هلاكت ايرانيان براى دريافت خدمات سلامت قبل از طرح تحول/ اظهار نظر بى انصافان ريشه دنيوى دارد

وزير بهداشت بيان كرد: قبل از اجراى طرح تحول ٧٠٠ هزار ايرانى براى دريافت خدمات سلامت به هلاكت مى رسيدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت در پانزدهمین مجمع خیرین موسسه خیریه امدادگران عاشورا که امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به مشکلات بخش خدمات گفت: در کشور ما مردمی زندگی می‌کند که به علت نبود توان مالی و وجود بیماران صعب‌العلاج یا دچار معلولیت در خانواده از مایحتاج زندگی خود چشم پوشی می‌کنند. مهمترین وظیفه همه حکومت‌ها به ویژه نظام جمهوری اسلامی حمایت از فقرا،‌نیازمندان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و ساخت ساختمان و پالایشگاه مسائل فرعی محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: در همه دولت‌ها و مجالس برای بهبود این شرایط کمک کردند. اما شرایط کنونی در قد و قامت انقلاب نیست. 

هاشمی با اشاره به جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتند افزود: این جلسه به علت حضور برخی افراد و محوریت صحبت به فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین جلسه نظام بود. ایشان فرمودند در مورد اقتصاد و اقتصاد مقاومتی بسیار صحبت شده اما آسیب‌های اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیش از طرح تحول سلامت 700 هزار نفر برای دریافت خدمات سلامت دچار هلاکت می‌شدند تعدادی نیز زندگی‌شان را از دست می‌دادند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال به مناسبت هفته دولت به همراه استاندار و آقای نهاوندیان ماموریتی به اطراف تهران به  ویژه رباط کریم داشتیم و سر زدن به منزل یک شهید نیز جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده بود. این خانواده سه پسر داشت که یکی از این فرزندان در جنگ و یکی دیگر در سوریه به شهادت رسیده بود البته فرزند باقی مانده نیز در جاده کرج تصادف کرد و جان خود را از دست داد. مادر این شهدا نیز از سال 89 به دنبال سکته مغزی مشاعرش را از دست داده بود و زندگی نباتی داشت. اما نکته قابل توجه خواسته پدر خانواده از ما بود. او از ما درخواست تختی چرخدار برای انتقال همسرش در منزل کرده بود. 

هاشمی به سفر خود به زرند نیز اشاره کرد و افزود: 10 روز پیش در طی سفری که به زرند داشتم با جانبازی 40 ساله آشنا شدم که وضعیت نامطلوب روحی و روانی داشت. به گفته وی از 14 سالگی با رفتن به جبهه و جا خوش کردن ترکشی در مغزش دچار گرفتاری روانی شده بود از طرفی فرزندی عقب مانده نیز داشت. تا کنون سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مستضعفان هیچ کمکی به این خانواده نکردند. به طور کلی در این موضوع مردم به تلاش بیشتر دولت نیاز دارند چرا که مردم توان تحمل هر رنجی را به غیر از بیماری و آسیب‌های اجتماعی دارند. 

وزیر بهداشت بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت اجرا شد و ما در حدی که نباید به زبان می‌آمد کوتاه آمدیم به مشکلات اقرار کردیم اما برخی با بیان اینکه پول‌های طرح تحول به حلقوم پزشکان ریخته شد بی‌انصافی کردند. این اظهار نظرها از سوی افراد خودی و نه با نیت اخروی بلکه با نیت دنیوی بیان شد. سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت 10 هزار میلیارد تومان بدهی داشته و از طرفی برخی بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی نزدیک به یک سال هیچ دریافتی نداشتند. 

وی ادامه داد:‌ در طرح تحول سلامت با وجود اینکه 11 میلیون نفر از افرادی با درآمد کمتر از 900 هزار تومان بیمه شدند اما تخفیف اعتبار به اندازه کافی نبود اکنون رتبه 9 از نظر تخصیص اعتبار به حوزه سلامت در دنیا 153 است. 

هاشمی زیرساخت‌های سلامت را دچار مشکل دانست و گفت: با وجود شهرسازی‌های گسترده به ویژه در پایتخت از نظر خدمات بیمارستان و تخت‌ها دچار مشکل هستیم. 2.5 میلیون نفر کارگر در حاشیه شهرها حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند اما هیچ بیمارستانی برای ارائه خدمات به این افراد احداث نشده است. بیمارستان‌های دولتی در تهران بعد از انقلاب شروع به احداث شده و به نتیجه نرسیده‌اند اما در عوض تعداد اتوبان‌ها و پالایشگاه‌ها رو به افزایش است. بیمه تامین اجتماعی هزار و پانصد میلیارد تومان به بیمارستان‌های وزارت بهداشت بدهکار هستند. این سازمان بدهی‌های خود را  تسویه نمی‌کند چه برسد به این که  بخواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: اساس انقلاب  اخلاق‌مداری بوده و امتیاز ما نیز به دیگران همین امر است چرا که موجب شده خیرین را در این جلسه به گرد هم جمع کنند. این موسسه یکی از ثروت‌های ماست و حمایت‌های معنوی آن می‌تواند حفره‌های نظام سلامت را پر کند. تا کنون 520 موسسه مردم نهاد و  812 خیریه در حوزه سلامت داریم که بسیاری از خدمات ما از طریق این انجمن‌ها صورت می‌گیرد. 

وی ضمن بیان اظهار نظر معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: به گفته دکتر شریعتمداری کم‌کاران حوزه سلامت برای خدمت رسانی به مردم قصد غربت کردند و بدون حاشیه به فعالیت پرداختند. برخی از مشکلات موجود نیز به دلیل بی‌عداتی در توزیع امکانات و کمبود زیرساخت‌ها حل نشده است. 

وزیر بهداشت یادآور شد: امیدوارم دولت بعدی به این بخش از مشکلات مردم توجه کرده و طرح تحول نظام سلامت را حمایت کنند چرا که این طرح می‌تواند به ازای هزار ساعت تبلیغات برای شما سرمایه اجتماعی داشته باشد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار