35 هزار زائر در جاده های منتهی به حرم امام مهربانی ها،

اینجا در مشهدالرضا همه برای میزبانی آماده اند+تصاویر

زائران امام رضا (ع) با پای پیاده و لبیک گویان به سوی مشهد روان شده اند و اینجا در مشهد همه آماده اند تا بهترین میزبانی را از زائران امام مهربانشان داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هواي خطه خراسان ، همگام با مناطق سردسير اين روزها و شب ها كاملا زمستاني شده و سوز سرد هوا كه با بارش برف و بوران همراه است سر و صورت زائران را نوازش مي دهد ، اما جايي كه عشق به اهل بيت علمدار پياده هاست سردي و خستگي راه جايي ندارد.

                                    

ايستگاه هاي صلواتي در طول مسير براي پذيرايي از زائران در طول روز و شب آماده شده اند. هر يك از ارگان هاي مسئول نيز به فراخور وظايفشان درصدد ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به اين عاشقان هستند.

مشهد الرضا در دهه آخر صفر میزبان میلیونها زائر است و از این خیل زائر 35 هزار زائر به عشق علی ابن موسی الرضا وبرای عرض تسلیت جد بزرگوارش پیاده در راه هستند و اینجا همه در آماده باش هستند تا به بهترین شکل از زائران پیاده آقا پذیرایی کنند.

260ایستگاه صلواتی در طول مسیر

مدیرکل امور رفاهی زائزان استانداری خراسان رضوی گفت: 98 کاروان 30هزار زائر پیاده در مسیر جاده های منتهی به مشهدالرضا با جمعیت 20 هزار نفر از استان های مختلف کشور رهسپار مشهد شده اند و بقیه از شهرستانهای خراسان رضوی به سوی مشهدالرضا در حرکت هستند.

                                  

مهدی فروزان افزود: 98 کاروان یاد شده از استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، یزد، خراسان شمالی و خراسان جنوبی عازم مشهد شده اند.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده 260 ایستگاه صلواتی در طول بیش از 800 کیلومتر جاده های اصلی منتهی به مشهد با کمک مردم، خیران و نهادهای مختلف فعال هستند که تا پایان ماه صفر و سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) به زائران خدمت رسانی کنند.

فروزان افزود : برای استقبال و خدمت رسانی به این زائران در مسیرهای کلات به مشهد 16 ایستگاه، سرخس به مشهد 10 ایستگاه، قوچان به مشهد 54 ایستگاه و در مسیر نیشابور به مشهد هم 96 ایستگاه فعال شده است.

             
مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی افزود: 76 ایستگاه نیز در محدوده منتهی به مشهد راه اندازی شده است.

اعزام 500 مبلغ به موکب ها

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: 500 مبلغ زن و مرد خدمات فرهنگی تبلیغی خود را در بيش از 300 ايستگاه به زائران پیاده ‌شهری و بین شهری ارائه و 57 ايستگاه خدماتي آستان قدس رضوي در 43 پايگاه درون شهري و 14 پايگاه برون شهري خدمات رسانی خواهند کرد.

                                 

حجت الاسلام سید جواد حسینی افزود: 2 ایستگاه استقبال از زائران پیاده در مبادي ورودي به اماكن متبركه ایجاد خواهد شد تا ضمن خوشامدگویی و تکریم زائرین پیاده پذیرایی مختصری نیز از آنان داشته باشند.

240 محل اسکان با ظرفیت بیش از 110 هزار نفر

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حرم رضوی هم از تدارک 240 محل اسکان با ظرفیت بیش از 110 هزار نفر برای کاروان های پیاده در روزهای پایانی ماه صفر خبر داد.

حسین رضایی افزود: از محل های پیش بینی شده برای اسکان، 180 مدرسه توسط آموزش و پرورش تامین و مابقی محل هایی است که توسط هیات های مذهبی در قالب حسینیه و اماکن شخصی برای کاروان های پیاده در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: این محل ها از 27 تا آخر ماه صفر در اختیار اعضای کاروان ها قرار می گیرد و طی این ایام در این محل ها خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی به صورت رایگان به زائران ارائه می شود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حرم رضوی گسترش فضای استراحت و ایجاد ایستگاه های خدمات رفاهی و درمانی در جاده ها و توسعه خدمات داخل شهری را از جمله برنامه ریزی ها در این ارتباط عنوان کرد و گفت: هماهنگی هایی نیز با فرمانداری های استان برای گسترش ایستگاه های صلواتی از طریق هیات های مذهبی صورت گرفته و تلاش می شود فرهنگ میهمان پذیری گسترش یابد.

هزار و 176 امدادگر برای امدادرسانی به زائران پیاده

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: 64 دستگاه آمبولانس، 17 دستگاه ست نجات تخصصی و 17 دستگاه خودرو کمک دار سنگین برای امداد رسانی به زائران در نظر گرفته شد.

اسماعیل بهمن آبادی افزود: در این راستا 24 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه آمبولانس اتوبوسی از 9 استان کشور به خراسان رضوی اعزام شده است.

.


وی اظهار کرد :گروهی از زائران پیاده از سه روز پیش وارد این استان شده اند که از سوی شعب هلال احمر شهرستانهای استان امداد رسانی به آنان انجام شده است.


وی با بیان اینکه پارسال 276 هزار زائر پیاده در مسیر مشهد از سوی هلال احمر امداد رسانی شدند گفت: پیش بینی می شود امسال این تعداد با 20 درصد افزایش به 300 تا 320 هزار زائر پیاده افزایش یابد.


بهمن آبادی افزود: 25 پایگاه دائم امداد و نجات بین شهری، 6 پایگاه موقت زمستانی و 76 پایگاه سیار امداد رسانی به زائران پیاده و دیگر مسافران را بر عهده دارند.


وی اظهار کرد: هزار و 176 نفر در قالب طرح همسفران خورشید شامل نجات گر، امدادگر و داوطلب جوان به زائران پیاده خدمات رسانی می کنند.

خدمات شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر/ آمادگی بیش از 40 هزار نفر برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده رضوی

مشاور و رییس حوزه شهردار مشهد با تاکید بر اینکه خدمت به زائران باید به سمت مردمی شدن پیش رود، گفت: سال گذشته تعداد 4 هزار نفر اعلام آمادگی کردند که به صورت افتخاری خادم امام رضا(ع) باشند، ولی امسال تا به این لحظه از 40 هزار خادم عبور کرده است تا بتوانند به زائران پیاده رضوی خدمت کنند.

مجید پیراسته افزود: در ورودی‌های شهر ایستگاه های استقبال به استعداد 7 مسیر طراحی شده و تلاش داریم تا ایستگاه‌ها به صورت مردمی، هیئتی و تشکلی اداره شود و تنها ایجاد بستر بر عهده شهرداری باشد تا آنها حضور پیدا کنند و خدمات خود را به مردم ارائه دهند.

وی افزود: هر شهروند مشهدی که بخواهد در نذر شله زائران پیاده سهیم باشد با حداقل مبلغ یک هزار تومان می‌تواند مشارکت داشته باشد، با هماهنگی حج و زیارت ساز و کار آن را فراهم کردیم و کسانی که بخواهند به صورت جدی آن را عملیاتی کنند عدد 110 را به 1000188 ارسال نمایند.

پیراسته گفت: درحال حاضر تعداد 4 هزار محل اسکان زائران پیاده دهه آخر صفر را فراهم کردیم که روزانه زائران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، علاقه‌مندان و عاشقان می‌توانند خادمان خود را در این امر حمایت کنند.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد هم از پیش‌بینی بیش از 50 هزار اسکان مردمی در سطح محلات سطح شهر مشهد خبر داد.

علی قناویزچی افزود: خدمات اسکان مردمی در سطح مناطق پیش‌بینی شده و شهروندان متقاضی در این خصوص ساماندهی شدند. تاکنون نیز بیش از 50 هزار اسکان مردمی در سطح محلات آماده شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام شهرداری به منظور کسب آمادگی برای حضور زائران پیاده در مشهد به مناسبت شهادت امام رضا(ع) بیان کرد: اجرای طرح «در سفره آفتاب سهمی دارم» در این راستا انجام میشود که با همیاری مردم مشهد بزرگترین پذیرایی از زائران در روز شهادت امام رضا(ع) صورت خواهد گرفت.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد عنوان کرد: مقرر است با مشارکت مردمی و استقبال آشپزان خبره مشهدی در روز شهادت امام رضا(ع) بزرگترین سفره پذیرایی ویژه زائران در پایانه مسافربری، ورودی‌ها و مکان‌های اسکان زائران پیاده تدارک گردد.

قناویزچی عنوان کرد: ایستگاه های استقبال از زائر شهرداری در مبادی ورودی مستقر شدند. ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 7 مقابل پلیس راه نیشابور، جنب اداره هواشناسی واقع است و از چهارم تا دهم آذرماه فعالیت دارد

                                        

وی اضافه کرد: همچنین ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 10 واقع در سه راه فردوسی، روبروی بیمارستان طالقانی از ششم تا دهم آذرماه فعالیت می‌کند. ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 3 واقع در کیلومتر 4 جاده کلات، ابتدای روستای کاظم‌آباد، مسجد امام عسکرین(ع) قرار دارد و از ششم تا دهم آذرماه ارائه خدمت می‌کند.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد بیان کرد: ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 6، میعادالرضا(ع) واقع در شهرک شهید باهنر، قبل از چهارراه طالقانی، جنب کلانتری در سالن ورزشی شهید باهنر مستقر شده و آن هم از ششم تا دهم آذرماه فعال است.

قناویزچی افزود: ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 9 واقع در حاشیه بولوار وکیل‌آباد، ورودی بولوار لادن قرار دارد و از هشتم تا دهم آذرماه جاری میزبان زائران پیاده است. ضمن اینکه ایستگاه استقبال از زائر شهرداری منطقه 11 در بولوار وکیل‌آباد، بوستان ملت، جنب پایانه مسافربری، نمازخانه شهید بهشتی قرار دارد و از هشتم تا دهم آذرماه فعال است.

وی به مسیرهای حرکت زائران پیاده اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی ظرفیت‌های سازمانی و مردمی در مسیر های منتهی به حرم مطهر جهت خدمات‌رسانی به زائران پیاده تدارک دیده شده و ساماندهی شده است.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد اضافه کرد: مسیر حرکت زائران پیاده ورودی محور کلات مستقر در منطقه 3 از سمت بولوار بهمن، تقاطع خواجه ربیع، خیابان آیت ا... عبادی، میدان شهدا به سمت حرم مطهر است.

قناویزچی با بیان اینکه مسیر حرکت زائران پیاده ورودی محور سرخس مستقر در منطقه 6 است، گفت: زائران در این مسیر از بولوار سرخس، میدان شهدای گوهرشاد، خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر عازم می‌شوند.

وی اضافه کرد: مسیر حرکت زائران پیاده ورودی محور نیشابور مستقر در منطقه 7 از سمت بزرگراه سلسله الذهب، بولوار جمهوری اسلامی، میدان 15 خرداد، خیابان امام رضا(ع) به طرف حرم مطهر است .

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد ابراز کرد: مسیر حرکت زائران پیاده ورودی محور طرقبه شاندیز در مناطق 9 و 11 از بولوار وکیل آباد، میدان آزادی، میدان استقلال، میدان فردوسی، چهار راه ابوطالب، میدان توحید، میدان شهدا به سمت حرم مطهر است.

قناویزچی عنوان کرد: مسیر حرکت زائران پیاده ورودی قوچان در منطقه 10 نیز از بزرگراه آزادی، میدان قائم، بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده، بولوار توس، میدان فردوسی، میدان توحید، خیابان شیرازی به سمت حرم مطهر است. مسیر دیگر نیز از بزرگراه آزادی، میدان قائم، بولوار جانباز، میدان جانباز، میدان فردوسی، چهار راه ابوطالب، میدان توحید، میدان شهدا به طرف حرم مطهر است.

وی به لیست مراکز اضطراری اسکان اشاره کرد و گفت: سوله بحران شهید ناصری با 400 ظرفیت اسکان در ورودی جاده کلات، بولوار شهید ناصری مقابل پارک بهار قرار دارد.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سوله بحران بسیج در میدان فجر، بزرگراه شهید بابانظر 35 با ظرفیت اسکان 300 نفر واقع شده، ادامه داد: همچنین سالن ورزشی یاس نبی با 300 ظرفیت اسکان در طبرسی شمالی 12، سوختانلو 8 واقع شده و آماده پذیرایی است.

قناویزچی سالن ورزشی وحدت را با قابلیت اسکان 300 نفر در بولوار وحدت، جنب آتش‌نشانی از دیگر مراکز اسکان خواند و بیان کرد: سالن ورزشی نصرت نیز با 300 نفر گنجایش اسکان در ابتدای جاده سرخس، حر 22، جنب پارک نصرت مهیای میزبانی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ورزشی شهید باهنر نیز 300 نفر گنجایش اسکان دارد و در ورودی جاده سرخس، بولوار حر 88، جنب کلانتری واقع شده، گفت: کمپ غدیر هزار نفر گنجایش اسکان دارد و در ورودی جاده نیشابور، بزرگراه شهید کلانتری، حد فاصل تقاطع‌های غیر همسطح غدیر و سلام واقع شده است.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد حسینیه بهشت رضا(ع) را از دیگر مراکزی خواند که با 300 نفر گنجایش در آرامگاه بهشت رضا(ع)، زمینه اسکان را فراهم آورده است.

قناویزچی عنوان کرد: سالن ورزشی شهید مغنیه در خیابان کوشش 33 با 300 نفر گنجایش و سوله بحران شهید عامل در ورودی جاده قوچان، بولوار اندیشه، اندیشه 83 یا میثاق77 حدفاصل آیت ا... مشکینی 20 و 22 با 300 نفر مکان استقرار، از دیگر مراکز اسکان هستند.

وی در خصوص نحوه خدمت نیز توضیح داد: آشپزی، آرایشگاه، اطلاع‌رسانی و خبرنگاری، نظافت، انتظامات، ارائه خدمات حمل ونقل، خدمات پزشکی و ... از جمله این خدمات هستند که در ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده ارائه می‌شوند.

اختصاص 350 دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی ویژه به زائران

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد هم از سرویس‌دهی ویژه به زائران در مشهد با اختصاص 350 دستگاه اتوبوس همزمان با دهه آخر ماه صفر خبر داد.

علی‌اصغر نیشابور گفت: برنامه‌ریزی شده تا 350 دستگاه اتوبوس همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و 350 دستگاه اتوبوس همزمان با شهادت امام رضا(ع) در مسیرهای منتهی به حرم مطهر به زائران سرویس‌دهی کنند.

وی افزود: این اتوبوس‌ها تا میدان شهدا، میدان بسیج، تقاطع شهید گمنام و میدان عدالت به زائران سرویس‌دهی می‌کنند اما در صورت امکان تردد تا نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر رضوی این سرویس‌دهی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین از تقویت خطوط منتهی به پایانه‌های اتوبوسرانی امام رضا(ع) و معراج خبر داد و افزود: شرکت واحد گشت مجری انحصاری دربستی‌های سازمان برای در اختیار گذاشتن اتوبوس‌های دربستی به زائرانی که به صورت گروهی و از این پایانه‌ها وارد مشهد می‌شوند در این دو پایانه با ناوگان کافی مستقر است.

نیشابوری بیان کرد: سرویس‌دهی برگشت راهپیمایی زنان نوغان، استقرار نماینده سازمان در مرکز کنترل ترافیک، آماده‌باش نیروهای نظارتی، امدادی و فنی، آماده‌باش کلیه توقفگاه‌های اتوبوس، نصب بنر بر اتوبوس‌ها از دیگر اقدامات در این ایام می باشد.

تقویت خطوط تاکسیرانی اطراف حرم

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی‌ مشهد گفت: با تقويت خطوط تاكسيراني اطراف حرم، اين سازمان آماده خدمت‌رسانی به زائران در ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر است است.

سید مهدی علوی مقدم افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش زائران نسبت به سال گذشته این سازمان خدمات متنوع و گسترده‌ای را برای این ایام در نظر گرفته است كه تقویت خطوط منتهی به حرم با سرویس دهی 916 دستگاه تاکسی از آن جمله است.

به گفته وي در ایام پایانی ماه صفر؛ 100 دستگاه ون و 100 دستگاه تاکسی زائر نیز اطراف حرم در این ایام خدمت رسانی می کنند.

علوي مقدم با اشاره به آماده‌باش 25 خودرو گشت‌ نظارتی با 150 بازرس کنترل و نظارت؛ افزود: از 12 اکیپ بازرسی برای نظارت مستمر بر فعاليت تاكسي‌هاي مشهد استفاده می شود.

وي گفت: در این ایام کیوسک‌های شکایات آماده دریافت شکایات زائران و مجاوران است و سازمان تاکسیرانی‌ نيز ااز طریق دوربین‌های سازمان ترافیک به خطوط مبادی ورودی پایانه مسافربری امام رضا (ع)، راه آهن و فرودگاه و اطراف حریم رضوی نظارت می‌کند.

وی بیان کرد: کیوسک‌های تاکسیرانی‌ نیز اشیاء جامانده در تاکسی‌ها را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اينكه سازمان تاکسیرانی مشهد با 13 هزار 300 خودرو در مشهد فعالیت می کند،‌افزود: شبکه بی‌سیم تاکسیرانی‌ نيز با 2 هزار تاکسی و 200 دستگاه خودرو ون در مبادی ورودی و اطراف حرم آماده خدمت‌رسانی به زائران است.

علوی مقدم گفت: تاکسیرانان به‌صورت خودجوش در خطوط ایستگاه صلواتی سطح شهر نیز به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

مشهدآماده میزبانی است

همگام با حرکت این گروه از زائران که برای شرکت در مراسم رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا(ع) عازم مشهد هستند، طرح اسکان و پذیرایی از آنان اجرا می شودو با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، مشهد الرضا (ع) آمادگی لازم برای پذیرش زائران بارگاه علی بن موسی الرضا (ع)را دارد.

                           

انتهای پیام//ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.