نگاه خلاقانه هنرمندان به عاشورا ستودنی است

حمایت مسئولان فرهنگی و هنری و جشنواره‌هایی مانند سوگواره هنر عاشورایی می تواند زمینه‌سازی رشد هر چه بهتر هنرمندان مستعد را در تولید آثار عاشورایی فراهم آورد.

نگاه خلاقانه هنرمندان به عاشورا ستودنی است
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالفضل همتی آهویی (داور بخش تصویرسازی و نقاشی دهمین سوگواره هنر عاشورایی) با بیان اینكه برای  اینكه یك جشنواره را به نظاره بنشینیم باید روند طی شده آن را در طول دوره های گذشته بررسی كنیم، عنوان كرد: صبر و اندیشه یك خصوصیت ممتازی بود كه هنرمندان در این دوره به سراغ آن رفته بودند. اینكه  كاری آدمی را به تأمل بیندازد در بعضی از آثار تصویرسازی و  نقاشی مشاهده می شد و این موضوع تیم داوران را در انتخاب دچار مشكل می كرد.
 
وی ادامه داد: البته با تعامل تیم داوری در نهایت به اشتراك نظر رسیدیم و متفق القول همه نسبت به  آثار انتخاب شده تأكید داشتند.
 
همتی آهویی با تاكید بر اینكه باید گفت عاشورا موضوعی فراگیر است كه هیچ وقت پایان نمی پذیرد، عنوان كرد: این ویژگی موضوعی باعث شده تا ما هر سال كه از این واقعه می‌گذرد، شاهد نگاه‌های متفاوتی از هنرمندان باشیم كه دریچه ای نو را به روی مخاطبان باز می‌كند.
 
داور بخش تصویرسازی و نقاشی دهمین سوگواره هنر عاشورایی همچنین گفت: البته در سال‌های اخیر انتزاعی كار كردن توسط هنرمندان یك وجه بارز هنر ما شده است كه در بسیاری از موضوعات استفاده از آن را شاهد هستیم. اگر كمی موشكافانه به هنر سنتی و مذهبی خود نگاه كنیم رگه‌هایی از انتزاع را شاهد هستیم كه باعث شده تا این هنر همچنان زنده و پویا از گذشته تا به حال برسد. پس نتیجه گیری كه می‌توان از این روند حاكم بر هنر گرفت این است كه در كنار روایت‌گری كه لازمه كار هنرمند به شمار می‌رود باید با استفاده از رنگ و فرم‌های تمثیلی به رمزگشایی از موضوعات پیرامون خود بپردازیم.
 
وی افزود: البته در استفاده از این هنر برای ترسیم واقعه عاشورا هنرمند خیلی باید محافظه‌كارانه رفتار كند. گاهی آثار به حدی اغراق شده كه از چیستی خود خارج شده‌اند و هدف كه همان نشان دادن جاودانگی و مرتبه بالای قیام عاشورا است در استفاده از نمادها و المانهای بی ارتباط رنگ باخته‌اند و این جز كاستن اعتبار اثر چیزی دیگر را در پی نخواهد داشت.
 
همتی آهویی  با بیان این كه نگاه به گذشته و آثاری كه در این خصوص تولید شده‌اند نوید دهنده یك رشد در این آثار را می رساند، اظهار داشت: شاید نگاه به پوسترهای عاشورایی در سطح شهر و سادگی به كار رفته در این آثار ما را به یك آینده روشن در تولید آثار درخشان رهنمون سازد ولی به شرطی كه مسئولان فرهنگی و هنری و جشنواره هایی مانند سوگواره هنر عاشواریی با بوجود آوردن فضایی، زمینه ساز رشد هر چه بهتر هنرمندان مستعد باشند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.