اهواز؛

مشکل تامین آب شرب روستایی در هویزه

رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در پایین دست رودخانه کارون و در هویزه مشکل اساسی در خصوص تامین آب کشاورزی وجود دارد و حوضه رودخانه زهره نیز مشکل اساسی دارد.

مشکل تامین آب شرب روستایی در هویزهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،کیخسرو چنگلوایی، رییس جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان که روز یکشنبه (16 آبان ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان در تامین و تولید محصولات کشاورزی کشور نقش مهمی را ایفا می کند، عنوان کرد: برای تاخیر در هر هفته کشت، 200 میلیارد تومان خسارت وارد می شود بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا کشت به موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه لازمه کشت به موقع تامین آب است، افزود: در حوضه کارون و دز مشکلی وجود ندارد اما در حوضه کرخه در برخی جاها رودخانه در پایین دست  خشک شده است و این با 2 میلیارد و 700 مترمکعب آب ذخیره شده در پشت سد کرخه همخوانی ندارد.

چنگلوایی عنوان کرد: در پایین دست رودخانه کارون و در هویزه مشکل اساسی در خصوص تامین آب کشاورزی وجود دارد، همچنین در حوضه رودخانه زهره مشکل اساسی وجود دارد و پیگیری های برای حل مشکل 43 هکتار از اراضی زهره در حال انجام است.

سعیدکعبی، فرماندار هویزه، نیز در این جلسه اظهارداشت: تاسیسات آب رسانی امام علی که شامل آب رسانی به 20 روستای هویزه و 20 روستای دشت آزادگان است با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حدود 103 روستا در هویزه مشکل آب شرب دارند و در حال حاضر اولویت اول تامین آب شرب این روستاها است و تامین آب کشاورزی اولویت دوم است.

فرماندار هویزه عنوان کرد: در این شرایط سطح پیش بینی شده زیر کشت شهرستان هویزه به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

همچنین مسعود اسدی، رییس نظام صنفی کشاورزان خوزستان، در این جلسه گفت: با توجه به انتقال آب از سرچشمه رودخانه زهره که جدیدالکشف است، بسیاری از موارد نمایان می شود.

وی افزود: باید توجه کرد که زمانی جهاد کشاورزی اقدام به ایجاد تاسیساتی می کند که از وزارت نیرو تخصیص آب به آن داده می شود. برداشت آب از سرشاخه زهره و ایجاد تاسیسات کشاورزی در استان های همجوار عدم صداقت و عدالت وزارت نیرو را محرز می کند و این نه تنها منافع استان خوزستان را تهدید می کند بلکه منافع نظام را تهدید می کند.

اسدی ادامه داد: در سال گذشته پرداخت هزینه معوقه کشت در جلسات مدیریت بحران تصویب شد و نامه نگاری هایی با تهران انجام شد ولی پردخت نشد. درست است که دولت با محدودیت های مالی مواجه است اما عدم پرداخت معوقه کشت، بحران های اجتماعی و امنیتی ایجاد می کند.

رییس نظام صنفی کشاورزان خوزستان عنوان کرد: به عینه شاهد بودیم در تهران 15 میلیارد تومان به عنوان معوقه کشت برای چغندر در یکی از سرشاخه ها که نباید در آنجا کشت می شد، اختصاص داده شد اگر دولت در محدودیت مالی دارد اما باید این بدهی های معوقه کشت برای خوزستان صرف شود.
 
 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.