اصلاح آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری گفت: برقراری ارتباط بین مراکز علمی و اصلاح آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویزه علم وفناوری از محور های اصلی این اصلاح نامه است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه شورای عالی عتف که عصر امروز در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد؛ سید فرهنگ فصیحی دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری بیان کرد: بحث اصلی این جلسه اصلاح آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری بود.

وی اظهار داشت: این آیین نامه ابتدا در سال 84 و سپس در سال 89 به تصویب دولت رسیده بود.الان با گذشت حدود 6 سال از اجرا در مواردی نیازمند تصحیح بود .از این موارد

می توان به طرح های مصوب این مناطق ویژه و ساز و کار اجرایی در بحث ترکیب هیئت اجرایی استانی اشاره کرد.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری با بیان اینکه هر استان مسئول نظارت بر عملکرد سازمان عامل مناطق ویژه است، افزود: اصل مهم در این بحث تاکید بر ماموریت جغرافیایی این مناطق است این در حالی است که سازمان عامل این مناطق ویژه وظیفه بیشتر نرم افزاری را بر عهده دارد.

فصیحی یادآور شد: هدف اصلی این است که پیوندی بین امکانات و توانمندی های علمی، فناوری با سازمان عامل مناطق ویژه برقرار کند. این طرح اکنون در پنچ استان کشور اجرا می شود.

وی تصریح کرد: مجموعه ای از امکانات تولید علم و تکنولوژی در کشور پراکنده است. این مجموعه از مسایل کلیدی و مهم در استان ها محسوب می شود که حل و فصل این مسایل به کمک علم و تکنولوژی امکان پذیر است.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری عنوان کرد: تسهیل ارتباط بین مجموعه های فعال در هر یک از استان ها و صاحبان مساله از وظایف سازمان عامل مناطق ویژه محسوب می شود.

فصیحی یادآور شد: نکته مهم بحث تامین اعتبار سازمان عامل مناطق ویژه است. این سازمان در پنج سال اول از منابع استانی و ملی تامین هزینه می کند تا بتواند ساز و کار تامین مالی خود را شکل دهد.

وی افزود:   فهرست جدید سیاست و اولویت های پارک های علم و فناوری که امسال منقضی می شود باید برای سال آینده منتشر شود.همچنین دستگاه ها باید اعتباراتشان را در راستای شورای عالی عطف هزینه بکنند.


دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری بیان کرد: حدود یک سال است که 11 کمیسیون تخصصی در راستای این شورا کار می کنند که طی دو هفته آینده 850 طرح پیشنهادی برای جلب نظر از اعضای کمیسیون ها در

پورتال شورای عالی عطف بارگذاری میت شود.


فصیحی افزود: از مزایای این دوره از اولویت ها روش علمی، دقیق و مفصل تر نسبت به گذشته است.همچنین در گذشته اولویت ها برای دو سال تدوین می شد ولی اکنون این اولویت ها برای مدت پنج سال در نظر گرفته می شود.


وی عنوان کرد: آخرین وضعیت پیشرفت شاخص های علم و فناوری نیز در دبیرخانه شورای عالی عطف در نظر گرفته شده است.این مجموعه جامع می تواند نظام  علم، فناوری و نوآوری کشور را برای مصرف سیاست گذاران داخلی رصد کند .همچنین امکان مقایسه ایران با جایگاه های جهانی را نیز فراهم می آورد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
مناطق ویژه به درد مردم نمیخوره واردات اتومبیل در این مناطق ممنوعه
آخرین اخبار