلات بانکی 22 میلیارد دلار اختصاص و مابقی آن هم نیز به صادرکنندگانی  که در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنند تخصیص داده شد.

خسرو تاج در خصوص مشوق های صادراتی گفت: مشوق های صادراتی تا پایان سال 89  به صادر کنندگان پرداخت شده است و برای سال90 و 91 دولت به صادر کنندگان بدهکار است؛این در حالی است که از سال 91 تا سال 95 دولت هیچ منابعی را در پرداخت این جوایز نداشته است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: کالا ، صادرات ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار