در نشست خبری دارابی با اعضای هیات داوران جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها؛

60 داور آثار جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها توسط بررسی می‌کنند

داوری جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها از دوم آبان شروع خواهد شد و تا پایان این ماه کار داوری ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری معاون امور استان‌ها با اعضای هیات داوران جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با حضور اعضای هیئت داوران از جمله علی دارابی، پروانه معصومی، ضیا‌ءالدین دری، مهدی فرجی، علیرضا فضله، ضابطی جهرمی، هوشنگ جاوید و حسن عابدینی، سید مهرداد سید مهدی و جمعی از اساتید مراکز دیگر استان‌ها در این برگزار شد.

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما در ابتدای نشست گفت: در حوزه رسانه و هنر هدف دیده شدن است. امسال نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز در استان خوزستان از سه‌شنبه 30 آذر تا پنجشنبه 3 دی ماه برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه در طول سال 93 – 94 این جشنواره برگزار نشده زحمت زیادی برای داوران به همراه داشته است. یک هزار اثر در بخش‌های مختلف به دست ما رسیده است و داوران باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی در خصوص آمار آثار ارسالی به هیات داوران عنوان کرد: در بخش سیما 207 اثر شامل 15 عنوان انیمیشن، 61 عنوان مستند، 41 عنوان نمایش، 83 عنوان هم برنامه‌ رسیده است. در بخش صدا 325 عنوان که شامل 118 برنامه ترکیبی ساده، 97 ترکیبی نمایش، نمایشی 30 عنوان، 28 عنوان مسابقه، 51 عنوان مستند، در بخش موسیقی 197 عنوان، در بخش خبر 253 عنوان که شامل 198 عنوان بخش تلویزیون، 99 خبر رادیو، 66 عنوان خبر مکتوب، همچنین در بخش پژوهش بیش از 141 عنوان به هیات انتخاب رسیده است.

معاون امور استان‌ها ادامه داد: از 60 نفر صاحب نظر، مدیران ارشد، اساتید برای مسئولیت داوری این جشنواره استفاده می‌کنیم و از دوم آبان بررسی آثار شروع خواهد شد و تا پایان آبان ماه کار هیات داوران برای ارزیابی آثار ادامه خواهد داشت.

دارابی اظهار داشت: نکته دوم این جشنواره این است که از رهگذر این کار داوری بیشتر یک انتقال تجربه صورت گیرد تا نقاط ضعف و قوت مراکز روشن شود و ما از طریق بیانیه کمیسیون‌ها می‌توانیم این انتقال تجربه را انجام دهیم. از طرفی باید داوری سالم صورت گیرد چرا که بیشتر مراکز توجه خاصی به این داوری‌ها دارند و باید رقابت سالم بین مراکز صدا و سیما انجام شود.

وی در ادامه عنوان کرد: جشنواره تولیدات مراکز اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند از جمله ایجاد رقابت تخصصی بین مراکز صدا و سیما و انتقال تجارب موفق، نمایش بهترین برنامه‌ها و در نهایت برقراری نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید و اداره مراکز استان‌ها است. در شهرهای مختلف استان خوزستان ویژه‌ برنامه‌هایی برای این جشنواره ترتیب داده شده از جمله برنامه‌های فرهنگی، هنری، شعرخوانی، اجرای موسیقی در این زمینه تدارک دیده شده است

دارابی تصریح کرد: از طرفی تلاش کردیم از مدیران با سابقه و خوشنام در این جشنواره استفاده کنیم. افتتاحیه و اختتامیه به عهده آقای فرجی که یکی از مدیران با سابقه تلویزیون است. همچنین شبکه اول و شبکه پنج سیما برنامه‌های جشنواره را پوشش می‌دهند. همچنین شبکه‌های شما و شبکه‌های استانی هم این رخداد را دنبال می‌کنند.

در ادامه مراسم هر یک اعضای کمیسیون‌ها در خصوص این جشنواره صحبت کردند.

هوشنگ جاوید عضو کمیسیون موسیقی اظهار داشت: با تجربه‌هایی که در دوره‌های قبلی در جشنواره‌های مراکز داشتیم باید آسیب‌شناسی پس از جشنواره را جدی بگیریم. هیاتی در این خصوص جلسه داشته باشند تا تجربه‌هایی را برای سال‌های آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین بررسی الگوهای مستند، انتقال فرهنگ‌ درست از طریق جشنواره صورت می‌گیرد حتی می‌توانیم یک آیین‌نامه داشته‌باشیم تا یک الگوی مستند در این جشنواره‌ها فراهم شود. از طرفی بانک اطلاعات در فضای مجازی ایجاد شود تا مردم بتوانند با این جشنواره در ارتباط باشند. البته کارگاه‌های آموزشی در کنار این جشنواره را جدی بگیریم.

پروانه معصومی در ادامه مراسم به عضو کمیسیون سیما عنوان کرد: بیشتر به  دلیل ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در این مراسم حضور دارم و با توجه به اینکه خودم خارج از تهران زندگی میکنم متوجه میشوم که برای ساخت یک اثر استانی بودجه کمی در اختیار آنها قرار می دهند. فیلمی که در استان‌ها ساخته می‌شود بیشتر ایرانی است و ما آن را درک می‌کنیم و آنها با بودجه کم نمی‌توانند آثار زیادی را تولید کنند. اگر ما می خواهیم با شبکه ماهواره رقابت کنیم باید تلاش کنیم تا مردم پای تلویزیون بنشینند. خود من هرگز ماهواره نمی‌بینم چراکه توهین به من است. قصه اولین چیزی که باید به آن توجه شود

ضیاءالدین دری دیگر عضو کمیسیون سیما اظهار داشت: همه دوستانی که در این جلسه حضور دارند رسانه را می شناسند. با نظراتی که داده می شود این جشنواره به سمت جهت گیری و هدف مندی می رود. اگر از فرصت استفاده کنیم می توانیم نظرات را طبقه بندی و برای سال های آینده تجربه های مهم داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: خوشحالم که حرف‌های خودم را از زبان خانم معصومی شنیدم. طبق قرار داد 8درصد برآورد ساخت یک پروژه برای نویسنده است. من برخلاف خانم معصومی شبکه جم را نگاه میکنم تا ببینم این چه شبکه است که مردم از آن استقبال کردند. در بحث درام خیلی خوب کار شده حرفه ای نوشته شده است. شاید من زودتر از آن دیالوگ را بگویم اما برای یک مخاطب عام غافلگیر کننده است.

معصومی در ادامه مراسم به عضو کمیسیون سیما عنوان کرد: بیشتر به  دلیل  ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در این مراسم حضور دارم و با توجه به اینکه خودم خارج از تهران زندگی می‌کنم، متوجه می‌شوم که برای ساخت یک اثر استانی بودجه کمی در اختیار آنها قرار می‌دهند. از طرفی فیلمی که در استان‌ها ساخته می‌شود، بیشتر ایرانی است و ما آن را درک می کنیم و آنها با بودجه کم نمی توانند آثار زیادی را تولید کنند. اگر ما می خواهیم با شبکه  ماهواره رقابت کنیم، باید تلاش خود را انجام دهیم. قصه اولین چیزی که باید به آن توجه شود اما ما کمترین بودجه را به قصه اختصاص می دهیم.
 
دری دیگر عضو کمیسیون سیما اظهار داشت: همه دوستانی که در این جلسه حضور دارند رسانه را می شناسند. با نظراتی که داده می‌شود، این جشنواره به سمت جهت گیری و هدفمندی می‌رود. اگر از فرصت استفاده کنیم، می‌توانیم نظرات را طبقه‌بندی و برای سال‌های آینده تجربه‌های مهم داشته باشیم .

وی ادامه داد: خوشحالم که حرف‌های خود را از زبان خانم معصومی شنیدم. طبق قرارداد 8 درصد برآورد ساخت یک پروژه برای نویسنده است؛ اما در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد. اگر به بخش کار نمایشی که ویترین تلویزیون است و مردم را جذب می‌کند، توجه ویژه‌ای نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم. بخصوص در استان ها که داستان و قصه بسیار زیاد است و می توانیم با این جشنواره‌ها تحولی در این بخش داشته باشیم .

علیرضا قزوه عضو کمیسیون موسیقی در ادامه گفت: در دیداری که شاعران با رهبری داشتند، حضرت آقا فرمودند سرود را جدی بگیرید. 

وی ادامه داد: از طرفی واحد موسیقی که خیلی جاها وجود داشت، نامش سرود انقلابی بود اما به مرور سرودهای انقلابی حذف شد. هرچه از سال های 57فاصله می گیریم و به روزهای دهه فجر نزدیک می شویم، سرودها صورت نوستالژیک برای ما می‌گیرند.

قزوه عنوان کرد: به نظرم در زمان حال به تعادل نیاز داریم. هنوز مردم ما انقلابی هستند و نباید حضرت آقا با این همه دغدغه خودشان سرود بگویند. شاعران باید از سرود انقلابی فاصله نگیرند. نیاز به یک برنامه ریزی جدی داریم که همین جشنواره ها فرصت خوبی است .

مهدی فرجی دیگر عضو هیئت داوران تولیدات استانی، در بخش دیگر نشست در خصوص جمع اساتید و داوران گفت: این جمع دوستانه یکی از نشانه‌های خروج از رکود صدا و سیما است. با چند سفری که به استان خوزستان داشتم، همه استان آماده هستند و با  اشتیاق کل مسولان و مردم در انتظار جشنواره اند. در آخرین جلسه 27 شهرستان خوزستان درگیر جشنواره بودند.

وی ادامه داد: خیلی امیدوار هستم در زمانی که جنابعالی (علی دارابی) معاونت استان‌ها را به عهده دارید، در حوزه نمایش اتفاق‌های خوبی رخ دهد. از طرفی استان ها در حوزه مستند، انیمیشن و موسیقی کارهای خوبی انجام دادند اما در بخش های نمایشی با توجه به ظرفیت‌های موجود از ضعف بسیاری برخوردار هستند .
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.