نقوی حسینی:

شرایط فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: شرایط فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیست.

کالاهای قااچاق از مبادی قانونی وارد می‌شوند/ شرایط فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیستبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جزئیات جلسه امروز کمیسیون مذکور گفت: جلسه امروز با هدف بررسی آخرین وضعیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور معاونین صنعت‌، معدن و تجارت، اطلاعات و نمایندگانی از گمرک و اتاق اصناف وزارت کشور، نیروی انتظامی و مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد.

وی با اشاره به حضور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در این جلسه تصریح کرد: رئیس کمیسیون امنیت ملی گزارشی از سفر کمیسیون به خوزستان و بازدید از مرزها به ویژه مرزهایی که عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به مناسبت اربعین و همچنین شرایط اقتصادی رفاهی و عمرانی این استان ارائه داد و از زحمات شبانه روزی با هدف تسهیل در اعزام زائران تقدیر کرد.

نقوی حسینی با بیان اینکه شرایط فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیست گفت: کامیون‌های کالای قاچاق از مبادی رسمی در روز روشن چه دفاعی دارد قاچاق کالا در چنین سطحی آنقدر خسارت‌بار است که به تحریم نیازی نیست به همین جهت از کلیه دستگاه‌های ذیربط دعوت شد تا موضوع بررسی شود.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه جمشیدی معاونت وزیر و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گران بودن واردات رسمی و طولانی بودن پروسه واردات علت اصلی گرایش به قاچاق کالا دانست و بر این امر تاکید داشت که از طرق لنج‌ها از مرزهای آبی، کوله‌بری، مبالغ بالایی از کالای قاچاق را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مبادی رسمی شاهد قاچاق کالا هستیم گفت: این قاچاق کالا ناشی از غلط اظهاری است و به عنوان مثال کالای کامل وارد می‌شود اما در اظهار اعلام می‌شود که قطعات برای مونتاژ وارد می‌شود.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل قاچاق کالا و ارز فساد اقتصادی است تاکید کرد: در این جلسه درباره واردات کالا مواردی مطرح شد که به نظر می‌رسد در حوزه قانونی نیازمند رفع خلع‌های قانونی در این زمینه هستیم لایحه‌ آن به مجلس داده شده و در میدان عمل هم تا سیستمی شدن واردات کالا این مشکل رفع نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به وجود 750 هزار بنگاه صنفی توزیعی که بدون پروانه در حال فعالیت هستند گفت: خلع‌‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا از جمله موضوعات موثر بر افزایش قاچاق کالا بود که در این جلسه مطرح شد که به همه تلاش‌های صورت گرفته ده درصد از قاچاق کالا کشف می‌شود.

وی تاکید کرد: ارجاع این موضوع به کمیسیون امنیت به دلیل ملاحظات جدی پیرامون این موضوع است جریانات ضد انقلاب پشت سر این پدیده زشت ایستاده و اقتدار نظام را هدف قرار داده‌اند. همچنین عمق فساد سازمان یافته در موضوع قاچاق مطرح است و پیشنهاد می‌شود کارگاهی برای بررسی و تصمیم‌گیری گذاشته شود.

جمع‌بندی کمیسیون این است که : 1- باید کار فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا صورت بگیرد و مردم به کمک بیایند و آگاهی لازم به آنها داده شود. 2- انتظار این است که پیشگیری قاطع و سازمان یافته صورت بگیرد. 3- بحث ترانزیت و کنترل آن باید جدی گرفته شود مگر می‌شود چندین کانتینر وارد کشور شود و معلوم نشود کالای آن کجا رفته است. 4- افزایش کیفیت کالای داخلی در رقابت با کالای خارجی باید قاچاق کالا را مقرون به صرفه نکند استاندارد سازی باید محور و مرکز مجوز تولید کالا باشد. 5- باید مبادی ورودی مورد توجه باشد با قاچاقچی کلان باید بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد کرد. 6- تجهیز امکانات نظارتی و کنترلی مرزها و مبادی ورودی باید صورت بگیرد. 7- اینکه ادامه جلسات تا رسیدن به نتیجه ضروری است و حتی کمیسیون برنامه‌ریزی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار