یک سوم جمعیت کشور در معرض رفتارهای پرخطر و آسیب‌‌پذیر قرار دارند

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: یک سوم جمعیت کشور که سنین 10 تا 24 سال هستند در معرض رفتارهای پرخطر و آسیب‌پذیر ابتلا به ایدز قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پروین افسر کازرونی رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در همایش ایدز و در جمع نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، معاونان، روسای وزارت بهداشت و سایر اصحاب رسانه گفت: بحث ایدز در کشور تنها با حمایت همه نهادهای متولی در اطلاع‌رسانی و آموزش به جایی می‌رسد و طی آخرین آمار تا اول مهر ماه 33 هزار و 227 نفر شناسایی و ثبت گزارش شده است که 16 درصد خانم و 84 درصد آقایان هستند.

وی در ادامه افزود: برای بحث پیشگیری از ایدز با حضور 22 اداره مختلف، 11 برنامه در کمیته نظارت داشته‌ایم که در این کمیته‌ها نمایندگانی از وزارت کشور، رفاه، آموزش و پرورش، بهزیستی، بهداشت و سازمان زندان‌ها دخیل بوده‌اند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت بیان کرد: با برنامه‌های مشترک توسعه شبکه بیماری و بیماری‌های واگیر با کارگاه‌های کشوری که به رویکرد نوین آموزش HIV می‌انجامد، برنامه مشترک آزمایشگاه مرجع سلامت و مرکز بیماری‌های واگیردار و همچنین تقویت فعالیت‌های آزمایشگاه‌های قطب کشور از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

وی گفت: آموزش 200 پزشک درمانگر برای درمان سرپایی که منجر به افزایش 20 درصدی پوشش درمان در ظرف شش ماه گذشته است از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

کازرونی اظهار داشت: بحث مراقبت درمان در کشور ما پیشرفت خوبی داشته است و فعالیت‌های گوناگونی در راستای گسترش برنامه‌های پایش و ارزشیابی به صورت حضوری و نرم‌افزاری انجام شده است اما باید ملاحظات خاصی در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم کاهش انگ و تبعیض از طرف ارائه دهندگان خدمات رسانی است که در راستای حفظ حقوق بیمار باید به آن توجه شود.

ابتلای زنان مبتلا به ایدز در کشور رو به افزایش است
رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: هشدار جدی بحث زنان است که ابتلا به ایدز در آنها رو به افزایش است و در بحث پیشگیری ایدز و انتقال مادر به کودک دفتر سلامت جمعیت، خانواده گام‌های موثری را برداشته و 78 درصد نوزادان با PCR از لحاظ ویروس شناسایی شده اند که 93 درصد آنها سالم به دنیا آمده‌اند.

وی بیان کرد: تلاش در جهت ادغام بحث سلامت زنان آسیب پذیر در بسته سلامت جمعیت حاشیه نشین از کارهایی است که در حال انجام است و می‌تواند موثر واقع شود.

کازرونی افزود: ما در موضوع پیشگیری و درمان گام‌های خوبی برداشته‌ایم اما برای پیشگیری از ایدز و دور ماندن کشورمان از بحران باید همه اصحاب رسانه، متولیان آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر افراد گام‌های کاربردی و خوبی بردارند و همگی در این موضوع سهیم شوند.

افزایش 30 درصدی درمان در ایران
در ادامه برنامه گری لوییس هماهنگ کننده و نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل در برنامه همایش ایدز گفت: افزایش 30درصدی افراد تحت درمان گواه توسعه و کیفیت زیرساخت های سلامت ایران است. 
 
وی گفت: خبر خوش من این است که ما نخستین نسلی هستیم که همه گیری ایدز را پایان می دهیم. 

نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل در برنامه همایش ایدز با اشاره به 18 میلیون نفر در دنیا از داروهای ضدویروسی استفاده می کند که سال های گذشته به 3 میلیون رسیده است. 

وی با تاکید بر مقوله درمان افزود: امروزه درمان بیشتر از پیگیری شده و رویکردهای نوین در این حوزه داریم. 

لوییس گفت: این پدیده شناخته شده 2011 ابتکار 90 90 90 است که اگر نود درصد از کسانی که با سرنگ و روابط پرخطر  وضعیت خود را بدانند و نود درصد هم داروهای ضدویروسی داشته و تحت درمان باشند وضعیت مطلوب می شود. 

وی افزود: اگر درایران بخواهیم راجع به فعالیت ایران و اقدامات پیشگیرانه صحبت کنیم باید بگوییم 85 هزار مبتلا به ایدز دازیم که در وضعیت مطلوب باید 60 هزار نفر تحت درمان باشند که هشت هزار وچهارصد نفر تحت درمان هستند. 

گری لوییس گفت: سازمان ملل متحد درکنار ایران است و بیشترین کار سازمان ملل در ایران مقابله و پیشگیری است. 
 
وی ضمن تشکر از نمایندگان سازمان ملل، خواستار حساس سازی ایدز توسط رسانه ها درجامعه و مشارکت هرچه بیشتر نهادهای متولی سلامت واجتماع محور شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار