باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آتش‌بازی ارتش هند با موشک آگنی 1 + تصاویر و مشخصات

موشک آگنی موشک دوربرد قاره‌پیمای ارتش هند، با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخچه فعالیت‌های موشکی هند به چهار دهه قبل بر می‌گردد. البته این کشور در آن زمان و حداقل تا اوسط دهه۸۰ میلادی پروژه‌های موشکی خود را برای انجام امور فضایی همچون پرتاب ماهواره دنبال می‌کرد. با گسترش برنامه‌های هسته‌ای هند در رقابت برای مقابله با دو دشمن دیرینه این کشور در همسایگی خود یعنی چین و پاکستان توجه زیادی به موشک‌های بالستیک از دهه۸۰ شد.

گسترش برنامه‌های موشک‌های هند به طور چشمگیر وابسته به برنامه‌های پاکستان است؛ زیرا تقریبا هر دو در یک زمان دست به گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود زده‌اند و البته به نظر می‌رسد که هند به دلیله تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در این زمینه از پاکستان جلوتر، ولی به دلیل دیر شروع کردن برنامه‌های موشکی خود نسبت به چین آن هم به میزان سه دهه از چین عقب‌تر باشد.

موشک آگنی موشک دوربرد قاره‌پیمای ارتش هند، با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. آگنی به معنای آتش در زبان هندی و هم‌چنین در زبان سانسکریت است. موشک‌های آگنی از سال ۱۹۸۳ میلادی، در چارچوب برنامه‌ موشکی هند تولید می‌شوند. نسل اول این موشک‌ها، یعنی موشک‌های آگنی-۱ و اگنی-۲ در رابطه با اختلافات با همسایه‌ این کشور پاکستان ساخته شد. بعدها انواع دیگری از این موشک بالستیک ساخته شد که دارای بُرد بیشتری بودند و چین، بخش‌هایی از خاورمیانه، بخش‌هایی از روسیه و بخش‌هایی از اروپای شرقی را در بُرد خود داشتند.


آتش‌بازی ارتش هند با موشک آگنی 1 + تصاویر و مشخصات

بُرد آگنی۱، بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. آگنی-۱ از نوع موشک بالیستیکی یک پله‌ای است. این سبک‌ترین موشک در میان موشک‌های نوع آگنی است. موشک آگنی۱ قابلیت پرتاب با وسایل سیار را دارد.

موشک‌های پریتوی دارای برد کمی بودند؛ اگرچه دقت بالای نسبت به موشک‌های بالستیک برد کوتاه داشتند. با وجود اینکه به وسیله این موشک به عنوان یک سلاح اتمی اکثر شهرهای مهم پاکستان در تیررس این موشک‌ها بود، ولی این در مورد چین صدق نمی‌کرد که هیچ کدام از شهرهای مهم این کشور را نمی‌شود با پریتوی مورد حمله قرار داد. از این رو هند از اواسط دهه۸۰ میلادی دست به توسعه موشک‌های بالستیک میان برد خود زد. این تلاش منجر به ازمایش موشک آگنی۱ در سال۱۹۸۹ شد.


آتش‌بازی ارتش هند با موشک آگنی 1 + تصاویر و مشخصات
آگنی1 مدل بهسازی شده آگنیTD بود که به صورت اثبات‌گر فناوری ساخته شد. این موشک دارای بدنه‌ای کشیده است تا مقاومت کمتری ایجاد کند و تنش گرمایی به میزان کمتری بروز کند. آگنی۱ که امروزه دیگر به صورت عملیاتی در دسترس ارتش هند است دارای طول ۱۵ متر، قطر یک متر و ۱۲۰۰۰ کیلوگرم وزن است. این موشک از یک موتور یک مرحله‌ای سوخت جامد استفاده می‌کند که به کمک آن می‌تواند ۱۰۰۰ کیلوگرم مواد منفجره را(سرجنگنده) تا برد ۸۵۰ کیلومتر حمل کند.

آتش‌بازی ارتش هند با موشک آگنی 1 + تصاویر و مشخصات

این موشک می‌تواند به عنوان یک موشک هسته‌ای کلاهک اتمی با قدرت تخریب ۱۵ تا۲۰۰ کیلوتن TNT را با خود حمل کند و یا به عنوان سلاحی متعارف انواع سرجنگندهای خوشه‌ای و اتش زا را با خود حمل کند. می‌توان با کاهش وزن کلاهک برد موشک را تا ۱۲۰۰ کیلومتر نیز افزایش داد. آگنی۱ دارای لانچر پرتاب متحرک چرخدار است. آگنی1 همچون موشک پریتوی از دو سیستم INS برای هدایت طول مسیر و از هدایت GPS برای تصحیح مسیر استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: موشک ، هوابرد ، توان موشکی ، هند ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
A.m
۰۹:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
یعنی هند هم تحریم میشه؟؟؟موشک قاره پیما با قابلیت کلاهک هسته ساخته دیگه
آخرین اخبار