نشریه آمریکایی: نیروهای عربستانی عمدا زیرساخت‌های کشاورزی یمن را هدف قرار می‌دهند

یک نشریه آمریکایی نوشت نیروهای سعودی، به عمد انبارهای مواد غذایی و بخش کشاورزی یمن را منهدم می‌کنند که مردم این کشور را بیشتر تحت فشار قرار دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی سالون در گزارشی نوشت نیروهای سعودی تحت حمایت آمریکا، انبارهای مواد غذایی و بخش کشاورزی یمن را به عمد هدف قرار می‌دهند و منهدم می‌کنند. 

در این گزارش آمده است: یک کار‌شناس متخصص در بخش کشاورزی در یمن گفت در برخی از بخش‌های این کشور جنگ زده، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در حال استفاده از «راهبرد زمین سوخته» است. 

مارتا موندی استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد لندن گفت: «ائتلاف در حال هدف قرار دادن عمدی بخش تولید موادغذایی بوده و می‌باشد و این موضوع تنها به زمین‌های کشاورزی ختم نمی‌شود.» 

از ماه مارس ائتلاف کشورهای خاورمیانه، تحت رهبری عربستان سعودی، با پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا و انگلیس در حال بمباران یمن است و سبب ایجاد شرایطی شده است که سازمان ملل متحد آن را یکی از بد‌ترین فجایع انسانی در جهان توصیف کرده است. 

محاصره اعمال شده از سوی عربستان سعودی سبب تشدید بیش از پیش این بحران و قرار گرفتن این کشور در آستانه قحطی شده است. یک مقام برنامه جهانی غذا این هفته هشدار داد: «یک نسل می‌تواند درگیر گرسنگی باشد.» دست کم چهارده میلیون یمنی -که بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد- گرسنه هستند. 

در همین حال، به گفته موندی، ائتلاف تحت رهبری غرب در تلاش برای هدف قرار دادن منابع غذایی در این کشور است. نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی از نوزده ماه پیش در تلاش برای سرنگونی جنبش حوثی [انصارالله] است؛ گروهی که اواخر سال دو هزار و چهارده در یمن به قدرت رسید. عربستان می‌کوشد قدرت را به عبد ربه منصور هادی برگرداند؛ کسی که در سال ۲۰۱۲ در انتخاباتی که هیچ نامزد رقیبی در آن حضور نداشت، به عنوان رئیس جمهور منصوب شد. 

موندی گفت: «سه ماه نخست جنگ، اهداف اغلب نظامی بودند، اما زمانی که این اقدام نتیجه نداد، الگوی هدف تغییر کرد.» 

موندی اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت نوشت ائتلاف سعودی «به عمد در حال هدف قرار دادن بخش کوچک کشاورزی در یمن است، در عملیاتی که اگر با موفقیت همراه شود به نتیجه‌ای منجر خواهد شد که بر اساس آن، مردم یمن پس از جنگ با گرسنگی مواجه خواهند بود و به طور کلی برای زنده ماندن به واردات مواد غذایی متکی خواهند بود.» 

موندی گفت ارقام منتشر شده از سوی دولت یمن و همچنین دیگر نهاد‌ها نشان می‌دهد جاده‌ها و کامیون‌های حامل مواد غذایی بار‌ها از سوی ائتلاف هدف قرار گرفتند. 

در روز دوازدهم ماه اوت، ائتلاف اقدام به بمباران و نابودی پل اصلی منتهی به صنعا در جاده‌ای کرد که نود درصد از محموله‌های مواد غذایی سازمان ملل متحد و دیگر کمک‌ها از طریق آن منتقل می‌شد. پس از این حمله، آکسفام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نابود شدن این پل، این خطر را در پی دارد که «شمار بیشتری از افراد نتوانند خودشان را سیر کنند و بدین ترتیب اوضاع فاجعه بار در این کشور تشدید خواهد شد.» 

موندی گفت جاده اصلی بین صنعا و حدیده به عنوان بخشی از یک راهبرد عمدی بزرگ‌تر بار‌ها هدف قرار گرفت. 

سازمان ملل متحد و سازمان‌های مختلف حقوق بشری ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند و حملات ائتلاف را در بخش‌های غیر نظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌ها و اردوگاه‌های پناه جویان ثبت کرده‌اند. 

در ادامه این گزارش آمده است: زیرساخت‌های کشاورزی در یمن مخصوصا هدف قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه یمن همچنان کشوری کشاورزی است و بیش از نیمی از مردم این کشور با کشاورزی امرار معاش می‌کنند، این بمباران‌ها تأثیراتی وحشتناک بر آن‌ها داشته است. 

در بیست استان یمن، دست کم ۳۵۷ هدف در بخش کشاورزی بمباران شده‌اند. ائتلاف تحت رهبری غرب علاوه بر بازار‌ها، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و کامیون‌های حامل مواد غذایی، اقدام به بمباران مزارع، حیوانات، تاسیسات آب و غیره می‌کند. 

 موندی گفت تنها دو ممیز هشت درصد از زمین‌ها در یمن کشت می‌شوند. 

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت نابودی عمدی تدارکات موادغذایی برای غیرنظامیان نقض کنوانسیون‌های ژنو محسوب می‌شود. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، دست کم ده هزار یمنی از جمله چهار هزار و صد غیر نظامی در جنگ نوزده ماهه در این کشور کشته شده‌اند. سازمان ملل متحد همچنین بار‌ها گزارش داده است ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، که از حمایت آمریکا برخوردار است، عامل دو سوم تلفات غیر نظامیان محسوب می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار