فلاحت‌پیشه در صحن علنی:

چرا ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی نام سوءاستفاده‌کنندگان از تحریم‌ها را نبرد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: وزیر خارجه در جلسه کمیسیون نام سوءاستفاده‌کنندگان از تحریم‌ها را نبرد.

فلاحت پیشهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛حشمت الله فلاحت پیشه یکی از طراحان تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا  در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 3 آذرماه) درباره این تحقیق و تفحص گفت: اولین تحقیق و تفحصی بود که در روزهای اول بنده به مجلس تحویل دادم، اعتقادم بر این است که این موضوع حدود یک سوم اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است همانگونه که مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: هیئت رئیسه محترم یک رژیم تازه ایجاد کرده‌اند که به اتفاق چند نفر از اعضای هیئت رئیسه جلسه‌ای را به اتفاق دوستان ستاد برگزار کنیم، به اذعان دوستان حاضر در جلسه ابهامات بیشتر شد منتهی درباره متنی که ارائه شد اولا ریاست کمیسیون اقتصاد در پاسخ به تذکری که بنده دادم که چرا دیر در دستور کار قرار گرفته است فرمودند که تحقیق و تفحص درباره امور نیست بلکه درباره وظیفه دستگاه‌ها است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب خاطر نشان کرد: طبق ماده 114 آیین نامه این تحقیق و تفحص نسبت به امور است، وقتی می‌گوییم امور یعنی وقتی ما می‌خواهیم دستگاه را کمک کنیم، پس نباید بعد فکر کنیم  این تحقیق و تفحص برای مچ‌گیری است.

فلاحت پیشه اظهار داشت: براساس آماری که داده شده 70 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که 22 میلیارد دلار آن به صورت قاچاق بوده است که در آخرین آمار داده شده مربوط به آخرین سال تحریم بوده که این میزان به 15 میلیارد دلار رسیده است که بنده این آمار را می‌پذیریم ولی این آمار مربوط به زمانی است که پول مملکت بخاطر تحریم کم شده بود به همین دلیل خیلی از جذابیت‌های همه ورودی‌ها از جمله قاچاق کم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: براساس همین آماری که کمیسیون هم اکنون ارائه داد بعد از اینکه روند افزایشی در کشف کالاهای قاچاق داشتیم به خصوص در شرایط کنونی، یعنی 5 ماه نخست سال به 22 درصد رسید بر همین اساس یکی از سوالهای اساسی من این است که بعد از دوران تحریم اگر پولی آزاد شده است نباید صرف قاچاق شود وگرنه آخرین آمار سنواتی نباید نشان دهد که بیش از 90 در صد از کالاهای وارد شده به کشور ازطریق قاچاق انجام می‌شود و فقط 10 درصد کالاهای قاچاق در کشور کشف می‌شوند.

وی در ادامه به بیان چند دلیل رد تحقیق و تفحص در کمیسیون اقتصادی را بیان کرد و گفت: بنده معتقد هستم که این موضوع باید در کمیسیون اقتصادی رأی می‌آورد که متأسفانه با اختلاف یک رأی این امر انجام نشد و بنده را خلاف آیین‌نامه در این جلسه دعوت نکردند که وقتی متوجه شدم به آن جلسه رفتم اما جلسه به اتمام رسیده بود.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: در قالب سندی که بعدا آن را ارائه خواهم داد آمده است که برنامه جامعی در راستای فرامین مقام معظم رهبری برای مقابله با قاچاق کالا وجود نداشته و هنوز هم برنامه جامعی ارائه نشده است، کل بودجه‌ ستاد قاچاق کالا 20 میلیارد تومان است که در این سند تأکید شده با این بودجه نمی‌توان انتظاری را برای مبارزه با قاچاق کالا درنظر داشت، در این سند گفته شده که در کشورهای همسایه برای مقابله با قاچاق کالا اقدام خاصی انجام نشده است کالاهایی که وارد کشور شده و تبدیل به قاچاق کالا می‌شوند مشخصات شناسایی ندارد یعنی استانداردهای لازم و سلامت مربوطه و حتی کد رهگیری و پیگیری ندارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب گفت: گفته شده که بخش عمده‌ای از مشکلات در مناطق آزاد اقتصادی است و قرار شده که 30 درصد کم شود که این به معنای خط زدن صورت مسئله است. مناطق آزاد و ویژه اگر خوب مدیریت شوند در راستای سیاست اقتصادی کشور به توسعه و تجارت کشور کمک خواهند کرد، گفته اند که که قرار شده 20 دستگاه ایکس وی در گمرکات نصب شود که حتی یک مورد تحویل داده نشده این وضعیت مقابله با قاچاق است؟! هنوز 60 درصد اسکله‌ها در ایران غیرمجاز هستند هیچ جای دنیا بدین شکل نیست.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: ظریف وزیرامورخارجه زمانی که در کمیسیون امنیت ملی برای دفاع از گزارش سه ماه دوم برجام حاضر شد در انتهای گزارش یک بندی آورده بود که بنده از آن سوال کردم گفتم اینجا آورده‌اید که برخی از دستگاه ها عادت کرده اند از تحریم سوء استفاده کرده و نقش ادامه تحریم علیه ایران را بازی کنند و زمانی که از وی تقاضای نام بردن این دستگاه ها و افراد را داشتم، گفتند: از من نخواهید نام کسی را ببرم لذا تا زمانی که نتوان نام افراد را برد و کارت سبزهایی اینچنینی وجود داشته باشد وضعیت قاچاق در کشور همینگونه خواهد بود.

وی تصریح کرد: گفته اند که در ایران برخلاف خیلی از کشورهای دنیا هزینه‌های زیادی بر وارد کنندگان رسمی وارد میشود لذا واردات رسمی و قانونی صرفه ندارد انگیزه قاچاق برای قاچاقچی افزایش پیدا می‌کند این یکی از مشکلاتی است که وجود دارد، برخی از آنها ضعف قانونی است که ما باید آن را رفع کنیم ما به دنبال مچ‌گیری از دوستان مبارزه کننده با قاچاق نیستیم. 22 نوع تعرفه و مالیات و عوارض را شکل می‌دهند تا وارد کننده رسمی از کانال‌های دیگری برای قاچاق وارد شود ما نیازمند تحقیق و تفحص هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: گفته اند که یکی از مشکلات مربوط به معوقات مالیاتی کارت‌های بازرگانی است، 9 هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی داریم یعنی تقریبا 50 درصد عملکرد عمرانی دولت، پس از تحریم معوقه مالیاتی که مربوط به بی‌مدیریتی است 3 هزار میلیارد تومان فقط در حوزه کوله‌بری جنس وارد کشور شده است در استان کرمانشاه ما حوزه کوله‌بری را برآورد دقیق کرده‌ایم در قبال هر یک میلیارد تومان سودی که به قاچاقچی وارد می‌شود فقط 9 میلیون تومان به کوله‌بر می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای دفاع از مردم مرزنشین کاری صورت نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: با شناسنامه‌های مردم کامیون پر می‌کنند، 2 هزار و 500 کیلومتر از مرز کشور ما فاقد دیده‌بانی است بعد می‌گوییم مبارزه با قاچاق کالا! فرموده‌اند در داخل نیز قاچاق کالا همیارانی دارد از جمله دستگاه‌ها و رسانه‌ها و ارگان‌هایی که تبلیغ می‌کنند که من اسم آنها را نمی‌آورم حتی اگر بپذیریم که این میزان به 15 هزار میلیارد رسیده است حداقل قاتل یک میلیون شغل در سال قاچاق کالا است همه شما با بیکاری درگیر هستید.

نماینده مردم اسلام آباد غرب اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا در حالی در کمیسیون اقتصادی با اختلاف یک رای رد شد که یک سوم اقتصاد کشور درگیر مسئله قاچاق است، من خواهش می‌کنم که به گزارش رد کمیسیون اقتصادی رأی ندهید که اقدام سازنده‌ای از طرف مجلس در حوزه‌های مختلف قانونگذاری، نظارتی و کمک به دستگاه‌های مربوطه برای قاچاق کالا صورت بگیرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار