امتناع دولت انگلیس از افشای موضع خود نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

دولت انگلیس حاضر نشد موضع خود را در خصوص عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل افشا کند.

امتناع دولت انگلیس از افشای موضع خود نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، وزارت امور خارجه انگلیس حاضر نشد حمایتش از عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل –علی‌رغم جنایات جنگی این رژیم در یمن-  انکار کند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک طی یک رأی‌گیری سِری، 14 عضو را از جمله عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «ما موضع خود از رأی دادن را افشا نمی کنیم.» 

علی‌رغم افزایش فشارها از سوی گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی، احتمالاً عربستان سعودی برای سومین دوره در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضو می‌شود.

این کشور در ماه ژانویه 47 نفر را از جمله روحانی برجسته شیعه –نمر باقر النمر- در یک روز گردن زد. اوایل ماه جاری نیز ائتلاف عربستان سعودی مسئولیت بمباران یک مراسم عزاداری در یمن را که به کشته شدن 140 نفر و زخمی شدن 600 نفر منجر شد، بر عهده گرفت و دلیل آن را دریافت «اطلاعات اشتباه» اعلام کرد. عربستان سعودی بارها ادعا کرده اقداماتش در یمن با قوانین حقوق بشر بین‌المللی مطابقت دارد. 

«جرمی کوربین،» رهبر حزب کارگر انگلیس در هفته‌های اخیر در این باره گفت: «سه سال پیش، انگلیس از  عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرد.  انتخابات این شورا بار دیگر در 28 اکتبر برگزار می‌شود. پنل سازمان ملل هشدار داده که عربستان با بمباران یمن قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.»

وی همچنین از نگرانی سازمان عفو بین‌الملل در خصوص اقدامات عربستان سعودی خبر داد و افزود: « آیا دولت از دیکتاتوری عربستان سعودی برای عضویت در این کمیته، حمایت می‌کند؟»

«ترزا می،» نخست‌وزیر انگلیس پاسخ واضحی به این سوال نداد و اعلام کرد اگر نگرانی قانونی درباره رعایت قوانین حقوق بشر از سوی عربستان سعودی وجود داشته باشد، حتما با این کشور درمیان گذاشته می‌شود.

وی در ادامه افزود: «در رابطه با فعالیت‌های عربستان در یمن ما خواستار بررسی دقیق اتفاقاتی هستیم که در آنجا رخ داده است. اما تکرار می‌کنم ارتباط ما با عربستان سعودی بسیار مهم است و به امنیت این کشور و مبارزه با تروریسم مربوط می‌شود.»

یمن از سال 2015 تاکنون به میدان جنگی برای عربستان سعودی تبدیل شده است. سازمان ملل متحد اعلام کرد از آن زمان تاکنون، بیش از 10 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از 3 میلیون نفر آواره شده‌اند و این کشور با قحطی روبرو شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار