باشگاه خبرنگاران جوان تبریز گزارش می دهد

طرح احداث پارکینگ در محوطه ارک علیشاه در انتظار نظر کارشناسی کارشناسان میراث فرهنگی

طرح احداث پارکینگ در محوطه ارک علیشاه در انتظار نظر کارشناسی کارشناسان میراث فرهنگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بنای ارک تبریز در قرن هشتم هجری توسط تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده است.وسعت محوطه ارک علیشاه  10 هکتار بوده و در زمان حاضر آثاری از محراب مسجد بر جا مانده است.قسمت جنوبی آن دارای طاقی بزرگ بوده که فرو ریخته است؛ عرض این بنا سی متر و ارتفاع آن 26 متر است.عرض دیوارها 10 متر و داخل آن ها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق هایی به هم اتصال یافته است.ارک تبریز و محوطه باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده‌ است.مصلای تبریز که در نزدیکی این بنا احداث شده با 85 هزار مترمربع دارای دو طبقه زیر زمین شامل تالار یکهزار نفری و کتابخانه یکهزار و 500 نفری است .فاز دوم مصلای تبریز هم با 25 هزار متر مربع وسعت در حال احداث است. آنچه که اخیرا دلسوزان آثار تاریخی  را نگران کرده احداث پارکینگ در کنار ارک علیشاه است که فکر می کنند احداث آن به سازه ارک آسیب بزند.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: حضور کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در جلسه بنیاد مصلی حضرت امام خمینی(ره) تبریز، صرفا به منظور بررسی مرمت بنای تاریخی ثبتی فتح اله یف بوده است و در ادامه جلسه درخواست بنیاد مصلی برای احداث پارکینگ زیرزمینی مطرح شده است.

آبدار افزود: امضای صورتجلسه یاد شده توسط کارشناسان (میراث فرهنگی) به منزله صدور مجوز آغاز احداث پارکنیگ و انجام عملیات خاکبرداری در محوطه حیاط عمارت فتح اله یف و حریم ارک علیشاه تبریز نیست.

وی گفت: ضوابط مصوب عرصه و حریم بنای تاریخی ارک علیشاه مصوب سال 1357 که در زمان مقتضی نیز به شهرداری به انضمام نقشه اوزالید آن ابلاغ قانونی صورت گرفته، هرگونه ساخت و ساز و درخواست های قانونی در محدوده حریم مصوب باید در اداره کل حفاظت آثار باستانی وقت و در حال حاضر شورای فنی میراث فرهنگی مستنبط از بندهای 10و 11 و 12 از ماده قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب 1367 با ارائه طرح و نقشه های اجرایی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

آبدار افزود: این در حالی است که در ساختار اقدامات اداری بنیاد مصلی درخواستی مبنی بر اخذ مجوزی که متضمن تایید نقشه های اجرایی باشد به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ارائه نشده است و لذا صورتجلسه ارائه شده به هیچ عنوان دلیلی بر صدور مجوز تلقی نمی گردد و عملیات فیزیکی احداث پارکنیگ بدون اخذ مجوز قانونی و رعایت ضوابط اجرایی با خاکبرداری از محل آغاز شده است.

مدیرعامل بنیاد خیریه مصلای امام خمینی(ره) تبریز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: بر اساس بررسی و اعلام نظر کارشناسان فنی و مهندسی، پارکینگ این مصلا با رعایت اصول مهندسی و فاصله مناسب از ساختمان ارک احداث می شود و به تمام علاقمندان آثار تاریخی اطمینان می دهیم آسیبی به سازه وارد نمی شود.

حجت الاسلام موسی محمدی با بیان اینکه، اولویت ما در محوطه سازی مصلا، حفظ ارک به عنوان اثر تاریخی اسلامی است، گفت: گمانه زنی های لازم برای آزمایش سستی خاک انجام شده و بر اساس نظر کارشناسان با ایجاد شمع مقاومت خاک محوطه افزایش هم خواهد یافت .

وی با اشاره به اینکه پارکینگ زیرزمینی مصلا در 2 طبقه به ظرفیت 450 دستگاه خودرو ایجاد می شود، گفت: محل پارکینگ 60 متر از بنای ارک و 10 متر از خانه فتح اله یف فاصله دارد.

وی با اشاره به ضرورت احداث پارکینگ مصلا یادآوری کرد: افزایش مراجعان کتابخانه و ازدحام خودروها در زمان اجرای برنامه های مناسبتی موجب ترافیک در خیابان های اطراف مصلا می شود و چهره بصری این محوطه تاریخی مذهبی را به هم می زند.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در رابطه با طرح احداث پارکینگ در محوطه ارک علیشاه، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این موضوع توسط کارشناسان میراث فرهنگی در دست بررسی است و تصمیم این گروه کارشناسی ملاک عمل خواهد بود.

جبارزاده با بیان این که در سه سال گذشته اجازه نداده ایم در حریم آثار باستانی و میراث فرهنگی فعالیت غیرعلمی انجام شود، در رابطه با طرح احداث پارکینگ در محوطه ارک علیشاه، گفت: این موضوع توسط کارشناسان میراث فرهنگی در دست بررسی است و تصمیم این گروه کارشناسی ملاک عمل خواهد بود.

فرماندار تبریز نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تبریز گفت: کسی بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی اجازه انجام هیچ گونه عملیات ساختمانی در محوطه تاریخی ارک تبریز را ندارد.

رحیم شهرتی فر با بیان اینکه عملیات ساختمانی در محوطه ارک تاریخی علیشاه تبریز متوقف است، گفت:کسی بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی اجازه انجام هیچ گونه عملیات ساختمانی در محوطه تاریخی ارک تبریز را ندارد.

فرماندار تبریز به بازدیدش  از ارک تاریخی تبریز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ارک صدمه ای در طی روزهای گذشته ندیده است و انجام هر گونه عملیات ساختمانی منوط به مجوز سازمان میراث فرهنگی و نظر هیات کارشناسی اعزامی به تبریز است.

شایان ذکر است که بعد از آنکه بنیاد خیریه مصلی حضرت امام خمینی (ره) اقدام به خاکبرداری در محوطه ارک علیشاه تبریز با هدف احداث پارکینگ طبقاتی کرد، برخی از حاکیان میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی با ایجاد کمپین هایی در شبکه های اجتماعی نسبت به این اقدام اعتراض کردند که در نهایت منجر به واکنش میراث فرهنگی شد.

بنای ارک علیشاه یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران به شمار می‌رود که عظمت آن در هنر معماری ایران و به عنوان نمونه‌ای از بنای اسلامی، کم‌نظیر است. سبک معماری این بنا با توجه به نظرات استاد پیرنیا (به شیوه آذری بوده) و معمار آن استاد فلکی تبریزی یاد شده است. شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانی پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی – مغول نیز نامیده می‌شود که در دوره‌ی حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت. در ساخت این بنا، ساروج و مصالح ساختمانی بادوام استفاده شده است. این بنا نیز مانند سایر آثار تاریخی از زلزله ویرانگر قرن دهم شهر تبریز در امان نمانده و بخش اعظم مجموعه ارگ در این پدیده طبیعی فروریخته است. با این حال بخشی از دیوارهای بلند این مجموعه بر جای ماند تا یادگار پایداری در برابر این پدیده طبیعی مهیب باشد، گرچه شکستگی بزرگی در بدنه ارگ از این زلزله پدیدار شد.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.