هر خلاقیتی به طور قطع از یک اعتبار و پشتوانه ای تبعیت می‌کند که نویسنده دارد.

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جستجوی خلاقیت توسط هنرمند در همه کارهای هنری از جمله نوشتن گفت: یکی از دلایلی که در هنر از جمله داستان نویسی تحول ایجاد می‌شود، این است که نویسنده ضمن آموختن از پیشینیان دنبال سبک جدید است. باید این اتفاق بیفتد اما هر خلاقیتی به طور قطع از یک اعتبار و پشتوانه‌ای تبعیت می‌کند که نویسنده دارد. یک نویسنده با تجربه و پخته این جسارت را به خودش می‌دهد که در سبک تغییری ایجاد کند.

وی افزود: برخی نویسندگان جوان و کم تجربه که دنبال خلاقیت هستند، می‌خواهند شیوه جدید نوشتاری را خلق کنند و زیر بار نمی روند از آنچه اصول و تکنیک نوشتن است، تبعیت کنند. این درست نیست. نویسنده جوان به طور قطع به ورطه هلاکت می‌افتد، مگر آنکه یک نویسنده باتجربه بتواند در سبک تغییری ایجاد کند. در ابتدای کار نویسندگی به نوعی تابع بودن از پیشینیان وجود دارد و سپس ابداع اتفاق می افتد.

این نویسنده با اشاره به خوب نبودن آزمون و خطای توسط نویسنده جوان بیان کرد: اگر نویسنده یک کاری را به طور اشتباه در نگارش خود انجام دهد، برمی گردد اما برخی نویسندگان این کار را نمی‌کنند. تلاش نویسنده جوان برای ایجاد سبک جدید سبب هلاکت وی می‌شود. منظورم این است اگر وی بخواهد برای ایجاد سبک جدید اصرار و پافشاری کند، به طور قطع خودش را نابود می‌کند.  
 
وی تصریح کرد: زمانی یک خلاقیت و نوآوری پذیرفته می شود که آن ابداع وجود داشته باشد. همه سبک های ادبی اینگونه به وجود آمدند که تغییراتی در سبک نویسندگی گذشتگان ایجاد شد. در ابتدای کار نویسندگی، نمی‌شود در ایجاد سبک جدید بسیار موفق بود. بلکه یک مقدار باید زمان بگذرد، با شاکله و نوع نوشتن آشنایی پیدا کند. سپس با اشراف به ادبیات بگوید می خواهم کار جدیدی انجام دهم. وقتی شخصی می خواهد در بدنه اتومبیل تغییری ایجاد کند. باید روی اتومبیل اشراف داشته باشد. بسیاری از نویسندگان جوان اشراف ندارند و نمی دانند ادبیات چیست؛ از همان ابتدا می‌خواهند تغییر و تحول در نویسندگی ایجاد کنند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار