فتحی به باشگاه خبرنگاران جوان خبرداد

توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی از اقدامات شایسته فرهنگی است/ شبیه‌خوانی و نقالی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آن‌ها از اقدامات شایسته فرهنگی به شمار می آید، گفت: ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه های ملی خود در حوزه فرهنگی و هنری فراهم كنیم.


توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی از اقدامات شایسته فرهنگی است/ شبیه‌خوانی و نقالی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوندمحمدجواد فتحی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله پرده‌خوانی و نقالی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: نمایش‌های سنتی و آیینی  اغلب با روایت زندگی اولیای الهی عجین شده است بنابراین  جدای از وجوه فرهنگی از شاخصه‌ها و ارزش‌های مردمی محسوب می‌شوند كه باید زمینه حفظ ، توسعه و آموزش آن‌ها را فراهم كرد.

 وی تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی را شیوه‌‌هایی از نمایش‌های  روایی و روایت‌گری دانست و افزود: توجه روزافزون به احیای این نمایش‌های سنتی می‌تواند به شكل‌گیری سبك‌های نمایشی و روایی با شناسنامه‌ای ملی  کمک کند.

به گفته این نماینده مجلس نمایش‌های آیینی و سنتی بخش مهمی از فرهنگ ما تلقی می‌شوند و نباید  توجه به  این گونه نمایش‌های آیینی و سنتی را فراموش کرد.

وی با بیان اینکه  مرکز نمایش‌های آیینی صبا گامی به سوی حفظ و اشاعه هنر نمایشی و سنتی ایران  به شمار می‌آید، افزود: را ه‌اندازی مرکز نمایش‌های آیینی صبا اقدام ارزشمند مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود.

نماینده تهران با تأکید بر اینکه  یکی از ویژگی‌های مهم نمایش‌های آیینی سنتی را ایجاد ارتباط ساده و قابل فهم با مخاطبان دانست و گفت: می‌توان  بسیاری از  پیام‌های فرهنگی- اجتماعی  را در قالب این گونه نمایش‌ها  به مردم عرضه کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آن‌ها، گفت: ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه‌های ملی خود را در حوزه فرهنگ و هنر فراهم كنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعزیه، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و نقالی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، بیان داشت: توسعه مراکز  و فضاهای فرهنگی از عوامل تأثیرگذار در ترویج فرهنگ دینی و آیینی و رفع آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه مرکز نمایش‌های آیینی صبا فرصت خوبی را برای توسعه فرهنگ دینی و آیینی فراهم می‌کند، گفت: با ایجاد سالن‌ها و مراکز خاص نمایش‌های آیینی و سنتی می‌توان زمینه‌های لازم را برای شکل‌گیری و اجرای  نمایش‌های آیینی و سنتی از سوی هنرمندان فعال در این حوزه را ایجاد کرده و آن را گسترش داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار