جاده 59 بعد از 83 سال خاطرات تلخ و شیرین

در اواخر دوره قاجار بود که تنها یک مسیر خاکی و مالرو راه دسترسی به روستاهای کرج و چالوس را به هم وصل می‌کرد ، اما هیچ وقت نمی ‌توانست عبور و مرور را راحت سازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  در سال 1312 جاده ای با نام رسمی 59 از دل کوه های کرج عبور کرد و به نگین سبز شمال رسید راهی که تنها یک مسیر خاکی و مالرو راه و دسترسی به روستاهای کرج و چالوس را به هم وصل می‌کرد ، اما هیچ وقت نمی‌توانست شهرها را به هم متصل کند و عبور و مرور را راحت سازد. 

جاده 59 بعد از 83 سال

مسیری که بی نظیرترین چشم اندازها را در دل خود جای داد و به رویایی دست یافتنی تبدیل شد.

جاده ۵۹ که بیشتر به جاده چالوس مشهور است، یکی از مهمترین جاده‌‌های مواصلاتی کشور است که از دل شهر کرج در البرز شروع و به چالوس در مازندران وصل می‌شود، برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌‌های جهان می‌دانند.

جاده 59 بعد از 83 سال

مناظر شگفت‌انگیز و بی‌مثالی که از میان رشته‌کوه‌های سرسبز البرز می‌گذرد و از همان ابتدای مسیر خودنمایی می‌کند. 

جاده 59 بعد از 83 سال خاطرات تلخ و شیرین

قله‌های بلند سلسله کوه‌های البرز که پوشیده از برف و شاهکار مهندسی در ساخت جاده‌ای با شیب ملایم در کنار دره‌های مملو از جنگل، روح‌نواز است. 

جاده 59 بعد از 83 سال

از آنجایی که محور چالوس – کرج رویایی‌ترین مناظر و چشم اندازهاى بکر و طبیعى را در دل خود جای داده ، از پرطرفدارترین مسیرهای منتهى به شمال کشور محسوب می‎‌شود که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات است.

جاده 59 بعد از 83 سال


این جاده‌  يكي از پرتردد ترين جاده‌های گردشگری ايران است و پيچ و خم هايش جزو خطرناك ترين مسيرها برای رانندگی است.

جاده 59 یا همان چالوس فقط شهرت داخلی ندارد و برای گردشگران خارجی هم نام آشناست.

جاده 59 بعد از 83 سال

از زیبایی های چالوس میتوان به هفت برادران اشاره کرد،هفت سنگ جدا ازهم به جا مانده از کنده کاری جاده سازی که به هفت برادران مشهور شده‌اند که دارای عمیق ترین دره ها در طول این جاده می باشد .

جاده 59 بعد از 83 سال خاطرات تلخ و شیرین

یکی دیگر از زیبایی‌های این جاده تونل کندوان است که در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید که کار ساخت آن به مسافت هزار و ۸۸۶ متر و عرض ۵ تا ۷ و ارتفاع ۶ متر، با ادوات و ابزار آن زمان که کلنگ و تیشه بود، که به بیش از سه سال به طول انجامید. 

جاده 59 بعد از 83 سال

با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسافت مرکز کرج به چالوس کم شد چون پیش از آن برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. 

جاده 59 بعد از 83 سال

محل احداث تونل بسیار سخت‌گذر بوده و در ارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده می‌شد. 

جاده 59 بعد از 83 سال خاطرات تلخ و شیرین

به علت تبحر اهالی روستایی در نزدیکی تبریز به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا جهت کندن تونل استفاده شده است و نهایتا به پاس زحمات مردم آن روستابه پیشنهاد مهندس سازنده تونل، این تونل کندوان نام گرفت.

جاده 59 بعد از 83 سال


 اگرچه امروز بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد،اما از آنجایی که طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.

جاده 59 بعد از 83 سال خاطرات تلخ و شیرین

گزارش از ندافاضلی

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
واقع بين
۱۲:۰۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
جالب اينه كه خود تونل با أدوات أوليه سه سأله درست شد اما براي تعريض آن در زمان و عصر تكنولوژي ده سال زمان وقت صرف شد