کرمان؛

هشدار دامپزشکی درباره مصرف شیر شتر

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به شهروندان از آنان خواست تا از مصرف شیر شتر بصورت خام جداٌ خودداری کنند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، دکتر جواد نگارستانی ضمن اشاره به عدم تفاوت میان شیر شتر با سایر شیرهای دامی اظهار داشت : متاسفانه برخی افراد سودجو در سطح استان اقدام به تبلیغ و فروش شیر شتر می نمایند و به مشتریان خود تاکید می کنند که شیر را نجوشانده و بصورت خام مصرف نمایند.

وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای خطرناک مصرف شیر به صورت خام و غیر پاستوریزه ابتلا به بیماری های خطرناک مانند تب مالت و.... می باشد ادامه داد : از آنجائی که شیر شتر در حجم کم تولید و جمع آوری آن زمان بر است به همین دلیل فساد پذیری آن بالا رفته و با توجه به اینکه جوشاندن و حرارت دادن چنین شیری باعث بریده شدن و نمایان شدن فساد آن می گردد و چنین شیری غیرقابل مصرف تلقی شده و بایستی دور ریخته شود، به همین دلیل این افراد سودجو تاکید بر مصرف به صورت خام دارند.

وی درهمین رابطه اظهارداشت : ممکن است شیر شتر از نظر اعتقاد و ذائقه تغذیه ای بعضی افراد برتریهایی داشته باشد ولی با توجه به خطرات استفاده از شیر خام و فاسد این کار معقول نمی باشد.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت یک بیماری عفونی است که در اثر باکتری بروسلا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در بیشتر موارد این بیماری بوسیله خوردن شیر و لبنیات غیر بهداشتی ، منتقل می شود و تماس با ترشحات دام، بخصوص جنین و جفت سقط شده، تنفس هوای آلوده به عامل بیماری در آغل دام های آلوده و ذبح غیر بهداشتی آنها نیز در سرایت بیماری نقش زیادی دارند.

دکتر نگارستانی خاطرنشان کرد: تب مالت که به بیماری هزار چهره در انسان معروف است می‌تواند علائم آن بصورت ناگهانی یا تدریجی رخ دهد ولی اغلب اما این بیماری با تب، لرز، عرق، خستگی مفرط، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، سرفه خشک، گلودرد ، تورم مفاصل و یبوست همراه است.

این کارشناس در ادامه گفت : رواج دامداری‌های غیرصنعتی بدون استفاده از روش‌های علمی و عدم رعایت موازین بهداشتی در نگهداری دام، عادات غذایی غیربهداشتی مردم، ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی ، استاندارد نبودن روش‌های جمع‌آوری و آماده‌سازی شیر و تهیه لبنیات، جابجایی و حمل و نقل بدون کنترل دام‌ها را از عوامل شیوع تب مالت دانست.

وی در پایان از شهروندان درخواست کرد تا مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و یا شماره پبامک 3000231512 اطلاع دهند تا این اداره کل در اسرع وقت پیگیری نماید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: شیر ، شتر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار