یاسوج؛

حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان سالانه 150 میلیون دلار است

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان سالانه نزدیک به 150 میلیون دلار است و 2 کشور توافق کردند که مبادلات تجاری به چند برابر سطح کنونی افزایش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ هریستو پولنداکف در دیدار با موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که مقامات سیاسی کشورش همواره بر توسعه روابط دوستانه با کشور بزرگ و استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه تاکید داشته اند.

وی گفت که نخست وزیر بلغارستان 2 بار و هفت تن از وزرای کشور متبوعش نیز ظرف 2 سال گذشته برای توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده و تفاهم نامه های زیادی نیز در بخش های مختلف بین یکدیگر به امضا رسیده است.

سفیر کشور بلغارستان در تهران همچنین به نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و علمی بین 2 کشور با محوریت حوزه حمل و نقل و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: هیجدهمین دوره این نشست نیز اسفند سال گذشته در جمهوری اسلامی برگزار شد.

وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل بلغارستان تفاهم نامه همکاری بین 2 کشور را در زمینه های صنعتی، تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، هواشناسی، گردشگری و فرهنگی امضا کردند.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان سالانه نزدیک به 150 میلیون دلار است و 2 کشور در پایان هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در تهران توافق کردند که مبادلات تجاری به چند برابر سطح کنونی افزایش یابد.

حجم مبادلات تجاری بین تهران - صوفیه پایتخت بلغارستان در سال های گذشته روند رو به رشد داشته و 2 کشور بر ایجاد کریدور حمل و نقل بین ایران، بلغارستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تاکید دارند.

صادرات ایران به بلغارستان در سال های 2011 و 2012 به ترتیب بیش از چهار میلیون و 149 هزار یورو و افزون بر 6 میلیون و 871 هزار یورو ثبت شده و در عین حال میزان واردات نیز از این کشور بیش از 56 میلیون و 81 هزار یورو و افزون بر 17 میلیون و 925 هزار یورو بود.

مهمترین اقلام صادراتی کشورمان به بلغارستان مواد پلاستیکی، سوخت های فسیلی و روغن های معدنی، میوه و مرکبات، خرما مضافتی، اجزا و قطعات لکوموتیو و غیره و برخی از کالاهای وارداتی از این کشور نیز ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، غلات، تولیدات چوبی و مواد غذایی ثبت شده است.

هریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در تهران در این دیدار تاکید کرد که این کشور ظرف 2 سال گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با استان های مختلف جمهوری اسلامی نیز تعمیم و گسترش داده است.

وی شناخت موقعیت های مهم و استراتژیک از حیث منابع اقتصادی و تجاری، شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در استان ها برای ایجاد مناسبات و سرمایه گذاری های تجاری و اقتصادی و همچنین شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی را از جمله اهداف سفرهای استانی خود به نقاط مختلف ایران دانست.

هریستو پولنداکف گفت که ظرفیت های طبیعی و اقتصادی فراوانی برای ایجاد همکاری های مشترک تجاری برای سرمایه گذاری تجار و بازرگانان بلغاری با استان زیبا و بکر کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد.

سفیر بلغارستان در ایران با بیان اینکه بسترهای همکاری های اقتصادی با این استان فراهم است، گفت: ظرفیت گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی و همچنین تولیدات با کیفیت کشاورزی از جمله موقعیت های ویژه اقتصادی برای حضور و تبادل تجاری سرمایه گذاران بلغاری با کهگیلویه و بویر احمد است.

وی ادامه داد که افزون بر 20 درصد تولید نفت ایران در این استان کوچک است و از آنجا که بلغارستان محروم از تولیدات نفت و صنایع وابسته به آن است، کشورش آمادگی دارد تا زمینه انجام و گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری نفتی و پتروشیمی را برای تجار و بازرگانان ایرانی و به طور خاص کهگیلویه وبویراحمد فراهم کند.

سفیر بلغارستان در ایران تصریح کرد: دولت بلغارستان نیز از فناوری های مشترکی که منافع 2 کشور را در این راستا تامین کند نیز حمایت خواهد کرد.

وی یادآور شد که شرکت های تجاری این کشور آماده سرمایه گذاری در حوزه های مختلف پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت، گردشگری، صنعت و کشاورزی است.

هریستو پولنداکف، سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف و رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت 2 روز در استان خواهند ماند و در این مدت علاوه بر بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار خواهند داشت.

بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر صوفیه و جمعیت این کشور افزون بر هفت میلیون نفر است.

سفر این 2 دیپلمات بلغاری به کهگیلویه و بویراحمد 2 ماه پس از ورود یک هیات اقتصادی - سیاسی از جمهوری امسک روسیه انجام می‌شود.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.