اصفهان؛

ضرورت اختصاص انبار برای ذخیره محصول سیب زمینی چادگان

کشاورزان چادگانی محصول برداشت شده را نمی توانند انبار کنند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره جهاد کشاورزی چادگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نبود انبار ذخیره سیب زمینی در شهرستان یک معضل است، اظهار کرد: به دلیل آن که کشاورزان چادگانی محصول برداشت شده را نمی توانند انبار کنند مجبورند محصولات خود را با قیمت کم بفروشند.

بختیار حاجتی با بیان این که محصول سیب زمینی شهرستان چادگان از مرغوبیت بالایی برخوردار است، عنوان داشت: با اجرای طرح های فرآوری محصولات کشاورزی خاص منطقه نظیر احداث کارخانه چیپس نه محصول از بین می رود و نه کشاورزان دچار زیان می شوند.

وی با اشاره به فصل برداشت سیب زمینی در چادگان، گفت: محصول سیب زمینی شهرستان با سطح زیر کشت حدود هزار و 800 هکتار و با عملکرد 25 تن در هکتار به میزان 45 هزار تن محصول دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی چادگان افزود: با توجه به نرخ فعلی محصول سیب زمینی در بازار، در آمد ناشی از آن جوابگوی هزینه های کشت را نمی دهد.

حاجتی ادامه داد: شهرستان چادگان یکی از کانون های تولید بذر سیب زمینی در کشور است که بذر این محصول به بسیاری از استان های کشور ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه همه ساله بارش های بهاری که همراه با تگرگ نیز است خسارات سنگینی به کشاورزان وباغداران وارد می کند افزود: ولی تاکنون خسارتی از مدیریت بحران استان به کشاورزان چادگانی تعلق نگرفته است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی چادگان با اعلام اینکه بیش از 2 هزار و 800 کشاورز عضو صنف کشاورزان شهرستان هستند، یاد آور شد: این کشاورزان در بخش چنار رود، مرکزی و همچنین چادگان و رزوه فعالیت دارند که با کشت محصول سیب زمینی هرساله برمشکلات این آنان افزوده می شود.

حاجتی از خرید بیش از 15 هزارتن گندم از کشاورزان شهرستان چادگان خبر داد و گفت: پس از تحویل گندم های خریداری شده به سیلوهای اصفهان تنها 30 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی سطح زیر کشت گندم آبی را 2 هزار و 500 و سطح زیر کشت گندم دیم را 4 در سال زراعی جاری هزار و 500 هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به بذور گواهی شده و رعایت نکات زراعی و کشت مکانیزه محصول، افزایش محصول گندم در شهرستان را داشته ایم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی چادگان با اعلام رشد 2 برابری برداشت گندم نسبت به سال گذشته افزود: سه مرکز خرید گندم در دالانکوه، کاوه در گشنیزجان و همگام در اورگان، گندم های کشاورزان بخش چنار رود و مرکزی را خریداری و به سیلو های استان اصفهان انتقال دادند.

حاجتی با بیان این که در سال زراعی جاری 250 هکتار از اراضی کشاورزی بخش مرکزی و چنار رود شهرستان چادگان به کشت لوبیا سبز و کدو اختصاص یافته بود، عنوان داشت: سطح زیر کشت لوبیا سبز 200 هکتار بود ،که میانگین عملکرد در هر هکتار 11 تن است .

وی گفت: کشاورزان شهرستان در کشت صیفی‌جات امسال نیز 50 هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت کدو اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.