کرمان؛

تراموای شهری کرمان قبل از96 استارت می خورد

رئیس اتاق کرمان گفت: از اجرای پروژه تراموای شهری کرمان استقبال و حمایت می‌کنیم زیرا اجرای این پروژه می‌تواند در انتقال تکنولوژی جدید به استان و حفظ محیط زیست تاثیر مثبت بسزایی داشته باشد.

تراموای شهری کرمان قبل از96 استارت می خوردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست با  سرمایه‌گذار آلمانی این پروژه گفت: شهر کرمان برنامه گسترده و جامعی برای جذب توریست خارجی دارد و یکی از نیازهای تحقق این مهم، توجه به زیرساخت های مدرن مانند تراموای شهری است.
وی خاطرنشان کرد:به همین دلیل اتاق کرمان همه تلاش خود را برای رفع مشکلات احتمالی در اجرای این پروژه، انجام می دهد.

طبیب‌زاده، از تلاش اتاق کرمان برای جلب حمایت مسئولان استان از این پروژه خبر داد و به چند محدودیت اجرای آن اشاره و تصریح کرد: شرط اصلی حضور، رقابت و موفقیت در اقتصاد ایران و کرمان تامین مالی است که در مورد این پروژه نیز باید با رسیدن به مدل جدیدی بر روی تضمین مالی آن به تفاهم رسید.

وی افزود: باید سعی کرد در تامین ابزار و امکانات مورد نیاز این طرح تا حد امکان از تولیدات کرمان استفاده شود که در این رابطه می توان به تولید بهترین تابلو برق و کابل در استان اشاره کرد.

طبیب زاده، خطاب به سرمایه گذار آلمانی با بیان اینکه اجرای خوب این پروژه می تواند به ادامه و استحکام روابط دو طرف کمک کند، گفت: طرح ریلی دیگری در مسیر تهران- بندرعباس با همکاری مشترک اتاق های تهران، قم، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس در حال بررسی است که می توان
در این طرح از همکاری این سرمایه گذار آلمانی سود برد.


در ادامه این نشست رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: قطار شهری برای کرمان به دلیل ارتفاع خاص این شهر از سطح دریا، گرمای خشک در تابستان و سرمای خشک در زمستان وغیره باید طراحی ویژه‌ای داشته باشد و سرمایه گذاران این مسئله را مد نظر قرار دهند.

علی شمس اردکانی خاطرنشان کرد: در نشستی با شهردار کرمان، آمادگی برای حمایت جدی از اجرای این پروژه اعلام شد که امیدواریم بزودی بتوان آن را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: در شورای اقتصاد چهار میلیارد دلار برای پروژه‌های حمل و نقل مترو و قطار شهری در 10 شهر ایران به تصویب رسیده که نیمی از آن مربوط به تهران و مابقی آن مربوط به سایر شهرهاست و کرمان نیز در اولویت قرار دارد.

همچنین مدیرعامل شرکت توسعه حمل و نقل ریلی کامیاب (تحرک) در ادامه این نشست گفت: این شرکت از دو سال پیش با هدف راه اندازی زیرساخت های ریلی درون و برون شهری با تمرکز بر استان کرمان تاسیس شد که از یک سال قبل تفاهمنامه‌ای را با شهرداری کرمان مبنی بر راه‌اندازی تراموای شهر کرمان به صورتBOT امضا کرده است.

امیرحسین سعید، افزود: پیگیری های لازم در این رابطه انجام و سرانجام نتیجه این شد که از یک شرکت معتبر جهانی(فویت) تولیدکننده نیرومحرکه، موتورهای تراموا برای حضور در ایران دعوت شود.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات مدیره این شرکت به تهران آمدند، نشست هایی در این رابطه برگزار و در نهایت بانک گردشگری به عنوان بانک عامل پروژه معرفی شد.

سعید، گفت: تراموای شهری مدنظر برای شهر کرمان با برق کار می کند، احتیاج به کابل ندارد، در هر ایستگاه شارژ می شود، بدون صدا و سازگار با محیط زیست است.

وی افزود: شرکت فویت آلمان با یک شرکت چینی که موتورها، محورها و شاسی های تراموا را می سازد همکاری دارد و در واقع خرید ما از شرکت چینی انجام می شود.

سعید با اشاره به اینکه اجرای این پروژه با کمک فاینانس خارجی است، خاطرنشان کرد: اگر می خواستیم همه کار را با شرکت آلمانی انجام دهیم کار زمان بر بود، زیرا هنوز آن ارتباط لازم با شرکت های آلمانی و بانک های اروپایی برقرار نشده است و برای اینکه سریعتر به نتیجه برسیم از مشارکت دو شرکت استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: تراموای شهر کرمان در مجموع به طول 28 کیلومتر و در دو مسیر راه اندازی می‌شود که مسیر اول آن به طول 18 کیلومتر از فرودگاه تا مسجد صاحب الزمان(عج) و مسیر دوم به طول 10 کیلومتر از دانشگاه چمران تا دانشگاه پیام نور شناسایی شده است.

در فاز اول ایستگاه‌های فرودگاه تا میدان شهدا شهر کرمان مد نظر است.

وی در مورد زمان آغاز اجرای این پروژه گفت: 10 کیلومتر ابتدایی طرح 18 ماهه راه‌اندازی می‌شود و قصد داریم قبل از آغاز سال 96، اجرای پروژه را آغاز کنیم که امیدواریم محقق شود.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کرمان بزرگ
۰۹:۴۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
متروی زیرزمینی هم لازم داره کرمان
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۲:۵۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
مترو و قطارشهری نیاز کلانشهرکرمان هستش