ادعای مقام سابق آمریکایی: مواضع واشینگتن در قبال اسد تغییر کرده است/ریاض تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریسم بکار گرفته است

سفیر اسبق آمریکا در سوریه مدعی شد واشینگتن مواضع خود را درباره دولت دمشق تغییر داده است.

ادعای مقام سابق آمریکایی: مواضع واشینگتن در قبال اسد تغییر کرده است/ ریاض تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریسم به کار گرفته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان، ریچارد مورفی، دیپلمات کارکشته آمریکایی، با تصریح به نزدیک روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بویژه در خصوص مساله ایران، مدعی شد واشینگتن موضع خود را در قبال رئیس جمهور سوریه تغییر داده و اکنون معتقد است باید مذاکراتی آغاز شود که در آن بشار اسد به عنوان رئیس دوره انتقالی به رسمیت شناخته شود. 

وی تاکید کرد: برخی از کشورهای خلیج (فارس)، آماده رفتن به سمت تکرار سناریوی افغانستان در سوریه به منظور براندازی نظام بشار اسد هستند؛ اما باید گفت که اکنون این درک وجود دارد که بشار اسد قدرتی است که باید در سوریه به آن توجه شود. 

الاخبار ضمن درج مصاحبه این روزنامه با ریچارد مورفی دیپلمات سابق‌ آمریکایی، خلاصه‌ای از شرح حال و مناصب وی را در منطقه غرب آسیا در دهه‌های هفتاد و هشتاد گذشته منتشر کرده است که از جمله این مناصب، سفیر آمریکا در دمشق و ریاض و معاون وزیر خارجه در امور شرق نزدیک و جنوب آسیا بوده است. 

 مورفی با اشاره به اوضاع منطقه، گفت: برخی از کشورهای خلیج (فارس)، آماده رفتن به سمت تکرار سناریوی افغانستان در سوریه به منظور براندازی نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند. 

وی در مصاحبه با الاخبار، همچنین درباره تغییر در موضع واشینگتن در زمینه برکناری بشار اسد که از دو سال پیش نمود و بروز پیدا کرد، صحبت کرد. 

مورفی در پاسخ به پرسشی درباره نقطه نظر سیاست‌های و گامهای تند عربستانی‌ها در منطقه گفت: «تنش میان ایران و عربستان، مسئله جدیدی نیست. عربستانی‌ها معتقدند تهران در سیاست گسترش دایره نفوذ و «تسلطش» بر شرق منطقه عربی تعمد دارد. آن‌ها می‌گویند که باید موضعی در قبال این مساله داشته باشند. 

این دیپلمات آمریکایی درباره تصویب قانون «جاستا» در کنگره نیز گفت: معتقدم تصویب و تایید قانون جاستا، تاسف بار بود. تصور نمی‌کنم اغلب اعضای کنگره معتقد بوده باشند که این قانون به عربستان برمی گردد بلکه آن را حامی قربانیان حادثه یازده سپتامبر به شمار آوردند. این قانون بدون در نظر گرفتن تبعات بین المللی تصویب شد و نه فقط بر روابط عربستان و آمریکا تاثیر گذار است بلکه در عرصه جهانی هم اینگونه است. 

وی افزود: معتقدم که باراک اوباما با سرعت مناسب برای ارسال پیام به کنگره مبنی بر اینکه این اقدام (تصویب جاستا،) باعث ایجاد مشکلی بزرگ در روابط واشینگتن با کشوری می‌شود که در سطح جهانی و بخصوص در زمینه تولید نفت و بازاریابی، حامی مصالح آمریکاست. لازم بود این پیام به صراحت و با قدرت در زمان نزدیک شدن رای‌گیری قانون جاستا به کنگره اعلام می‌شد. در واقع برخی اعضای جمهوری‌خواه کنگره اعلام کردند سبب تصویب این قانون به این شکل، به اهمال موضوع از سوی کنگره بر می‌گردد. 

