کرمان؛

آمار مصرف تفننی قلیان و سیگار دربین دختران و پسران هشدار دهنده است

مصرف قلیان دروازه ورود به دنیای اعتیاد و آغازکشیدن مواد مخدردیگر است و این موضوع زنگ خطری جدی است.

آمار مصرف تفننی قلیان و سیگار دربین دختران و پسران هشدار دهنده است به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اسماعیلی٬ مدیر نظارت و اعتبارسنجی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درگفتگوی ویژه خبری ازسیمای مرکز کرمان  به خانواده ها هشدار داد و گفت: پیشگیری برهرچیزی مقدم است و آگاه سازی و آموزش می تواند جوانان ونوجوانان را از این معضل مصون نگه دارد.

وی افزود:  آمار تعداد مصرف كننده هاى مواد دخانى در جهان متوسط ١٧ درصد و در ايران ١٢درصداست .

وی خاطر نشان کرد:  پزشكان متوجه شدند با افزايش مصرف مواد دخانى  شيوع سرطان ريه رو به افزايش است و همچنين  زنان با فاصله ٣٠ سال بعد از آقايان مصرف مواد دخانى را شروع كردند وسرطان ريه در آنها هم با همين فاصله ٣٠سال شيوع پيدا كرد.

اسماعیلی گفت: نظارت دانشگاهها به تنهایی کافی نیست آموزش وآگاه سازی نیز نقش مهمی دارد و مردم هم به نوعی باید ناظر باشند وتخلفات را به شماره ۱۴۹۰اطلاع دهند.

وی افزود:دردود تنباکو ماده ای به اسم بنزن وجوددارد که عاملی سرطانزاست .

وی خاطر نشان کرد:دراین راستا ۴هزار پزشک ازمشهورترین پزشکان کشور نامه ای به ریس جمهور نوشتند که سونامی سرطان قلیان رامهارکنید واین نشان ازاهمیت این موضوع دارد.

وی تأکیدکرد:بر خلاف تصور افراد دود حاصل از قلیان به هیچ وجه کم خطر نیست وهرچند غالب صنایع دخانی اغلب به صورت مستقیم و غیر مستقیم، سالم و بی ضرر بودن مصرف قلیان را نسبت به سیگار تبلیغ می کنند و سعی در گسترش مصرف قلیان و افزایش میزان وابستگی به نیکوتین در سطح جهان دارند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار