تصویرهای عاشورایی زبان ارتباطی فراگیر دارد

داور بخش تصویرسازی و نقاشی دهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: زبان فراگیر ارتباطی تصویرهای عاشورایی و قابلیت ارتباط با یك طیف وسیع از ویژگی‌های این‌گونه آثار است.

تصویرهای عاشورایی زبان ارتباطی فراگیر داردبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛، اكبر نیكان‌پور داور بخش تصویرسازی و نقاشی دهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینكه كارهایی كه در این دوره از سوگواره دیدم بسیار به موضوعی كه در فراخوان اعلام شده بود وفادار بودند، اظهار كرد: در بعضی از آثار، تكنیك‌های متمایزی به چشم می‌خوردند كه آزادی خاصی داشتند و آنچنان شوقی در اثر بود كه در عین نو بودن، استفاده از سنت‌ها را هم مورد توجه قرار داده بود.

وی ادامه داد: تیم داوری در انتخاب آثار تصویرسازی و نقاشی، سعی داشت تا با طراحی، روح دمیده شده در اثر و تكنیك كار، در كنار هم در نظر گرفته شوند و ملاكی جامع را برای ارزیابی آثار داشته باشیم.

نیكان‌پور خاطرنشان كرد: قبل از حضور در مقام داوری این جشنواره فكر می‌كردم المان‌های مشابه زیادی را ببینم، ولی وقتی با آثار روبه‌رو شدم، نگاه های متفاوت و فرم های معنا داری را در این آثار دیدم كه حاكی از اندیشه و ذوق سرشار هنرمند نسبت به موضوع بود.

این هنرمند گرافیست با تاكید بر اینكه در هنر معاصر، ریشه هنر سنتی و معنوی كماكان ادامه دارد، گفت: به نوعی نقطه ثقل هنر امروزی ما را شكل می‌دهد. بسیاری از آثار در خود معنای شوریدگی دارند. شاید حسی كه در تصویرهای عاشورایی وجود دارد زبان فراگیر ارتباطی آن‌ها باشد. زبانی كه در خود قابلیت ارتباط با یك طیف وسیع را دارد. می‌تواند از مردم هم تأثیر بگیرد و هم تأثیر بگذارد. حتی در بعضی از آثار دوره دهم سوگواره هنر عاشورایی به حدی هنرمند با اصل موضوع ارتباط گرفته بود كه می‌توان روایت عشق و شیدایی خاصی را در آثار شاهد بود.

وی همچنین گفت: تك تك كارهایی كه در این سوگواره انتخاب شد در درون خود یك نوع فكر و اندیشه داشت كه توانست آن ها را در نگاه داوران متمایز كند و به راحتی كارهایی با پشتوانه فكری را از آثار بدون اندیشه تمیز دهد.

نیكان‌پور تصریح كرد: اگر در آموزش های ما بازنگری وجود داشته باشد و به بنیادی ترین چیزها توجه كنیم، مسئولان و سیاست‌گذاران هنر ارتباط با نسل جدید و جوان را مبنا و اساس كاری خود قرار دهند، می توان امیدوار بود كه در آینده شاهد درخشش هنر باشیم.  باید كسی كه به عنوان مدرس هنر به كار تعلیم مشغول است خودش در این مقام شاهد تولیدات بسیاری بوده باشد تا در درون هنرجویان جرقه فكری ایجاد كند و نهایت اعلی هنر را در آثار آن ها متجلی كند.

وی درباره نكاتی كه می‌تواند به ریشه‌ای تر شدن هنر معاصر كمك كند، گفت: توجه بر روی پژوهش یكی از این نكات است كه باید به تقویت آن بپردازیم. بدون پشتوانه كار كردن در هنر نه تنها هیچ خروجی ندارد بلكه ما را دچار توهمات شخصی می كند و مسیر پیشرفت را به تأخیر می اندازد. استفاده از پرچم های مذهبی و نقاشی های قهوه خانه ای در جامعه كه از زمان خلق آن ها سال ها می گذرد نشانگر توجه به پژوهش و عشق خاص هنرمند آن ها به موضوع است كه توانسته آن ها را در دنیای معاصر از جایگاه پر اهمیتی برخوردار سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.