وزرای معارف و ترانسپورت افغانستان هم رد صلاحیت شدند

در رای گیری نمایندگان پارلمان که در غیاب وزرای استیضاح شده برگزار شد، اکلیل حکیمی در سمت وزیر مالیه ابقا شد و وزرای معارف و ترانسپورت سلب صلاحیت شدند.

وزرای معارف و ترانسپورت افغانستان هم رد صلاحیت شدند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مجلس نمایندگان افغانستان امروز یکشنبه (۲۳ عقرب) اکلیل احکیمی وزیر مالیه، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف و محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت را به جلسه استیضاح دعوت کرده بودند، اما این وزرا در این جلسه حضور نیافتند.

عدم حضور این وزرا خشم نمایندگان را برانگیخت و سرانجام مجلس پس از سر و صدای‌های زیاد، برای این وزرا یک ساعت مهلت داد تا در مجلس حضور یابند. وزرا اما با پایان مهلت داده شده هم در مجلس حضور نیافتند.

سرانجام مجلس نمایندگان در غیاب وزرای یادشده صندوق رای گذاشت و در نتیجه وزیر مالیه با به دست آوردن ۸۵ رای تائید، ۱۱۲ رای رد، ۲ سفید و ۵ رای باطل در سمتش ابقا شد.

برای رد صلاحیت هر وزیر به ۱۱۸ رای عدم اعتماد نیاز بود.

عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان گفت که وزیر مالیه در نتیجه رای‌گیری امروز کماکان به کارش ادامه می‌دهد.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف اما با به دست آوردن ۱۳۱ رای رد، ۶۸ رای تایید، ۳ سفید و ۲ رای باطل از سوی نمایندگان رد صلاحیت شد.

همینطور نمایندگان با استفاده از ۱۴۲ رای عدم اعتماد، ۵۱ رای تایید، ۶ رای سفید و ۵ رای باطل، محمد الله بتاش، وزیر ترانسپورت را نیز رد صلاحیت کردند.

مجلس پس از این دست به این اقدام زد که ریاست جمهوری با ارسال مکتوبی خواهان توقف پروسه استیضاح وزرا شده بود.

در بخشی از مکتوب حکومت تاکید شده که در مطابقت با ماده ۹۲ قانون اساسی پارلمان صلاحیت دارد که از کارکرد های وزارت خانه ها نظارت و مورد بررسی قرار دهد.

همچنین حکومت از مجلس نمایندگان خواسته است که اعضای مجلس تا وضاحت دادن قانونی برای سلب صلاحیت وزرا برنامه استیضاح وزرا را متوقف سازد.

مجلس اما به این مکتوب حکومت اعتنایی نکرد و تاکید دارد که روند استیضاح وزرای کم‌کار تا آخر ادامه می‌یابد.

آوا نوشت: این در حالیست که مجلس نمایندگان دیروز وزرای خارجه، کار و فواید عامه را به علت ناتوانی در مصرف بودجه و تخطی در مصرف بودجه رد صلاحیت شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار