رویترز گزارش داد:

بحران سیاسی در سئول با استیضاح رئیس‌جمهور نیز حل نشد!

علی‌رغم استیضاح "پارک گئون‌های"، روز شنبه تظاهرات علیه رئیس‌جمهور این کشور ادامه یافت.

به گزارش گروه بین‌‎الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی نوشت: معترضان به ریاست جمهوری "پارک گئون‌های" – رئیس جمهور کره جنوبی – برای هفتمین هفته متوالی به خیابان‌های سئول رفتند و دست به تظاهرات زدند. این در حالی است که روز گذشته، پارلمان کره جنوبی با رای اکثریت رئیس جمهور این کشور را استیضاح کرد. اکنون آینده وی در دست 9 قاضی دیوان عالی این کشور است.

تعداد این تظاهرکنندگان 200 هزار نفر اعلام شده است. این رقم نسبت به تعداد تظاهرکنندگان در هفته‌های گذشته، کاهش چشم‎‌گیری داشته است. معترضان درخواست برکناری زودهنگام پارک گئون‌های را اعلام کردند.

"هوانگ کیو اهن" نخست وزیر کره جنوبی که پس از رای پارلمان به استیضاح پارک گئون‌های، اختیارات رئیس جمهور را به عهده گرفته است، برای حصول اطمینان از این‌که تظاهرات به صورت صلح‌آمیز برگزار شوند از مقامات این کشور درخواست همکاری کرده است. وی همچنین درخواست کرده است اقداماتی برای کاهش نگرانی‌ها درباره مسائل امنیت ملی و اقتصادی انجام شود.

وی در یک جلسه گفت: "تاکنون بازارهای مالی با ثبات بوده اند و نشانه‌ای از اقدامات مشکوک از جانب کره شمالی نیز مشاهده نشده است. با این‌حال، مسئولان دولتی باید در اجرای وظایفشان بسیار حساب شده عمل کنند."

طرح استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی در پارلمان این کشور به رای گذاشته شد و از 300 نماینده، 234 نفر به آن رای مثبت دادند. به این ترتیب، می‌توان دریافت بیش از 60 نفر از هم‌حزبی‌های پارک از حمایت از وی خودداری کرده اند. در پی این رویداد، اختیارات ریاست جمهوری از پارک گئون‌های سلب شد.

این طرح که باید ظرف 180 روز به وسیله دادگاه قانون اساسی کره جنوبی بررسی و تایید شود، پارک را نخستین رئیس جمهوری در این کشور خواهد کرد که با رسوایی سیاسی از سمت خود برکنار می‌شود.

پارک گئون‌های 64 ساله متهم به تبانی با یکی از دوستانش و یکی از مشاوران سابق‌اش برای اعمال فشار به کسب‌و‌کارهای بزرگ به منظور حمایت مالی از چند بنیاد مالی شده است. با این‌حال، وی هرگونه اقدام غیرقانونی را رد کرده است و تنها به عذرخواهی به دلیل بی‌دقتی درباره رابطه‌اش با چوی سون‌سیل – دوست وی – بسنده کرد.

"تخفیف‌ها به مناسبت استیضاح"

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی "وای‌تی‌ان"، روز شنبه جمعیت گسترده‌ای در مرکز شهر سئول گردهم آمدند و خواستار برکناری زودهنگام پارک گئون‌های شدند. همچنین، برخی رستوران‌ها در بخش‌های مرکزی شهر سئول تخفیف‌هایی به مناسبت استیضاح رئیس جمهور این کشور به مشتریانشان ارائه می‌دادند.

حال، در صورتی که پارک به سرعت از سمت خود کناره‌گیری کند، برای انتخاب رئیس جمهور آینده باید ظرف 60 روز انتخابات برگزار شود. وی همچنین مصونیت قضایی خود را از دست خواهد داد. دادستان‌های این پرونده، پارک را به عنوان یکی از همدستان معرفی کرده اند.

نتایج یک نظرسنجی که در روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد سطح محبوبیت پارک به 5 درصد کاهش یافته است.

با این‌که رسانه‌های دولتی کره جنوبی در پوشش رسوایی سیاسی رئیس جمهور این کشور بسیار فعال بوده اند، نخستین گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی درباره استیضاح پارک گئون‌های یک خبر 3 جمله‌ای بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار