باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نگاه نوین مصر به تحولات «سوریه» / روابط دیپلماتیک «قاهره-دمشق» چه تاثیری بر جنگ «حلب» دارد؟

مصر مواضع اخیر خود را نسبت به موضوع سوریه تعدیل کرده و این اقدام موجب برخی گمانه زنی ها درباره تغییر مواضع قاهره نسبت به تحولات سوریه شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مصر مواضع اخیر خود را نسبت به موضوع سوریه تعدیل کرده و این اقدام موجب برخی گمانه زنی ها درباره تغییر مواضع قاهره نسبت به تحولات سوریه شده است.

تحلیلگران معتقدند که این اقدام یک حرکت روبه جلو است و "قاهره" می تواند در روند تصمیم گیری های محور مقاومت نقش موثرتری را ایفا کند.

رویکردهای جدید سیاست خارجی مصر در سطح منطقه‌ای سبب شده  برخی منابع منطقه‌ای از بازگشت مجدد این کشور به دوران قدرت خود و به دست گرفتن رهبری جهان عرب و مهم‌‌تر از آن جذب این کشور به محور مقاومت سخن بگویند.

"زیاد حیدر"، تحلیلگر مسائل سیاسی در این زمینه می گوید: زود است، درباره موفقیت سوریه در جذب قاهره به صف خود در جنگ سوریه و قدرت یافتن قاهره جهت تبدیل شدن به بازیگر بارز منطقه‌ای در این میدان سخن گفته شود، اما سفر اخیر  سرتیپ "علی مملوک"، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه به قاهره و رأی مصر به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت و حضور نماینده‌اش در نشست لوزان همه دلالت بر بازگشت مصر به دوران قدرت و اوج خود دارد تا کور سوی امیدی هرچند اندک جهت دستیابی به راه حل‌ در پرونده‌های منطقه‌ای به ایجاد شود.

وی افزود: آغاز دور جدید تحرک مصر چند هفته پیش آغاز شد؛ وقتی اروپایی‌ها از قاهره خواستند، کمک‌های بشردوستانه آنها را به برخی مناطق سوریه به خصوص مناطق مورد توجه رسانه‌های غربی از جمله حلب برساند. اما دمشق با بی‌میلی این درخواست مصر را رد کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی  تاکید کرد: در پایان هفته اول تماس‌ها، "دمشق" با ایفای نقش بشردوستانه مصری‌ها درحالی موافقت کرد که جبهه عملیاتی "حلب " همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود.

 به گفته منابع دیپلماتیک سوری و محلی هم اکنون مصر نقش مهمی را در تلاش‌های روسی-سوری بازی می‌کند، به نحوی که در نشست لوزان حضور مصر نشان از تلاش برای نقش آفرینی بیشتر در تحولات منطقه داشت.

این نگاه جدید به مصر مرهون رأی این کشور به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت است که اگرچه رأی لازم را نیاورد، اما واکنش سعودی‌ها و انتقادهای تند و مستمر ریاض از قاهره به این اقدام مصر اهمیت بسیاری داد.

با این حال سفر هفته گذشته رسمی و علنی مملوک به قاهره خوش‌بینی‌ها درباره ایفای نقش پر رنگ‌تر مصر در بحران سوریه را افزایش داده است، اما برای تحقق این امر نیاز به دمیدن روحی دیگر در کالبد مناسبات سیاسی راکد و بی‌رمق "دمشق – قاهره" است.

اگرچه برخی تحلیل ها این بازگشت به رکود و بی‌تحرکی را ظاهر امر دانسته و تاکید می‌کنند، "قاهره" و "دمشق" مناسبات تنگاتنگ خود را بخاطر تمایل دو طرف به وجود چنین رابطه‌ای حفظ کرده‌اند.

"اسامه الدلیل"  تحلیلگر سیاسی مصر در این زمینه می گوید: همکاری و هماهنگی امنیتی میان مصر و سوریه، مسئله جدیدی نیست و تازگی ندارد، بلکه این همکاری از هنگام آغاز بحران در سوریه تا امروز ادامه دارد، با وجود این هر چند سفر هر مقام سوری به مصر را باید یک مسئله عادی قلمداد کرد، ولی اعلام سفر علی مملوک به مصر به طور مشخص در شرایط فعلی دارای ابعاد و ارزش‌های فوق‌العاده سیاسی و حامل پیامدهای متعددی است که مهمترین آن اعلام موضع قاهره در قبال بحران سوریه که با قاطعیت و شفافیت همراه است و این‌که قاهره گزینه حل سیاسی بحران سوریه را در پیش گرفته و گزینه نظامی را به خاطر غیرممکن بودن و پیامدها و تاثیرات ویرانگرش بر تمام منطقه به ویژه سوریه بعید دانسته است.

اما با اعلام موضع مصر در قبال بحران سوریه ، عربستان سعودی حملات تندی را علیه قاهره داشته تا جایی که برخی مقامات سعودی نسبت به برخی امتیازات به مصر این کشور را در فشار قرار داده اند.

کارشناسان معتقدند که روابط مصر و سوریه، روابط راهبردی قدیمی است ؛ اما روابط مصر و عربستان سعودی عملا با بحران‌ها و تنش‌های زیادی همراه بوده و بار دیگر این تنش‌ها به خاطر موضع مصر در قبال بحران سوریه احیا شده است.

گزارش از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۵
امیدوارم مصر از ظرفیت معنوی خودش بر جهان عرب در جهت امنیت منطقه گام بردارد و ثابت قدم بماند.
آخرین اخبار