شورای آتلانتیک: برقراری تعامل آمریکا با ایران مستلزم خطر کردن است

کارشناسان شورای آتلانتیک معتقدند رئیس جمهور بعدی آمریکا باید خطرات برقراری تعامل با ایران را بپذیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی لوبلاگ با انتشار گزارشی از شورای غیرحزبی آتلانتیک به نام "استراتژی جدید آمریکا و ایران در دوره انتقالی" نوشت: برخی از جانشین "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، انتظار دارند نقشی فعال‌تری در برقراری ارتباط با ایران ایفا کند. این افراد معتقد هستند آمریکا می‌تواند با قرار گرفتن در مسیر تعاملی سازنده با ایران، امنیت و ثبات بیشتری برای منطقه به ارمغان آورد؛ اما این موضوع فشار بیشتری را بر رئیس جمهور بعدی آمریکا تحمیل می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 که سال گذشته حاصل شد و اجرایی شدن برجام، فرصت تعامل نزدیک‌تر آمریکا را با ایران مهیا کرد. 

"اِلن لایپسون،" معاون پیشین ریاست شورای اطلاعات ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، گفت: اینکه رهبران ایران و مردم این کشور چه راهی را از این پس در پیش بگیرند در حوزه مسئولیت آنها است؛ اما این بهترین فرصت برای مقامات آمریکایی به حساب می‌آید تا روابط را با ایران عادی‌سازی کنند.

در این گزارش آمده است: همانند ماجرای چگونگی روابط آمریکا با شوروی سابق در جریان جنگ سرد و یا روابط آمریکا و چین در همین اواخر، در یک دوره انتقالی (اشاره به تغییر ریاست جمهوری) می‌توان یک چهارچوب کلی از استراتژی جدید کشور تعیین کرد که تغییراتی در نحوه روابط تاریخی با برخی کشورهای خاص بوجود آورد. به این ترتیب علاوه بر تامین امنیت خود می‌توانیم امنیت کشورهای متحدمان و حتی امنیت منطقه را نیز تضمین کنیم. به همین دلیل است که باید برخی تفکرات قدیمی درمورد دشمنی با ایران را دور ریخت.

این گزارش کاملا با آنچه در ماه مه و بوسیله "مرکز امنیت جدید آمریکا" منتشر شده بود مغایرت دارد. در آن زمان به مخالفت شدید عربستان و اسرائیل اشاره شده بود که خواستار ممانعت از تبدیل ایران به یک ابر قدرت در خاورمیانه شده بودند. در گزارش "مرکز امنیت جدید آمریکا" نسبت به نزدیکی بیشتر با ایران هشدار داده شده بود و جالب آنکه تعدادی از اعضای این مرکز مانند "جولیان اسمیت،" جیمز استاینبرگ" و "میشل فلورنوی" از دوستان نزدیک "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هستند و در صورتیکه وی به کاخ سفید راه یابد، بدون شک این افراد به پست‌های مهم دولتی می‌رسند. به این ترتیب دولت بعدی آمریکا تغییری در رویه دشمنی با ایران بوجود نخواهد آورد و از برقراری روابط با این کشور استقبال نمی‌کند.

"لایپسون" در سال‌های 2009 تا 2013 یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما بود و معتقد است در دهه آینده و دست‌کم در سال‌های نخست آن، سیاست آمریکا به سمت ایجاد یک توازن در ارتباط با "تعاملی فعال" پیش می‌رود. وی در این باره گفت: تعامل بیشتر آمریکا به این معنی خواهد بود که احتمال یک رویارویی نظامی را با ایران کاهش می‌دهیم. به این ترتیب همراه با متحدان منطقه‌ای و ایران می‌توانیم امنیت بیشتری را در خاورمیانه برقرار کنیم و در نهایت، آمریکا و ایران می‌توانند یک همکاری مشترک در ارتباط با مسائل گوناگونی که موجب نگرانی هر دو کشور است داشته باشند.

این همکاری می‌تواند دامنه وسیعی از چالش‌ها را در بر بگیرد؛ از بحران سوریه و افغانستان، مبارزه با گروه‌های افراطی و داعش گرفته تا چالش‌های بین‌المللی مانند تغییرات آب و هوایی، کمبود آب، غذا، ناامنی، بهداشت عمومی و مبارزه با موادمخدر را همگی در سایه نزدیک شدن بیشتر امریکا به ایران فرصت حل و فصل می‌یابند.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرده است نیاز به برقراری تعامل بیشتر با ایران بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. دولت بعدی در واشینگتن باید از باراک اوباما و تیم مذاکره‌کننده وی با امضای توافق هسته‌ای ایجاد کردند استفاده کند و با پذیرفتن خطرات و مخالفت‌ها، در این راه قدم بگذارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار