مشهد؛

واقعه گوهرشاد جنایتی هولناک بود، که تاریخ فراموش نخواهد کرد

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: آنان که سعی دارند رضاشاه را مصلح اجتماعی معرفی کنند بدانند جنایات اودر حق ملت مظلوم ایران به خصوص واقعه گوهرشاد فراموش نخواهد شد.

واقعه گوهرشاد جنایتی هولناک بود، که تاریخ فراموش نخواهد کردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،دکتر موسی حقانی در همایش «طلایه داران هدایت»،در جمع مبلغان دهه آخر صفر در مشهد افزود: سبک زندگی ایرانی – اسلامی در گوشت و پوست این مردم نهادینه شده و واقعه گوهرشاد ثابت کرد که مردم ما این فرهنگ و سبک زندگی را به قیمت خونشان حفظ خواهند کرد.

وی عنوان کرد: واقعه گوهرشاد به هویت دینی مردم مربوط می‌شد زیرا حکومت سعی داشت با تغییر کلاه و کشف حجاب که در ابتدا تغییرات ساده‌ای بوده است هویت مردم را از آنان بگیرد ما نمی‌توانیم به این واقعه تنها دیدی تاریخی داشته باشیم‌.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، با اشاره به اینکه جریانی که به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و به دنبال آن جایگزینی سبک زندگی غربی است ادامه دارد، افزود: به همین دلیل پرداختن به این واقعه دارای اهمیت زیادی است واقعه گوهرشاد با سایر وقایع تاریخی تفاوت‌‌های اساسی دارد زیرا مردان و زنان ایرانی در مقابل رژیم و غرب گرایان مقاومت کرده و بر هویت دینی و اسلامی ایرانی خود تاکید کردند.

حقانی با اعلام اینکه متاسفانه برای نشان دادن این واقعه تاریخی کم کاری شده است، گفت: این واقعه در زمانی رخ داد که  خفقان وجود داشت و افرادی که این واقعه را نقل کرده اند نیز از طرفداران دولت بودند و به همین دلیل سعی در تحریف این واقعه کردند ؛ لکن موفق نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: ما با پیگیری این واقعه می‌توانیم افرادی را که اسناد، مدرک  یا خاطره ای از آن دوران را دارند ترغیب کنیم تا بتوانیم با کمک آنان واقعه گوهرشاد را به خوبی تبیین کنیم.

مدیر گروه پژوهشی جامعه‌شناسی دوره پهلوی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)  با تاکید بر اینکه این واقعه دفاع از سبک زندگی ایرانی اسلامی بود؛ گفت: هنوز ابعاد واقعی این جنایت  تبیین نشده و این بر عهده‌ی همه ما است که دررابطه با ابعاد این واقعه روشنگری کنیم . از سوی دیگر از آنجایی که این واقعه بخشی از هویت تاریخی و دینی ما را دربرمی گیرد؛ حائز اهمیت است.

حقانی افزود: رژیم رضاخانی اقدمات ضد فرهنگی و دینی خود را با عنوان اصلاح فرهنگی مطرح کرده است اما برای تدوین درست این موضوع  باید کارنامه این رژیم بررسی شده و واقعیت‌ها روشن شود؛   یکی از مواردی که رژیم در مقابل مردم ایستادگی کرده و آنان را به گلوله بسته است همین واقعه گوهرشاد بود، که  این اقدمات تنها از سفاکان تاریخ برمی آید.

وی با بیان اینکه این واقعه جنایت بسیار بزرگی بود، گفت: رضا خان حریم مقدس رضوی را مورد تعرض قرار داده و به زنان و مردانی که به این رفتار ضد دینی اعتراض داشتند حمله کرد؛ این است نتیجه استبداد قانونی شده یا دیکتاتوری منور. اگر چه بعد از انقلاب اسلامی از نظر سیاسی حکومت و حاکمیت چنین رژیمی در ایران به پایان رسیده است اما ساده لوحانه است اگر تصور شود امکان بازگشت حامیان ایدئولوژیک این نظریه و شکل گیری آنها در قالب های جدید دیگر با ریشه‌های غربزدگی قابل تصور نیست.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،با اعلام اینکه رضا خان یک بار دیگر به حرم حضرت معصومه تعرض کرده بود، گفت:  این اقدامات رضا خان نشان می‌دهد که این حکومت هیچ قصدی برای اصلاح فرهنگی نداشته و تنها فساد خود را با فرو کردن نیزه در چشم مردم پیش برده است.

حقانی در خصوص نقش مبلغان دینی برای نشان دادن واقعیت های گوهرشاد، تصریح کرد: مبلغان دینی  برخورد چهره به چهره با مردم دارند و به همین دلیل می توانند  آنان را به درستی روشن کنند و جنایات دشمنان در طول تاریخ را برای آنان توضیح دهند. با مشخص شدن این جنایت‌ها است که خط عاشورا، حسین و حسنیان در مقابل یزیدیان برای مردم  روشن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه تکریم پهلوی پروژه ای است که سال‌ها است روی آن برنامه‌ریز شده؛ گفت: اگر کسی جرات دارد که رضاشاه و فرزندش را حاکمانی دلسوز و موفق معرفی کند این ضعف ما است که نتوانستیم در عرصه فرهنگی برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و حقایق جنایات این سفاکان را به مردم معرفی کنیم.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، اربعین را نقطه اوج عاشورا و مرحله بلوغ این واقعه تاریخی دانست وگفت: هر حرکتی که در مسیر صیانت از اسلام و تشییع قدم برمی دارد  با عاشورا و اربعین پیوند دارند مردان و زنانی که در گوهرشاد به شهادت رسیدند شاگردان این مکتب بودند و افرادی که سعی در زنده نگه داشتن این وقایع تاریخی دارند نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

حقانی به نقش مبلغان دینی در رساندن پیام صحیح عاشورا اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیتی که عاشورا و اربعین دارد مبلغان باید به دور از هرگونه تحریف و مبالغه  حقایق را بیان کنند و چرا که نشان دادن مظلومیت امام حسین (ع) و رشادت‌های حضرت زینب احتیاجی به مبالغه ندارد.

وی با اشاره به اینکه حکومت پهلوی برای منع عزاداری از سال 1312 گام‌های جدی را برداشت، عنوان کرد: از کودتای 1299 به بعد این حکومت به دنبال جمع کردن بساط عزاداری بود زیرا اعتقاد داشت این موضوع به پیشرفت اهداف استعماری حکومت آسیب می‌زند.

انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.