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد: عربستان سعودی در همین سالهای اخیر تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا بگوید که قطعا بر ضد تروریسم ایستاده است و تاکید کرده که داعش را تشکیلاتی تروریستی می‌داند، اما ترس فزاینده از «اسلام تندرو» که در برخی از نهاد‌ها و محافل مذهبی سعودی وجود دارد، باعث شده است تا عربستان را به داعش مرتبط کنند اما این سخن سخیفی است برای اینکه آنچه داعش به دنبال آن است، بیش از هر چیزی، سرنگونی مسئولان سعودی است. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره بیشتر بودن اشتراکات میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نسبت به این رژیم و آمریکا گفت: این اغراق‌آمیز است. عربستان سعودی و اسرائیل در قبال ایران، نگرانی مشترک دارند. هر دوی این‌ها به مواضع ایران اعتماد ندارند. معتقدم میزان تفاهم میان عربستانی‌ها و اسرائیلی‌ها بسیار محدود است اما مساله ایران دو طرف را تا حدودی به هم نزدیک کرده است. 

وی درباره حزب الله نیز گفت: این حزب با «داعش» و «القاعده» می‌جنگد، اما در عین حال حامی بزرگ نظام سوریه است. واشینگتن به این نظام به چشم عامل ویرانی‌ها و رنج بزرگ ملت سوریه نگاه می‌کند، اما در دو سه سال اخیر تحولی در موضع واشنگتن بوجود آمده است. 

این دیپلمات آمریکایی گفت با وجود اینکه باراک اوباما از ضرورت برکناری بشار اسد از قدرت در سالهای دو هزار و یازده و دو هزار دوازده سخن گفته بود، مساله به این درک تغییر کرد که این اتفاق نخواهد افتاد و بشار اسد در آستانه ترک قدرت نیست و آشتی و مصالحه سیاسی باید هدف همه طرف‌ها باشد. اما همگان در این هدف مشارکت نمی‌کنند. برخی می‌گویند که قبل از هر گونه مصالحه، بشار اسد باید برود. معتقدم واشنگتن موضع خود را تغییر داده است و می‌گوید که این مساله عملی نمی‌شود و باید مذاکراتی آغاز شود که در آن بشار اسد به عنوان رئیس دوره انتقالی به رسمت شناخته شود. 

مورفی اضافه کرد: بشار اسد قدرتی است که اکنون باید در سوریه به آن توجه شود. 

وی در پاسخ به پرسشی که آیا معتقدید که کشورهای خلیج فارس آماده هر کاری برای براندازی دولت سوریه هستند حتی اگر این مساله به معنای تکرار سناریوی افغانستان جدید باشد، نیز گفت: تا زمانی که این کشور‌ها معتقد باشند که ائتلافی مستحکم میان دولت سوریه و ایران وجود دارد، این مساله درست است. معتقدم این کشور‌ها در حمایت از طرفهایی که قصد براندازی بشار اسد را دارند، مصمم هستند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا معتقد است حمله آمریکا به صنعا، آغاز تحولی در سیاست واشینگتن در قبال جنگ در یمن است، گفت: معتقدم نوعی نگرانی فزاینده در واشینگتن در زمینه عملیات نظامی عربستان و هم پیمانان این کشور در یمن وجود دارد. آن‌ها درگیر جنگی هستند که ورود در آن، آسان، اما بیرون آمدن از آن بسیار دشوار است در نتیجه ما این مساله را درک می‌کنیم و قطعا خواستار کاهش خشونت‌ها هستیم. اما عربستانی‌ها در پاسخ می‌گویند آنچه در حال روی دادن است، نتیجه تلاش ایرانی‌ها به منظور گسترش دایره تسلط و نفوذشان در شبه جزیره عربی است و ما (عربستانی‌ها) این مسئله را نمی‌پذیریم. از نتایج تاسف بار هر جنگی، کشتار شهروندان است. 

وی در ادامه گفت جنگ در یمن به به گسترش گروههای القاعده و داعش، کمک بسیاری کرده است و این بسیار تاسف بار است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار