در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واكنش عارف به ادعای جعلی بودن مقاله‌ محققان ایرانی در مجله‌های علمی

رئيس فراكسيون اميد نسبت به ادعای مطرح شده پيرامون تقلب و سرقت علمی در مقالات توسط ايران واكنش نشان داد.

واكنش عارف به ادعای جعلی بودن مقاله‌ محققان ایرانی در مجله‌های علمی"محمدرضا عارف" عضو كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در واكنش به ادعای سرقت علمی و انجام تقلب در 58 مقاله منتشره در نشريات خارجی توسط ايران گفت: اين موضوع اكنون توسط دولت در حال بررسي است.

نماينده مردم تهران، ری، شميرانات و اسلامشهر تصريح كرد:‌ البته مسئولان دولتی نسبت به اين ادعا واكنش نشان داده و آن را هدفی از پیش تعیین شده از سوی غربی‌ها به دليل رشد و توفیقات روزافزون ایران در زمینه علمی می‌دانند.

وی ادامه داد: با تمام اين تفاسير اين موضوع بايد به طور كامل بررسی شود و در صورت داشتن صحت با اساتيد و نويسندگان مقالات برخورد شود.

رئيس فراكسيون اميد مجلس همچنين بيان داشت: مجلس اكنون لايحه‌ای با موضوع نحوه برخورد با متخلفان در نگارش پايان‌نامه‌های جعلی  در دست بررسی دارد كه اميدواريم به قانون جامعی تبديل شود.

گفتنی است طی چند روز آتی، ناشر مجلات نيچر، ۵۸ مقاله دانشمندان ايرانی را به خاطر «جعل علمی» و «دستكاری» توسط نويسندگان تعليق كرد. گزينش اين مقالات در ادامه موارد كشف شده‌ مشابه در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است. قسمتی از اين ۵۸ مقاله كه توسط ۲۸۲ پژوهشگر ايرانی نوشته شده، روز اول آبان‌ماه توسط يك ناشر علمی پيشرو جمع‌آوری شده‌اند. گفته می شود، نشانه‌هايی يافت شده كه در روند ارزيابی علمی و انتشار آنها، «تبانی» صورت گرفته است. 


انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار