کرمان؛

پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اجرایی شدن طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،دکتر مهدی رفیعی گفت : با توجه به بروز اپیدمی های آنفلوانزای پرندگان در طی سالهای گذشته در طیور صنعتی و بومی کشور، احتمال وجود آلودگی و گردش ویروس آنفلوانزای پرندگان وجود دارد لذا اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر اساس دستورالعملهای سازمان دامپزشکی کشور اقدام به اجرای طرح ملی پایش هدفمندآنفلوآنزای پرندگان کرده است.
وی گفت : بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که آنفلوانزای مرغی نامیده می شود یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور می باشد که تاکنون خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت مرغداری وارد کرده است.
رئیس اداره طیور با اشاره به راههای انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: تماس با پرندگان، آب، دان و مدفوع آلوده، تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخصوص کانونهای بیماری و حمل کود غیر مجاز از سایر استانها از جمله مواردی است که احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.
این مسئول اعلام کرد : پرندگان مهاجر و آبزی مخازن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می باشند که بایستی تمهيدات لازم به منظورجلوگيري ازتماس پرندگان وحشی و اهلی صورت پذیرد.
دکتر رفیعی علائم ظاهری این بیماری را شروع ناگهانی تلفات غیر معمول، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا اعلام کرد .
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار