در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اعتقاد به اقتصاد مقاومتی از مولفه‌های رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد است + فیلم

«مقابله با رکود در برنامه ششم» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب بود که دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

اعتقاد به اقتصاد مقاومتی از مولفه های رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مقابله با رکود در برنامه ششم» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که حمید رضا حاجی بابایی و غلامرضا حیدری دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای است بحث حاجی بابایی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رشد هشت درصدی اقتصاد جزو اعتقادات ما است که تحت عنوان « می توانیم» از آن یاد می کنیم گفت: اعتقاد به سیاست های کلی نظام، اعتقاد به اقتصاد مقاومتی ، نگاه به چشم انداز محورهای کلیدی در زیر ساخت های قانونی  و اعتقادی ما برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سه موئلفه؛ کارآمدی و اعتقاد افراد به سیاست های کلی نظام ، اقتصاد مقاومتی و برنامه ای که نوشته می شود نیز از دیگر موئلفه های مهم برای رسیدن به این میزان از رشد اقتصادی است.

لینک دانلود

حیدری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار داشت: رشد سالانه ۸ درصدی اقتصاد   شاید در ابتدا خیلی بلند پروازانه باشد اما الزاماتی دارد که آن الزامات نیز نیازمند بسترهایی است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین الزامات نگاه سیستمی است که باید مجموعه شود و صرفا یک قوه به تنهایی نی تواند تحقق دهنده این امر باشد لذا کل حاکمیت باید به صورت منسجم در راستای آن بستر سازی لازم برای تحقق الزامات عمل کنند.

حاجی بابایی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: قاچاق ، قانون تجارت، عملکرد بانک ها و رانت خواری از جمله معضلاتی هستند که مانع از تحقق سالانه هشت درصدی اقتصاد می شوند که این موضوعات در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

 حاجی بابایی با اشاره به شفاف نبودن بودجه دولت ها گفت: کسری بودجه فشار زیادی را به نظام بانکی وارد کرده است لذا این امر می تواند سبب ایجاد تورم در جامعه شود.
لینک دانلود


وی با بیان اینکه، براساس آیین نامه داخلی مجلس برنامه ششم را به طور رسمي از سه هفته گذشته پیگیری کرده ایم اظهار داشت: برای اولین بار میزان درآمد نفتی را مصوب کرده ایم و  30 درصد باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه، دولت باید کم کم از نفت فاصله بگیرد و به سمت اشتغال و سرمایه گذاری پیش برود ادامه داد:   از درون باید پایه های اقتصاد را محکم ببندیم و در راستای اقتصاد مقاومتی هم درون زا و هم برون نگر باشیم و از سوی دیگر نسبت به بیرون بی توجه نباشیم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه، بودجه باید شفاف باشد خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات باید در کشور اجرایی شود و اگر این مهم انجام نشد باید پاسخگو بود و لذا  همه باید در کشور به نوعی همراه و همگام  یکدیگر باشند.

حیدری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، ساختار بودجه باید بر درآمد های واقعی متمرکز شود گفت: این در حالیست که عملا تمرکز بر روی هزینه ها است پس باید اذعان داشت که اصلاح ساختاری را در لایحه برنامه ششم نمی بینیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه، جذب سرمایه گذار خارجی الزامات درونی  می خواهد اظهار داشت: باید انسجام داخلی بین نهادهای مختلف وجود داشته باشد تا شاهد هماهنگی و همراهی بیشتر باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار