ارومیه؛

پیش بینی تولید بیش از 21 هزار تن عسل در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : پیش بینی می شود امسال 21 هزارتن عسل از کندوهای استان برداشت شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اسمعیل کریم زاده با اعلام این خبرافزود: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته در سال 94، استان با داشتن بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی و با تولید 27 درصد عسل کشور چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است و امسال نیز پیش بینی می شود بیش از 21 هزار تن عسل از زنبورستانهای استان برداشت شود.

وی اظهارکرد: آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشوراست، و این استان به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.
کریم زاده افزود: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی سالانه با صادرات یک هزارو 500 تن از این داروی شفابخش به کشورهای همسایه ، شرق آسیا ، چین ، کویت و امارت بیش از 6 میلیون دلار ارز عاید کشور می کند.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان ، فعالیت 14 تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت 500 تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد کارزنبورداران را در خصوص توزیع نهاده های زنبورداری و فرآوری محصولات زنبور عسل تسهیل می نماید.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : میانگین تولید از هر کندو 21.1کیلوگرم واز کندوی بومی 5.7 کیلوگرم می باشد.درحال حاضر تعداد بهره برداران استان در این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند5716 نفربوده وتعداد 3477 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستانها مشغول به کارهستند.
کریم زاده تصریح کرد: دراین راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از 360 هزار کندو وبا تولید بیش از 10 هزار تن عسل مقام اول استان با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.
وی بر ضرورت خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها، برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس های ترویجی نحوه تولید وجمع آوری ژله رویال وگرده زنبورعسل و بره موم برای اولین بار در استان انجام شده است که توسعه این فعالیتها نقش بسزایی در افزایش در آمد زنبورداران خواهد داشت.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.