در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ضرورت تک نرخ شدن ارز در کشور/ ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن اشتباه بزرگ بود

پورابراهیمی با اشاره به اینکه، باید نرخ ارز در اقتصاد کشور تک نرخی شود گفت: باید با نرخ ارز مشخص برای صادرات اقدام کرد لذا راه نجات اقتصاد کشور تک نرخی شدن اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مسیر سنگلاخی صادرات » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که با حضور مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران و محمدرضا پور ابراهیمی ر ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این برنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در ابتدای این بحث با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی گمرکات کشور در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۲۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم گفت: بر اساس هدف گذاری ها در حوزه صادرات غیر نفتی کشور، بنا بود در سال جاری ۱۰  میلیارد دلار به صادرات کالای کشور اضافه شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ارزش صادرات غیر نفتی کشور  بیش از ۴۲ میلیارد دلار بود که اگر افزایش ۱۰ میلیارد دلاری در هدف گذاری ها را به آن اضافه کنیم باید تا پایان سال نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم  که بر این اساس در ۶ ماهه ابتدای سال می بایست میزان صادرات مان حداقل ۲۶ میلیارد دلار باشد که ارزش صادرات غیر نفتی ما در حال حاضر ۲۲ میلیارد دلار است لذا در همین مقطع حدود ۴ میلیارد دلار از هدف گذاری ها عقب هستیم که امیدواریم در شش ماهه دوم سال این کسری جبران شود.

ساختار صادرات کشور شکننده است

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه بیست قلم کالا تقریبا شصت درصد صادرات کشور را در بر می گیرد گفت: نوع ترکیب کالای صادراتی عمدتا مربوط به نفت، فراورهای نفتی و پتروشیمی است لذا واقعیت این است که ساختار صادرات کشور مقاوم نیست و باید ملاحظات جدی در سیاست ها صورت گیرد.

در بخش دیگری از این بخث محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سیاست های اقتصاد مقاومتی و راهبردهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران این است که از بخش های وابسته به حوزه نفت خارج شویم ، اظهار داشت: علی رغم این راهبردها هم اکنون ۵۶ درصد از مجموعه اقلام صادرات غیرنفتی ما به نوعی وابسته به نفت است.

پورابراهيمی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه، باید نرخ ارز در اقتصاد کشور تک نرخی شود گفت: باید با نرخ ارز مشخص برای صادرات اقدام کرد لذا راه نجات اقتصاد کشور تک نرخی شدن اقتصاد است.

وی با بیان اینکه، اقتصاد کشور باید از دو نرخی بودن بپرهیزد افزود: در بحث حمایت از صادرات اقداماتی انجام شده اما کافی نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، استراتژی توسعه صنعتی را باید براساس منابع و اولویت ها مشخص کرد خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت های صادراتی   با فقدان استراتژی توسعه صنعتی مواجهيم و این امر سبب پراکندگی در صادرات می شود.

آل اسحاق با اشاره به اینکه، ثبات سیاست های ارزی و نحوه نگرش به موضوع صادرات مهمتر از نرخ ارز است ادامه داد: متاسفانه صنایع کوچک و متوسط توان رقابت در حوزه صادرات را ندارند.

وی با بیان اینکه، ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن اشتباه بزرگ بود افزود: تجارت موتور محرک اقتصاد است و نقش تجارت در توسعه‌ و امنیت ملی حائز اهمیت است.

خسرو تاج با اشاره به اینکه، با اصلاح نرخ ارز می توان صنعت را تکان داد گفت: نرخ ارز باید به گونه ای باشد که تورم و مالیات را پوشش دهد لذا باید به ظرفیت ها به صورت بالا نگریست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار