اصفهان؛

مجهز شدن سالانه 250 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به آبیاری نوین

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه تدوین شده سالانه باید 250 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به آبیاری نوین مجهز شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، عباس زارع در جریان بازدید از نمایشگاه بین ‌المللی صنعت کشاورزی، ماشین آلات، ادوات و تجهیزات آبیاری اصفهان، افزود: هم اکنون 400 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور ظرفیت مجهز شدن به سامانه‌های نوین آبیاری را دارند.
وی اظهار کرد: سامانه‌های نوین آبیاری بهترین روش برای مدیریت دقیق در مصرف بهینه آب است که با به کارگیری این سامانه‌ ها افزایش بهره ‌وری و استفاده بهینه از آب در آبیاری مزارع را شاهد خواهیم بود.
زارع افزود: 8.7 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور از زمین های پایاب چشمه‌ ها هستند که خوشبختانه 1.5 هکتار آن به سامانه ‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی، اجرای آبیاری موضعی به عنوان یک روش آبیاری با بهره وری بالا است و این مقوله باید در اولویت نخست برنامه ها قرارگیرد.
زارع گفت: در تمام طراحی‌ها باید نظر کشاورزان و بهره برداران را جویا شد زیرا باعث بروز خلاقیت و نوآوری‌ در مصرف بهینه آب و ایجاد انگیزه در آنان می‌شود که نمونه آن را در همکاری کشاورزان برای اجرای آبیاری زیر سطحی شاهد بودیم.
وی اعلام کرد: 80 درصد از زمین های کشاورزی کشور خُرد و پراکنده است و ما باید در طراحی ‌های خود، کاهش هزینه آبیاری را مد نظر قرار دهیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: دولت به هیچ وجه قصد مداخله در کار کشاورزان را ندارد و مسئولیت ما حفاظت از تولید است.
عباس کشاورز اظهار کرد: نیاز امروز کشور بهره وری حداکثری و جلوگیری از ضایعات کشاورزی است که برپایی نمایشگاه های تخصصی کشاورزی می تواند زمینه دست یابی به این هدف را فراهم کند.
وی تصریح کرد: در اروپا مصرف بذر بسیار کم و بهره وری بالاست اما متاسفانه در کشور ما این فرآیند برعکس است.
کشاورز تاکید کرد: باید در انتخاب روش‌های درست و مصرف عناصر کشاورزی، هوشمند باشیم.
وی اظهار کرد: در گذشته وارد کننده حدود هفت میلیون تن گندم بودیم و اکنون توان صادرات سه میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: افزایش بهره ‌وری و کاهش ضایعات، کشاورزی دقیق و توسعه مکانیزاسیون توصیه هایی است که همواره به کشاورزان داشته ایم و پیام این نمایشگاه ها نیز همین است.
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی باید منتقل ‌کننده دانش و کالاهای خود به کشاورزان باشند و به تشریح کاربرد و تناسب کالاهای تولیدی خود بپردازند.
رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، عقلانیت را در بخش کشاورزی حاکم کرد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی  عقلانیت را در بخش تصمیم گیری، شناسایی نقاط ضعف و قوت و برنامه ریزی ها تسری کرد و این امر باعث شد موضوعی مانند سرمایه گذاری که در ابتدا پاشنه آشیل بخش مکانیزاسیون بود، به یکی از نقاط قوت تبدیل شود.
کامبیز عباسی با اشاره به تدوین برنامه 12 ساله در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور، افزود: در این زمینه از نیمه دوم سال 92 تاکنون، چهار هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری ایجاد شده و بیش از سه هزار میلیارد تومان جذب تسهیلات انجام شده است.
وی ادامه داد: با اضافه کردن مجموع خریدهای نقدی و آورده کشاورزان می توان گفت طی این مدت در حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی انجام شده است.
عباسی با بیان اینکه در طی تصدی دولت تدبیر و امید، هدایت و تحریک در بخش مکانیزاسیون بسیار اصولی انجام شده است، افزود: بطوری که در 2سال گذشته در بیشتر مزارع کشور ماشین آلات پیشرفته کشاورزی به کار گرفته شده است در حالیکه پیش از دولت تدبیر و امید، پتانسیل سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور بسیار ناچیز بود.
رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: نگاه ما به صنعت ماشین آلات کشاورزی باید نگاهی فراتر از صنعت خودرو باشد زیرا این ماشین آلات ضامن امنیت و پایداری کشورند.
وی اعلام کرد: در حوزه فناوری‌های نوین 37 فناوری جدید به بخش ماشین آلات کشاورزی معرفی شد و در دولت یازدهم برای اولین بار مکانیزاسیون در تمام بخش‌های کشاورزی کشور تسری یافت.
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی، ماشین آلات، ادوات و تجهیزات آبیاری اصفهان شامگاه چهارشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی در محل نمایشگاه‌ های بین ‌المللی استان اصفهان گشایش یافت.
در این نمایشگاه که در فضایی به مساحت هشت هزار و 500 متر مربع برپا شده است 94 مشارکت کننده از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، زنجان، فارس، قزوین، قم، کرمانشاه، مازندران، همدان و یزد و نمایندگی کشورهای ایتالیا، ژاپن، چین، ترکیه، هلند و سوئیس در این نمایشگاه حضور دارند.
این نمایشگاه به مدت چهار روز تا 15 آبان برگزار می باشد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار